• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudnivå på elverk

F

F.d. 25775

Guest
Jag funderar på att skaffa ett litet elverk att ha med för att säkerställa elförsörjningen.
Funderar på ljudnivån. Hittade ett som är märkt med 94dB och påstås vara tystgående. I specifikationerna står det sound emission 7m 54 dB (A).
Någon som har koll på det här?
violab
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ljudnivå på elverk

Har ett med dessa specifikationer men kan inte kalla det tystgående med all vilja i världen. Det är ganska högt varvtal (5000). Har å andra sidan nästan aldrig behövt använda det. Provar det 2-3 ggr/år så att det fungerar. Har 110W solcell och 3x95 Ah battertier och CTEK 250 Dual kopplad mellan bilbatteri och bodelsbatteri och solcellen går direkt in där också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ljudnivå på elverk

Jag tror att ska man köpa ett elverk så kanske man ska välja det tystaste,
risk finns annars att man drar sig för att använda det, läst lite trådar här på forumet och får känslan att elverk inte är så populära av de som inte har något eget.
Honda's elverk tillhör de tystaste, men även så klart de dyraste, men man kanske kan gå på ett begagnat.
Vi har ett inbyggt elverk i vår nyförvärvade Hymer, ett Dometic 2900 det har ett Honda bensin-elverk och jag tycker det går relativt tyst, men vet inte vad ev. grannar kommer att tycka, det visar sig.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ljudnivå på elverk

Dometic sine innbyggingsverk bassert på Honda bensin er meget bra lyddempet, og setter en på rett eksosanlegg så er det ikke lett å høre det på noen meters avstand. Dieselverket derimot er tungt og mer bråkete.

Også Onan sine bensinverk er brukbart dempet, men noen db mer lyd enn Dometic.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Ljudnivå på elverk

Ljudnivån minskar 3 db per meter.



/M

Nu måste jag dock rätta lite då mitt yrke är Ljudkonsult!:wideeyed:

Ljudet avtar med kvadraten på avståndet! d.v.s Vid en fördubbling av avståndet så minskar ljudnivån med 6dB om det är en punktformig ljudkälla, vilket ett elverk kan räknas som.

m.a.o. om elverket har en ljudnivå på 76dB vid sju meters avstånd, så är ljudnivån vid 14m 70dB, vid 28m 64dB, o.s.v.

Dock har vindriktning en viss påverkan!
Regeln gäller i fritt fält, ej inomhus!

Med Vänliga Hälsningar!
/Malbeck
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ljudnivå på elverk

Har jag lämnat fel info beror det på att jag fick fel uppgift när jag blev huvudskyddsombud på Securitas i Borås för eviga tider sen. Kanhända man numer har mer sofistikerade mätmetoder..:)

Intressant är att 3 db upp eller ner innebär en fördubbling/halvering av ljudet.

..sen är (o)ljudet bara en faktor. Det osar också..


/M
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ljudnivå på elverk

Hej. Den upplevda ljudnivån beror på så många faktorer. Man kan bygga in det som nämnts i tråden men en ofta förbisedd faktor är placeringen. I tråden nämndes vindriktningen och den tycker jag påverkar ljudet högst avsevärt. Likaså att placera verket bakom en buske, stenmur, kulle eller annat som avgränsar.

Sen är det ju stor skillnad på ljud vid olika belastning. Vid batteriladdning på lågvarv och Eco-throttle så är det extremt tyst. Denna typ av varvtalsreglering och ljuddämpning finns på de dyrare inverterverken.

Diskretion en hederssak hör man ibland. Det tycker jag gäller många former av subjektivt uppfattade oljud, dofter etc. För mig innebär det att stänga av Elverket om det finns andra som kan höra det, då hittar vi en annan lösning.

Vi har ett Honda. Ställer vi ut det med en lång sladd, bakom något, så får vi anstränga oss för att höra om det går, även om vi sitter ute. Skulle jag höra något, så låter det som ljuv musik i mina öron... Hälsar Björn
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ljudnivå på elverk

Som Björn skriver, det är inte bara ljudet som kan uppfattas negativt. Det doftar bensin om elverket också. Det är väl inte så kul att ha i vissa husbilar som inte är helt täta mellan bodelen och den plats elverket ska stå på under färd.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ljudnivå på elverk

Som Björn skriver, det är inte bara ljudet som kan uppfattas negativt. Det doftar bensin om elverket också. Det är väl inte så kul att ha i vissa husbilar som inte är helt täta mellan bodelen och den plats elverket ska stå på under färd.

Vi har vårat med vid "vildcamping" men har nästan aldrig använt det. Har aldrig varit tvungen att använda det. Vi har det i en kraftig plastsopsäck för att slippa bensindoften då vi inte har något utvändigt utrymme att förvara det i.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ljudnivå på elverk

Hej Marunga

Citat
” Intressant är att 3 db upp eller ner innebär en fördubbling/halvering av ljudet ”.

Njaa, riktigt så är det inte, din gamla arbetsgivare Securitas var nog inte särskilt påläst när det gällde buller.
Ljudnivån dubbleras / halveras inte med variationen på 3 dB, däremot ljudenergin, väsentlig skillnad.

Varför inte satsa pengarna på att pynta husbilstaket med solpaneler, billigare och bekymmersfriare ström finns inte.
Räcker inte en 75 watts panel så sätter man dit tvä- tre-fyra och parrallkopplar dem.
Det som är viktigt i en solcellanläggningen är laddaren, inte vad solcellen är gjord av eller resp storlek, som många tror.

Själv har jag en 300 Watts anläggning på taket och funderar inte längre på förlängnings-kablar och elverk.
Hustrun kan ta med sig hårfön, våffeljärn, brödrost, strykjärn, what ever och leka med allt, ( inte samtidigt förståss ) och ändå har man fyllda batterier på kvällen.

Ps: Skall erkännas, jag köpte också ett elverk i begynnelsens tider av husbilslivet, fullständigt bortkastade pengar när lösningen fanns i solpaneler.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ljudnivå på elverk

Hej Marunga

Citat
” Intressant är att 3 db upp eller ner innebär en fördubbling/halvering av ljudet ”.

Njaa, riktigt så är det inte, din gamla arbetsgivare Securitas var nog inte särskilt påläst när det gällde buller.
Ljudnivån dubbleras / halveras inte med variationen på 3 dB, däremot ljudenergin, väsentlig skillnad.

Varför inte satsa pengarna på att pynta husbilstaket med solpaneler, billigare och bekymmersfriare ström finns inte.
Räcker inte en 75 watts panel så sätter man dit tvä- tre-fyra och parrallkopplar dem.
Det som är viktigt i en solcellanläggningen är laddaren, inte vad solcellen är gjord av eller resp storlek, som många tror.

Själv har jag en 300 Watts anläggning på taket och funderar inte längre på förlängnings-kablar och elverk.
Hustrun kan ta med sig hårfön, våffeljärn, brödrost, strykjärn, what ever och leka med allt, ( inte samtidigt förståss ) och ändå har man fyllda batterier på kvällen.

Ps: Skall erkännas, jag köpte också ett elverk i begynnelsens tider av husbilslivet, fullständigt bortkastade pengar när lösningen fanns i solpaneler.

Håller fullständigt med dej om solpaneler vissa delar av året, men vi som kör året om har inte mycket nytta av dem på vinterdelen av året...
 
F

F.d. 25775

Guest
Sv: Ljudnivå på elverk

Tackar för alla intressanta svar.
Blir nog till att tänka om då.
Vart får man tag på billiga och bra solpaneler och vilken effekt (W) bör de vara på tycker ni?
violab
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ljudnivå på elverk

Hej Marunga

Citat
” Intressant är att 3 db upp eller ner innebär en fördubbling/halvering av ljudet ”.

Njaa, riktigt så är det inte, din gamla arbetsgivare Securitas var nog inte särskilt påläst när det gällde buller.
Ljudnivån dubbleras / halveras inte med variationen på 3 dB, däremot ljudenergin, väsentlig skillnad.

Varför inte satsa pengarna på att pynta husbilstaket med solpaneler, billigare och bekymmersfriare ström finns inte.
Räcker inte en 75 watts panel så sätter man dit tvä- tre-fyra och parrallkopplar dem.
Det som är viktigt i en solcellanläggningen är laddaren, inte vad solcellen är gjord av eller resp storlek, som många tror.

Själv har jag en 300 Watts anläggning på taket och funderar inte längre på förlängnings-kablar och elverk.
Hustrun kan ta med sig hårfön, våffeljärn, brödrost, strykjärn, what ever och leka med allt, ( inte samtidigt förståss ) och ändå har man fyllda batterier på kvällen.

Ps: Skall erkännas, jag köpte också ett elverk i begynnelsens tider av husbilslivet, fullständigt bortkastade pengar när lösningen fanns i solpaneler.


Har googlat lite. Tydligen många fler än jag som inget vet om db. Bra att få saker korrigerat.

/M
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ljudnivå på elverk

Tackar för alla intressanta svar.
Blir nog till att tänka om då.
Vart får man tag på billiga och bra solpaneler och vilken effekt (W) bör de vara på tycker ni?
violab

Rätt beslut. Jag har 280 Watt solpaneler + Efoy bränslecell som numera är helt onödig när jag har bra solceller.
 
Toppen