• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD skall man ha eller köpa

F

F.d. 30307

Guest
Nybliven husbilsägare och ingen erfarenhet av detta sen tidigare.

Efter några år på mc :mcride: o tält köpte ja o frugan en Mclouis 640 i höstas.
Vi e helt nya på husbilslivet men fann att den troligen passade in på våra behov.

Vi har 2 killar på halvtid som e 11 o 14 o vägrar att sova tillsammans så alkov och våningssäng kändes som ett måste, men nu efter att ha varit i väg några helger så kom vi ju på att man kan ha långbäddar för ungarna e ju inte alltid med.
De e ju trots allt lite bökigt o komma upp o ner ur alkoven.

Så redan nu finns de kanske planer eller önskemål om att byta till nån annan modell, men vilken?

Krav eller önskemål!

Jo att killarna kan sova i separata sängar, typ långbäddar när vi åker alla 4,
och att ja o frugan slipper sova i alkoven när vi e själva.

Helst 6 bältade platser då vi har 2 hundar som ska med o dom åker med bältessele idag.
Gärna ett vinkelkök eller kök med bra plats o avställningsytor.

Har börjat snegla lite på dessa amerikanska bilar med slideout, man verkar ju få mycket för pengarna men dom e ju gigantiska??????????

Många frågor o mycke funderingar, vi ska åka runt i sommar med våran underbara Mclouis o kolla på alla andra så får vi se va de slutar.



tips o råd mottages gärna
:yes:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: VAD skall man ha eller köpa

Hej
Skall du ha sex bältade platser blir det nog en större alkovbil ty Brustner 747 eller Hobby.
Det finns Concorde med det antalet platser men då blir det stora och dyra bilar. Många köper garagebilar och har burar för hundarna när man kör. Det finns ett antal trådar i ämnet. Amerikanska bilar har ofta inte sex bältade platser och de blir ganska dyra att köra med pga hög bränsleförbrukning.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: VAD skall man ha eller köpa

För dom flesta i husbil gäller nog att man inte får vara alltför bekväm av sig, i synnerhet inte om man är fler än två som ska samsas om utrymmet.

Om man inte har några fysiska men är det väl inte särskilt svårt att gå upp i en alkovsäng och ner igen. Att behöva "bädda upp" i dinetten anser också många vara för krångligt, och visst tar det litet tid och tålamod. Men allt har för- och nackdelar.

En Bürstner Argos 747 anser många erfarna husbilister vara idealisk för barnfamiljer och "liknande" (!). Där finns plats för det mesta - inkl alkovbädden. Vi har en något mindre 4-tonnare - Dethleffs A6981 med dubbeldinett, två bekväma våningssängar och 6 bältade sittplatser med trepunktsbälten i färdriktningen.

En "amerikanare med slideouts" kan kanske vara ett alternativ - för den mycket erfarne, kunnige och ekonomiskt välbeställde köparen, dit jag själv aldrig någonsin skulle räkna mig själv. "Över ån efter vatten . . . . och det där!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: VAD skall man ha eller köpa

Jag köpte en jänkare, mest för att det var mkt för pengarna. Det är ju en genväg om man är lite lat och vill ha fullt uppställ.
Mest förvånad är jag över att min gamla härk har utrustning som saknas på många nya vagnar.

Innan jag köpte kollade jag europeiska bilar och var nära till köp, men blev bländad när jag klev in i jänkaren. 6 bältade platser och möjlighet till 8 bäddar. För att sammanfatta.

Fördelar: Allt finns. Stabilt utförande. Lättmekat. Mkt för pengarna. Automat. Vatten o avlopp som hemma (stora tankar). Skatt och försäkring billigare än min vanliga bil.

Nackdelar: Breda, 245 och uppåt. Indirekt styrning (äldre modeller) och otrolig bränsleförbrukning (bensin).

Om det är viktigt med vinterkamping skulle jag nog välja en annan bil. Det är inga problem med värmen, men man skall nog ha ett fett gaskonto..

/M
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: VAD skall man ha eller köpa

hej snacka med putin han kan nog sponsra lite gas ! särskilt till en jänkare ! :D
 
Toppen