• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gotland

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Läser om "ställplats miniatyr av Gotland". När man kommer till citat från kommunala bestämmelser så kan man tro att Gotland tillhör Ryssland. Gotlands kommun har avskaffat allemansrätten. Man blir inte ens bemött på det sättet i länder som verkligen lagstiftat om fricamping.
Gotland är inget för husbilsfolket som gillar frihet. Det finns så mycket som är både bättre och billigare att besöka.
Hälsningar
Jan Karlsson
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gotland

Läser om "ställplats miniatyr av Gotland". När man kommer till citat från kommunala bestämmelser så kan man tro att Gotland tillhör Ryssland. Gotlands kommun har avskaffat allemansrätten. Man blir inte ens bemött på det sättet i länder som verkligen lagstiftat om fricamping.
Gotland är inget för husbilsfolket som gillar frihet. Det finns så mycket som är både bättre och billigare att besöka.
Hälsningar
Jan Karlsson

Jag är förvånad, du sänker Gotland fullständigt trots att du själv bor där. Du kanske är nyinflyttad? Vi var på Gotland en vecka efter midsommar förra året. Det var inte utan att vi var lite skeptiska till resan med allt negativt vi hade hört. Vår erfarenhet är att hela ön (även Fårö) var full av platser med havsutsikt där man kunde stå utan att förarga någon. Även Visby hade en del parkeringar för övernattning att erbjuda, dessa kostade av naturliga skäl pengar & inget att orda om. Eftersom du bor på Gotland så kan du ju göra dagsturer & övernatta hemma. Bättre kan det väl inte bli, gratis & allt. Kolla gärna HBK's ställplatslista för Gotland där finns många bra platser.

Bennie:)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Gotland

När man läser region Gotlands ordningsföreskrifter (från mars 2013) så får man i princip inte övernatta någon stans utom på "för ändamålet särskilt avsedda platser".

Om detta verkligen tillämpas känner jag inte till men det fick i alla fall oss att avstå ett planerat besök på ön.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Gotland

Hej, jag håller helt och fullt med Gunillas Kenth, det finns platser att stå på.:D
Detta är av egen erfarenhet, som jag/vi uttalar oss.
Med vänlig hälsning
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Gotland

Har kommit hem från två veckor och 75 mil på Gotland.
Finns ju hur många platser som helst att stå på.
Två underbara platser som vi absolut inte har hittat utan
hjälp och vägledning av vår ställplatslista.
Tack "California" för Smöjen!
Tack "Gunillas Kent" för Alnäsaudden!
// Janne
 

Bilagor

  • 2014-06-18 17.25.33 B.jpg
    2014-06-18 17.25.33 B.jpg
    231,2 KB · Visningar: 13
  • 2014-06-21 07.20.00 B.jpg
    2014-06-21 07.20.00 B.jpg
    294,8 KB · Visningar: 8

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Gotland

Visst finns det gott om platser på vår fina ö! jag har aldrig problem med att hitta plats att stå på finns alltid något nytt :D

Det jag stör mig på är mentaliteten hos framför allt familjen Werkelin som senast idag gjorde ett utspel i tidningen:
Reaktioner: Regionen agerar campingvärd - Hela Gotland

hon tycker att vi gott kan använda deras "ställplatser" på kneippbyn. Ett bra prisexemepel är att campingen (och även husbilsplatsen) är 5 stjärnig, med framdragen vatten, el, parabol m.m....

en del av oss kanske vill stå så, det är väl helt ok om man vill betala 450:- /natten

men för oss andra vill vi gärna ha alternativ, och Gutabacken finns ju och har hyfsade priser och är sjyst men just nu fullt. och där nu kommunen har gjort parkeringsplats är ju toppen! ta 50-100:- betalt och gör det möjligt för övernattning så har man ju löst "problemet".

jaja, behövde skriva av mig lite, blev så irriterad på Ewa Werkelins uttalande!
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Gotland

Ser inte en enda "campare" på bilden, bara några PARKERADE husbilar.

Hejs från ett soligt Kroatien
Claes 105
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Gotland

Gotland.jpg

Visst är Gotland underbart med hundratals fina platser.

Tråkigt att en enda familj ostört ska få förstöra vårt liv i Visby. Det finns en jättefin plats bakom gästhamnen där det får plats massor av husbilar. Det skulle öka på intäkterna för krogägarna i stan. Men inte ens dom har kraft nog i sin egen köpmannaförening att ta befälet över situationen.

När det gäller i stort sätt samtliga större arrangemang så kan campingplatserna inte ta in alla som behöver stå i närheten som i fallet Almedalsveckan. Det är väl bara Ystad IMT och Kiviks äpplemarknad som tar särskild hänsyn till gäster i husbil. Stor heder till region Gotland som ordnade det på gamla P 18 under Almedalsveckan.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Gotland

Det är tråkigt att några sprider felaktiga rykten om en plats i Sverige som kanske är bäst lämpad för husbilar att vara på. Det är fina vägar, lite trafik och hur många platser som helst att ställa sig på. Det är tyvärr 2 dumma saker med ön. Kostnaden att ta färjan och kommunens njugga inställning till husbilar i Visby. Hela övriga Gotland är det om man tar hänsyn fritt.
Jag håller med om att platsen bakom gästhamnen i Visby skulle vara perfekt. Skälet till nej där är att man inte vill ha mer biltrafik i hamnen. Det nu havererade färjeprojektet skulle dock få lasta på och av där. 350 bilara kör av och 350 skall köra på. Det gör 700 bilar vid varje anlöp ett antal ggr per dag. Det skulle enligt kommunen gå bra, men att köra kanske 50 husbilar per dygn är för mycket trafik. Ja så resonerar våra folkvalda. Nu blir jag sur igen. Jag skriver ett nytt medborgarförslag. Några fler bosatta på ön som är med och skriver under.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Gotland

Park & Stay var aldrig full under Almedalsveckan, kanske var det priset som avskräckte! 140:-/24 timmar så nära stan är inte mycket!

Vi stod där 4 dagar, nära och bra.

Jyrki
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Gotland

Är det någon som vet vad som hänt med ställplatsen vid Bläse Kalkbruksmuseum? När vi kom dit i förra veckan så fick man inte längre stå vid stranden som man tidigare fått göra. Nu är man hänvisad till en ojämn gräsplätt intill museibyggnaden. :wideeyed: Vi vände och åkte därifrån, såg ytterligare en husbil vända och åka därifrån. Fanns inga andra husbilar på plats när vi var där.

Synd att de förstört en av de finare ställplatser vi besökt. Men men det är deras val att tappa inkomster. Jag hade utan problem betalt mer än de 70kr om man fått stå vid stranden som tidigare.
 
Toppen