• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel solpanel

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Portabel solpanel

Verkar intressant. Då borde man få bättre effekt när man kan rikta den bättre mot solen. Bara man inte använder för tunna och långa kablar. Det bästa vore att placera regulatorn nära batterierna.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Portabel solpanel

Hur många Ah kan man som Max räkna med om man har en 100W
panel , jag har 6,1A 13,9-14,1 V (12V) detta mätes i dag i Norrbotten

MVH//Jocko:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Portabel solpanel

Den ser jättefin ut och kan vara mycket bra komplement till fasta solpaneler på taket. Betydligt billigare & smidigare än en "solföljare" som kostar skjorta & väger en hel del. Det enda som jag undrar är hur man ansluter den portabla till befintliga fastmonterade? Verkar som att man klämmer fast den direkt på batteriet(?)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Portabel solpanel

Lysande. Då kan man vinkla panelen mot solen. Men jag hade nog valt att sätta regulatorn nära batteriet. Min regulator hade pajat som jag inte var kopplad på batteriet först, men det finns ju olika regulatorer.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: Portabel solpanel

Det går att sätta en 12V kontakt i bilen/husvagnen där du ansluter solpanelen
att ha regulatorn vid batteriet är inga problem om man så vill,det är samma kabel
från solpanelen till regulatorn ,som från regulatorn till batteriet,

MVH//Jocko:mcride:
 
Toppen