• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

BirgittaK

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024
Hej
Funderar på hur vi ska komma vidare med felsökning av husbilen. När vi vevar ner stödbenen kändes en svagt pirrande ström på veven. Just då var 220 inkopplad men samma sak händer när vi går på bara 12 V.
Har mätt litet men förmodligen är det så lågt värde att mätaren inte tar, den markerar utanför mätområdet men att det finns Volt.
Chassit visar inget om man mäter mot utomstående jord. Stödben och bult ger utslag.

Vad ska vi leta efter?

Tacksam för tips och ideer.

Peder och Birgitta
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Är du uppkopplad till nätet/230V så finns det möjlighet för att du har något så alvarligt fel så att stödbenet är spänningsförande men du kan inte känna 12V likspänning med handen.
Om du lägger tungan mellan polerna på 12V så känner du ett rejält pirr i tungan men inte med händerna, att du ska hitta perfekt 12V kontakt mellan + och - när du rör stödbenet känns dessutom långsökt.
Har du en inverter som levererar 230V växelström från 12V systemet?
Men, är sedan spänningsnivån så låg att den ej går att mäta verkar det som att det är något annat, hur utför du mätningen och med vilket instrument?
Kan det vara någon form av vibration när du vevar som feltolkas som "el-prirr"?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Det enklaste sättet att konstatera om växelspänning är på avvägar är att använda en testmejsel. Den ger väl utslag från ca 100 VAC tror jag. Det krävs minimal strömstyrka för att driva dess glimlampa men det är en bra början på en felsökning.
12 VDC kan knappast vara inblandad i detta.
 

BirgittaK

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Tack så mycket för återkoppling. Vi har ingen inverter vad vi vet. Det är som ett svagt pirr i handen från veven och det är inga vibrationer. Kan 12V alltså inte vara fel med med jordning eller någon kabel som "läcker"? Vi har larm på trasig lampa i bildelen men inte hittat någon lampa som inte fungerar.

Bra tänkt med en inverter, var brukar en sådan sitta? Går den rakt ut på alla eluttagen eller begränsas den till ett eluttag nära invertern? Letar om det sitter någon sådan.

Mätningen genomfördes med att hämta jord i ett eluttag utanför bilen och hålla mot delar under bilen. Det var en lånad mätare som automatiskt visar spänning eller resistans. Vet inte vilka områden den mäter inom, det framgick inte därav fick vi bara att spänning mättes men utanför mätområdet.

Det är första husbilen :) och vi precis hämtat den. Givetvis kan vi ta den tillbaka till affären men det skulle vara lite bra att komma något längre i felsökningen för två noviser innan vi gör den resan som är några mil och lär ta några dagar (veckor) innan det blir åtgärdat om det ens är ett fel.

Är väldigt tacksam för alla trevliga och hjälpsamma husbilsägare här på sidan som verkligen bidrar med många kloka tankar. Det har hjälpt oss igång :spinny:

/Birgitta
 
F

F.d. 25687

Guest
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Detta har vi märkt av på en del campingplatser ute i Europa, att tex. de pirrar i fötterna när man kliver på fotstödet med fuktiga fötter, detta brukar jag kalla krypström.
Då brukar vi byta campingruta eller uttag, detta tyder ju på att campingen har något fel på sina uttag :aja:
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

"men samma sak händer när vi går på bara 12 V"
Fanns det någon elkabel ansluten till bilen då du7ni körde 12 V?
Om så är fallet kan det vara potentialskillnad mellan backen och bilens chassie och som i sin tur ska ha samma potential som vägguttagets jord.
Dra ur kabeln och testa igen.
Prova och ställ dig någon annanstans.
//Arne B
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Om det bara är när ni vevar som känslan uppstår så är det nog statisk elektricitet som är orsaken. Det ni då förnimmer är en pulserande likström på kanske flera tusen volt men med en strömstyrka som är fullständigt ofarlig

Att mätinstrumentet reagerar utan mätbart resultat beror troligen på naturlig, statisk uppladdning. Mätinstrumenten brukar till och med ge sådana utslag när man "viftar" med kablarna i luften. (Mätinstrument för statisk elektricitet är uppbyggda på annat sätt.)

Fördelen mes att använda en testmejsel är att den reagerar på den växelström som passerar genom kroppen - det är ju den ni i så fall känner. Om det uppstår krypströmmar i marken borde man därför kunna påvisa dem genom att mäta med testmejseln mot skyddsjorden i det uttag man skall koppla anslutningskabeln till.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Nån måste mäta med en riktig Voltmeter, lik eller växelspänning av nån som kan. Om det är lik eller växelspänning.

Fungerar lampor i bodelen resp bildelen (om batteriet spänningssätter borde det bli dålig spänning = dåligt ljus i lampor).
En kortslutning i 12V borde snabbt brinna ut och säkring/batteriet pajja.

En ev inverter kan mata ut konstiga spänningar, men nån strömkrets mot jord skapas, talar emot 12V likspänning.



Det kan vara livsfarligt!
 
F

F.d. 7286

Guest
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Detta har vi märkt av på en del campingplatser ute i Europa, att tex. de pirrar i fötterna när man kliver på fotstödet med fuktiga fötter, detta brukar jag kalla krypström.
Då brukar vi byta campingruta eller uttag, detta tyder ju på att campingen har något fel på sina uttag :aja:

Hakar på här! Kamrater till oss råkade ut för samma sak med sin husvagn. Felsökte utav bara.....den....och slutligen visade det sig att det var fel i själva elstolpen som gav denna effekt!!!
MVH/Stefan
 

BirgittaK

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Nu har vi letat igenom hela bilen och det finns ingen inverter.
Vi har inte haft elsladd inkopplad under felsökningen alls, däremot lånade vi en motorvärmarstolpe nära parkeringen för att få tag på jord när vi skulle göra själva mätningen.

Förslaget om statisk elektricitet hade jag inte tänkt på. Njae det var mycket mer jag inte hade tänkt på heller när jag läser inläggen. Man lär sig mycket här:).

Skall inhandla spänningsmätare med mera (allt som behövs för att kontrollera stolpar och 230 framöver :oops:) ikväll.
När vi hämtade bilen var en blinkers död, den kom igång med hjälp av en verkstad men varningslampan inne i bilen slocknade inte.
Det är också en lampa som fungerar ibland och ibland inte inne på toaletten.

Självklart kommer vi låta proffsen gå vidare med problemet om vi inte hittar något enkelt. El är absolut inget att leka med.

Tack för alla tips, jag återkommer med hur det går framöver.

Med vänlig hälsning, Birgitta
 
H

Heol

Guest
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Vi hade ett liknande problem på vår husvagn. När man stod barfota och tog tag i metallen i husvagnen så fick man en "stöt" men det skedde bara när strömmen var inkopplad. Efter ett par telefonsamtal med kunniga personer så visade det sig att batteriladdaren hade gått sönder.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Det är tydligen fler än jag som har erfarenhet av spänning. Jag går min egen väg och testar med denna innan jag kopplar in min husbil någonstans. Jag litar inte ens på svenska campingar.

Om P1 och P2 lyser eller P2 och P3 lyser så är stolpen ok. Annars INTE.

Den blå delen passar till stolpar och den grå till vanliga uttag.

 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Det är tydligen fler än jag som har erfarenhet av spänning. Jag går min egen väg och testar med denna innan jag kopplar in min husbil någonstans. Jag litar inte ens på svenska campingar.
Om P1 och P2 lyser eller P2 och P3 lyser så är stolpen ok. Annars INTE.
Den blå delen passar till stolpar och den grå till vanliga uttag.
Hej!
Den blå delen är väl en generell adapter som inte har med testen att göra?

Hur som helst så har jag varit och handlat en EuroTester av min gamle arbetskamrat Kjell.

P1 och P2 eller P2 och P3 lyser beroende på hur jag vänder kontakten, men hur är det tänkt att man skall använda knapparna?
//Conny
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Hej!
Den blå delen är väl en generell adapter som inte har med testen att göra?

Hur som helst så har jag varit och handlat en EuroTester av min gamle arbetskamrat Kjell.

P1 och P2 eller P2 och P3 lyser beroende på hur jag vänder kontakten, men hur är det tänkt att man skall använda knapparna?
//Conny

Hur knapparna ska användas, framgår av den medföljande bruksanvisningen. (Kallas Minimanual på "Kjelliska".)
 

mtjok

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2024
Sv: Känner av ström när vi vevar ner stödbenen, 12v

Hej Jag har haft samma fel, det var fel på jordanslutningen i kabeln.
Jag skrapade på jordanslutningen i hankontakten men kolla även honan.
M V H johnny
 
Toppen