• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplats på privata villaägares gård?

F

F.d. 5252

Guest
Hej
Många privata villaägare hyr ut rum i sitt eget privata hem till turister, som Bed and Breakfast. Är det någon som vet om det även förekommer att privata villägare hyr ut ställplatser för husbilar på gården, istället för rum? Någon som vet?

Och vad tycker husbilsägare om det alternativet? Är det intressant för husbilsägare att stå ett dygn på en sådan ställplats till rimlig kostnad?

Tacksam för svar/Lena L
 

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023
Sv: Ställplats på privata villaägares gård?

Hej!

Jag har redan sett flera ställplatser som är just privata, för en eller flera husbilar längs med vägarna! Tror nog att detta kommer att öka så snart folk får kläm på att detta behov finns!

Jag kan tänka mig att upplåta min privata plats eller byta "hemmahamn" de helger vi själva är ute och rullar...elsladden och vattenslangen är lätt att lägga ut..man kan ju byta trädgård med varandra och dessutom blir ju hemmet lite bevakat! Eller om någon är nära och behöver "tanka" el eller vatten!?

Tänker jag rätt nu, eller ??

Lotta
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Ställplats på privata villaägares gård?

40000 kan man hyra ut för utan att behöva taxera för intäkten. Många kanske inte tänkte sig att fundera på eventuell beskattning, men lagens långa öra hittar ofta fram ändå. Men säg max 150 kr/natt med el (nja kanske lite väl dyrt) så kan man ju ha 267 övernattande husbilar på året. Räcker nog väl för dom flesta :). Hade man bara haft utan skulle det bara ett kul extrakäck. Inga stor pengar men så många kul människor som skulle passera förbi.

I parktiken tror jag nog mer på att ha en plats tillgänglig för att bara ta emot husbilsägare som rena gäster. Bjuda på lite vatten och kanske ta någon symbolisk peng för el. Så slipper man frågor om byggnadslov och skattemyndigheter.

Kräver troligen att man bor lite utanför stan för att grannarna skall tycka att det är en bra idé :) Alla förstår ju inte tjusningen med att få in (ytterligar en) 7 metare på lokalgatan.
 
Toppen