• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsymbol

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Blir tveksam efter att ha bytat bodelsbatteriet i husbilen!
Det som gör att jag är tveksam är att tablån (CBE) inte visar att 230V är inkopplad när tablån inte är på. Har för mig att symbolen för just el-symbolen visades i detta läget på det gamla batteriet?
När tablån är påslagen visas symbolen för att elen är inkopplad. Laddaren är påslagen och laddar.
Tacksam om någon har svar på detta.

Gert - Olof
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Elsymbol

På min Hymer B690 SL -12 visar inte panelen om 230 Vac är inkopplad om inte panelen är på. Däremot laddas batterierna även om panelen är avstängd, både från bilen om den är igång eller via 230Vac om det är inkopplat. Så var det på min tidigare Hymerbilar också. En -99 och en -06. Hoppas du har fått allt rätt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Elsymbol

Koppla in en voltmeter på batteriet, utan att ha 230V anslutet. Läs av. Koppla in 230V, läs av. Är det ett högre värde andra gången, laddas batteriet.
 
Toppen