• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser utan servicestation

F

F.d. 5252

Guest
Hej
Är ställplatser som ligger centralt och är gratis men saknar servicestation lika eller mer intressanta att stå på som ställplatser som ligger relativt centralt, kostar 150 - 200 kronor per dygn och har servicestation? Tacksam för svar.

/Lena L
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ställplatser utan servicestation

För vår del är själva platsen intressantast, såväl i staden som på landet. Service finns ju precis överallt på vår resa. Det finns väl ingen mack som säljer diesel som inte bjuder på lite vatten mm mm. Fler och fler kommuner har fått upp ögonen och öppnar nu sina reningsverk så vi kan tömma tankarna. Ju mer husbilsvänlig en kommun är ju mer handlar vi våra basvaror och tillbehör där.

st1.JPG

st2.JPG

st3.JPG
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

För vår del är platsen intressantast. Vi har allt med som vi behöver för att övernatta. Vi vill inte betala så mycket för en P-plats. Bättre med gratis eller riktigt billigt utan något mer än att det är en fin plats. Då blir det troligare att vi går på fik eller restaurang och shoppar också om platsen har något i närheten. Ofta står vi på fina ställen som vi hittar. Höst och vår besöker vi ofta badplatser. Där brukar vara fint att stå. Vi kollar ofta på allakartor.se och väljer badplatskartan eller någon av de andra beroende på vad vi söker.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser utan servicestation

Service stasjon trenger en ikke hver natt, en eller to ganger i uken trenger en å skifte vatn - dette kan like gjerne skje på et stopp underveis.

Overnatting på fin plass prioriteres, gjerne til lavest mulig kostnad.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Läget betyder mest för en ställplats.
Vi vill bara kunna parkera under något dygn, på en tillåten plats.
All service har vi med oss, det räcker i några dagar.
Gärna en informationstavla med sevärdheter, matbutik, restauranger, toatömning etc.

För vår del kan det nog sammanfattas: En avsedd plats med lokal information.
Hälsar Björn o Lena

PS, vi har ju bil... Och åker gärna en bit för toatömning, men var? Ds
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Service i form av dusch toa och liknande behövs inte för en eller två övernattningar. De allra flesta husbilar är ju utrustade med denna möjlighet. Platsens läge och tydlighet med att det är OK att stå där är avgörande. Att gå och äta på kvällen eller se på något trevligt eller vackert betyder mest.
EssoJ
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Skulle alla svara så skulle nog båda delarna vara intressanta. När vi i Kommungruppen träffar tex en kommun som inte har något börjar vi oftast med att försöka få till en central plats att parkera/övernatta på, service kan komma senare om det behövs. Idealet är väl om man som i Kristinehamn har en Ställplats vid gästhamnen med full service ca 800 m från centrum. Dessutom finns parkering/övernattning nåt kvarter från torget utan service. Då tillgodoses alla. Så jag tror som många andra här att läget är viktigast, service kan finnas på andra ställen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Tänk om man kunde mötas av liknande skyltar i resten av landet. Denna butik säljer solceller, lampor och mycket mer mm. Går bra att övernatta där också. Nära till allt i Alfta i mitten av Hälsingland. Se även Café Knagga • CAFEKARTAN.SE
Vi var där förra sommaren. Gångavstånd till badet.
 

Bilagor

  • Knagga.jpg
    Knagga.jpg
    148,9 KB · Visningar: 1.553

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

För vår del är det absolut viktigaste att platsen ligger bra till och är någorlunda vågrät. Servicestation kommer nog längst ner på önskelistan, möjligen före störande busliv och elverk.

Vi har till exempel stått ett par gånger på Kings Road i Brighton, ca 1200 meter från piren. Ganska mycket trafik men efter en dags rundvandring är man ganska mör och slocknar trots lite oljud. Skönt att kunna ta en öl eller två innan läggdags i stället för att behöva tänka på att behöva köra iväg. Enda lustigheten är att gatan lutar en del mot rännstenen och när vi kört upp på kilarna under vänsterhjulen ser det lite märkligt ut när alla andra bilar lutar åt vänster och vår är precis vågrät.

Ungefär samma sak när vi stått på 17:e Junigatan mitt i Berlin. Väldigt centralt.

Sådana platser saknar ju all form av service men läget är perfekt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ställplatser utan servicestation

Hej
Är ställplatser som ligger centralt och är gratis men saknar servicestation lika eller mer intressanta att stå på som ställplatser som ligger relativt centralt, kostar 150 - 200 kronor per dygn och har servicestation? Tacksam för svar.

/Lena L

Svarar för egen del, ja, jag är mer intresserad av att stå på en centralt belägen plats utan service kostnadsfritt. Jag måste prioritera vad min semesterkassa används till och då lägger jag heller pengarna på att handla något lokalt, t.ex. mat än att jag lägger det på ställplatsavgift.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Instämmer med Ludde! Hellre central kostnadsfri p-plats utan fasciliteter. Servicen kan jag få på annat håll och behövs kanske bara en gång per vecka! Sommartid med fungerande sol-el ibland ännu mera sällan!
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Jag har varit i kontakt med Visit Umeå ang centrumnära ställplatser. F.n. finns inte en enda P-plats för husbil/husvagn, som inte vill åka ut till First Camp och Bella Vista (ligger långt från centrum). Från 1 juli och 1,5 mån framåt kan man parkera vid stadshuset på särskild avsedd plats. Jag påpekade att de kunde se hur deras grannar i söder (Ö-vik) har ordnat med ställplatser centralt. Nu är frågan skickad till turistchefen för vidare handläggning. Återstår att se hur lång tid det tar för Umeå kommun att inse potentialen med centrumnära ställplatser. Jag påpekade att vi inte var i något större behov av service, det mesta har vi ju med oss.
Anledningen till att jag tog kontakt var att vi hade tänkt oss ett besök i Umeå, men det får vänta iom att det inte finns någonstans att parkera centralt.
/Bengt-Erik
 
Toppen