• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem har Problem?

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Jo det gäller Svenska Statens egendom!
Vaxholm, Lysekil, Karlskrona & vem vet fler har vägverkets "GRATIS" färjor.
Vem är det som har så STORA problem med SVENSKA Statens Ön VEN,
Jo detta!!!
Ventaxa kan höjas ikväll - hd.se
OBS! jag bor inte där eller har andra intresse än att besöka ön, Men vid besök av mej (Skattebetalare i MÅNGA år i SVERIGE) då skall "Kamelerna " ta betalt av mej vid eventuellt Sponsor besök, "Krämaren"m.fl..dom skall ha sitt !!!!!!!!!!!!!!!
Vad tycker ni HBK medlemmar är inte Ön Ven ett hägrande resmål?
Mvh. "Ps!" Dom flesta seglare har väl blivit upplysta om att nu är ni på Ön Ven & då gäller si & så!
"Ds
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vem har Problem?

I have! All the time!

Ursäkta urspårningen men det gäller bara mej!!!!!
Härligt höra att du är på i princip "gratis" mail avstånd ,
när far du ut igen så "Vi " kan trivas av god läsning!
Jo vi är många som frågar vad jag förstår!
Åter till ordningen!!!!
Mvh.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vem har Problem?

Ja inte ni som skall till Vaxholm Eller!?
mvh.

Skrev det bara för att reta Jappe som bor på Orust. Naturligtvis borde det vara gratis att köra inom Sverige på offentliga vägar. Det värsta av allt är att de lagt "trängselskatt" för att passera Göteborg.

Inte ens Stockholm har vågat ta betalt för Essingeleden.

Jag ser en framtid där man Åker Öresundsbron Pling, Helsingborg Pling, Jönköping Pling, Mjölby Pling, Linköping Pling, Norrköping Pling, Södertälje Pling och framme i Stockholm Pling.

Alla med samma argument som Göteborg. Pling


1794054_520_292.jpg
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vem har Problem?

Nu får du förtydliga dej SirMcLain!
Var tydlig dom uppe i norr vill också vara med!
(Jo jag / vi gillar även era skriverier!!)
mvh.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Vem har Problem?

Va trött man blir, för det första är färjan till Ven ingen vägfärja som drivs av staten utan drivs av ett kommunägt rederi, om deras tillvägagångssätt kan man diskutera länge om, därför är det inte avgiftsfritt att åka dit, för det andra så är det faktiskt frivilligt att åka dit. Finns ingen ställplats men väl en camping som dock bara tar emot tältare
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vem har Problem?

Jo Jappe!!
Undras om inte ledande i Landskrona tror det samma, där vet dom inte vad allmans rätt är för något!
Allemans rätt i Danmark & Norge, "mig inte veta"!!??

Sätt inte kvällsgröten i halsen nu bara! Jag trodde att Ven tillhörde Danmark. Skrämmande okunskap! Hur kan någon vara så dum och rå.....?

Jappe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vem har Problem?

Hej!
Vad är då problemet?
Mvh.
Va trött man blir, för det första är färjan till Ven ingen vägfärja som drivs av staten utan drivs av ett kommunägt rederi, om deras tillvägagångssätt kan man diskutera länge om, därför är det inte avgiftsfritt att åka dit, för det andra så är det faktiskt frivilligt att åka dit. Finns ingen ställplats men väl en camping som dock bara tar emot tältare
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Vem har Problem?

Det finns redan förslag på Skrämselavgift på Essingeleden (Trängselavgift)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vem har Problem?

En liten Brasklapp precis innan påsk så var det fler Norrmän än Polaker på E-6,
det vill inte säga lite!
Att sen dom senare bilarna, där slog fjädrarna i "Bonn"!!!!
Hur mycket "BOMPENG" flöt in till GÖTEborg, Jo NOLL KR !!!
Stackare tänk om det varit fattiga Svenskar som passerat då hade kassan bågnat!!
Någon som vet mer så skriv!
Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Vem har Problem?

Hej!
Tog "mångfaldssagan" slut där?
Nä så lätt är det inte!
Snart är det hög tid att deklarera för OSS!
Mvh.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vem har Problem?

Det är stor skillnad på kvaliteten mellan länen på de svenska vägarna. Jag tycker varje län ska ta ut vägavgifter i förhållande till hur bra vägar det finns i respektive län.

Sen ska det byggas en 2xtrefilig motorväg mellan Vätter och Uppsala.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Vem har Problem?

Visst är det problem med avgift till Ven.
Här på Gotland är vi en hel region av Sverige som inte får så stor del av satsningar på infrastrukturen. Det kostar så mycket numer att ta sig hit och härifrån även för oss som bor här att husbilen snart blir livegen här på ön.Gör färjan gul både till Ven och till Gotland. Då blir det rättvist, samma kostnad för alla.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Vem har Problem?

Riksdagen röstade igår ja till förslaget om ökad trängselskatt i Stockholm. Från 1 januari 2016 höjs avgifterna till 35 kronor under högtrafik. Dessutom höjs taket för maximal trängselskatt under ett dygn från 60 till 105 kronor.
Det beslutades också att trängselskatt ska införas på Essingeleden från och med 2016, alltså 6 år innan vägprojektet Förbifart Stockholm tidigast förväntas stå klart. Det innebär att även långväga resenärer som åker på E4:an och E20 genom Stockholm blir beskattade. På Essingeleden kommer beloppet under högtrafik att bli 30 kronor.
Förslaget röstades igenom trots att Lagrådet efter granskning varnat för att det kan innebära besvär för genomfartsbilister utan anknytning till Stockholm som reser från avlägsna orter genom huvudstaden.
Dessutom ifrågasatte lagrådet rimligheten i att försenad betalning straffbeläggs med 500 kronor eftersom det i dessa fall rör sig om låga belopp för bilister som reser sporadiskt genom Stockholm.
Intäkterna från trängselskatten ska bekosta utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Vem har Problem?

Fortfarande innebär detta alltså att endast vi med fordon registrerade i Sverige betalar. Eller har jag fel? Kan Norge och andra länder inom EU ta avgift av utländska fordon har jag svårt att förstå att inte Sverige kan. Vem vet, kanske det ingår i systemet att en del skall betala mindre skatt än andra?
 
Toppen