• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Packa smart i husbilen

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Är nyfiken på era bästa tips.. Hur man packa smart i husbilen.. Kläder, mat, porslin...

Här är mina tips:

Vi har en skubbhylla i tyg i garaget för att få mer plats för vikbara kläder. Vi kommer åt den inifrån.
Vinglas i skåpet, sydde en förvaring för 4 glas som vi hängde längst in på väggen i skåpet med porslin.

/Noynoy
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Packa smart i husbilen

Finns någon bild på mästerverket? / Fy & Bi
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Packa smart i husbilen

Hmm, om du med groventre mener inn via et våtrum så er det nesten standard på nye Earthcruiser - inngang gjennom duschen. Kom først på de som bygges i USA, nå også på flere av modellene som tilbys fra fabrikken i Australia.

For noen år siden så jeg en 44 fot jankey med to bodelsinganger - en i vardagsrummet foran og en ved siden av badrummet bak. Foran inn på teppegulv bak på flislagt gulv :D
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Packa smart i husbilen

Smaken är ju olika - när vi reser med husbilen bor vi bekvämt på campingar och äter en hel del ute. I husbilen blir det endast relativt enkel matlagning och då anser vi det vara enklast och bäst att äta och dricka på engångstallrikar resp ur -glas och -engångsmuggar. Hygieniskt, praktiskt, billigt (!!!), tidsbesparande och genererar inte gråvatten för disk och diverse slabbande, fordrar inget varmvatten med diskmedel och annat otyg.

Med andra ord riktigt miljövänligt! Bra va!

Dessutom så är sådana grejor lätta, skramlar inte och kan förvaras på mycket enkelt sätt. Och - de finns med blommor och andra mönster på!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Packa smart i husbilen

Engångs är ju inte direkt miljövänligt då tillverkningsprocessen är en miljöbov. Jag har inga synpunkter på vad man skall använda, men rätt skall vara rätt.

Men för egen del…slabba med engångs…Hua.


/M
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Packa smart i husbilen

Innan vi skaffade husbil åkte vi med personbil och då kunde man bo i stugor på campingplatser och sen äta billigt närheten. Bra! Lite högre kostnad blev det när man bodde på vandrarhem eller gasthaus. Men nu har vi husbil och har både hotell och krogen i samma boning:), men får lära sig packa. Tack för tipsen!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Packa smart i husbilen

Det är en vanlig missuppfattning, att engångsbestick och diverse fat, burkar, fat och tallrikar, glas och muggar mm som i regel är tillverkade av plast och plastfolierat papper skulle vara "miljö-ovänligt" bara för att de materialen är baserade på plast resp i sin tur på olja.

I offentlig förvaltning inkl vårdsektorn använder man sedan länge mer och mer just sådana engångsartiklar för att det är miljövänligt. Att hantera och diska tunga porslin- och glasartiklar kräver allt för mycket varmvatten och diskmedel - det är stick i stäv mot miljövänligt. Av samma självklara orsaker använder man ju mer och mer engångsförpackningar för livsmedel och allehanda drycker. HUR miljövänligt tror ni det är att transportera t ex tomflaskor på våra vägar till anläggningar som ska rengöra, diska och sortera och slutligen etikettera på nytt???

Hur många är det som vill ha tillbaka de gamla glasflaskorna för mjölk t ex?
De, som föredrar glasflaskor för vin får också av samma skäl betala ett betydligt högre pris än de som klokt nog köper sitt vin i BIBar (bag in box).

Inbillningens makt är stor - och de som är övertygade om att vin i glasflaskor och kristallglas smakar betydligt bättre må så tro och fortsätta i den tron - valet är fritt!

Andra må säga: don´t confuse me with facts!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Packa smart i husbilen

Så här förvarar vi glas (ej plastglas) och porslinsmuggar/melamintallrikar:

DSC02085.JPG

DSC02086.JPG

DSC02087.JPG
Stekpanna, skärbräda, ugnsplåt ståendes under


Så här ser det ut i skåpet ovanför spisen:

DSC02088.JPG
Kryddburkar

DSC02089.JPG
Socker mm

DSC02090.JPG
Oljor


Så här förvaras andra glasflaskor med tillhörande glas:

DSC02084.JPG
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Packa smart i husbilen

Oj, vad bra ni gjort... :) Michael Johansson...
Fick massor med ideér... Tackar...
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Packa smart i husbilen

Skumplasten som jag ser att glasen är placerade i, var köper man den?
Tacksam för svar / Fy & B i:):)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Packa smart i husbilen

Det är ett slags skumplast som jag tror är gjort av polyeten. När jag känner på den så har den en yta som starkt påminner om vanliga plastpåsar som jag tror är gjort av polyeten.

Jag har tagit vara på det på jobbet när vi fått elektrisk apparatur förpackat i detta material. Det är mycket lätt att bearbeta med kniv, såg, cirkelsåg och hålsåg. Det går dessutom att limma ihop till större block med vanligt kontaktlim som får torka och sedan pressas ihop.

Jag har lite bitar kvar om du skulle behöva.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Packa smart i husbilen

Grattis till ett snyggt jobb, mycket prydligt:)
Det är skoj att se på hur alla uppfinnarJockar och Jockelinor bygger in smarta lösningar i sina husbilar!
Jättefint.
 

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Packa smart i husbilen

Jag köpte skolådor på Ikea som jag monterade i garaget.Så nu börjar det bli lite ordning även där.Lådorna sväljer förvånansvärt mycket så nu slipper jag plastbackarna.Det fattas en skolåda innan det är klart.Det som är bra med lådorna är att ju mer man fyller dom ju mer självlåsande blir dom.
20140521_222634.jpg
 
Toppen