• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läcker gasol ?

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Någon son vet vad det är för fel, när det pyser ut gasol under den "gråa huven" ? Där gråa , gröna och vita kablarna går in. Vad är detta för ett hus ?

Hälsningar

IMG_4493.JPG[/ATTACH][/ATTACH]
 

Bilagor

  • IMG_4494.JPG
    IMG_4494.JPG
    3 MB · Visningar: 9

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Läcker gasol ?

Jag tror det är en el-tyckvakt och membranet som är i den har spruckit.
Det blir nog att köpa nytt tyvärr.

Eller vänta nu. Är den grå huven avtagen på första bilden? Eller är det två olika saker?
Om du plockat bort huven är det som skrivit ovan en on/off ventil.
men det skall ju inte läcka ur den. Så trasig vilket som.
 
Senast ändrad:

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Läcker gasol ?

Så här säger Servicechefen hos Bengt i Örkeljunga:

Detta är den gamla Duo Matic som inte finns längre. De kablar du visar är till indikering för att ena eller andra flaskan är tom. Inte till avstängning.
Det man får göra är att byta till en Duo Comfort som är den senaste på marknaden.(Pris:890:- Slang till dito 480:-*2st + arbete) Och vill man ha en extra avstängning så får man montera det extra i så fall. (Pris: ca 1300:- + montering)


Med vänlig hälsning / Best regards

Patrik Henriksson
Verkmästare / Kundmottagning
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Läcker gasol ?

Då var det en tryckvaktmed trasigt membran likt för b*nnat.
Trist men det är väl bara att byta system då.

Så här säger Servicechefen hos Bengt i Örkeljunga:

Detta är den gamla Duo Matic som inte finns längre. De kablar du visar är till indikering för att ena eller andra flaskan är tom. Inte till avstängning.
Det man får göra är att byta till en Duo Comfort som är den senaste på marknaden.(Pris:890:- Slang till dito 480:-*2st + arbete) Och vill man ha en extra avstängning så får man montera det extra i så fall. (Pris: ca 1300:- + montering)


Med vänlig hälsning / Best regards

Patrik Henriksson
Verkmästare / Kundmottagning
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Läcker gasol ?

Nej, kommer nog att sätta en plugg istället. Struntar i "vakten".

Hälsningar

Hej

Har nu hört att det pyser från samma grå huv på våran. Är det alltså bara indikeringen på displayen inne i husbilen som påverkas om man pluggar igen eller är kommer den inte att slå över till den andra tuben automatiskt när den ena är tom?

/Per
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Läcker gasol ?

Jag hade läckage av gasol. Jag letade länge och hittade läckan där man minst anar, läckan var i den nya reduceringsventilen, mellan det påfalsade locket och huset. Det var bara att köpa ytterligare en ny, denna höll tätt.
Skippa omkopplaren och skifta flaskorna manuellt, köp gas för pengarna.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Läcker gasol ?

Hej

Har nu hört att det pyser från samma grå huv på våran. Är det alltså bara indikeringen på displayen inne i husbilen som påverkas om man pluggar igen eller är kommer den inte att slå över till den andra tuben automatiskt när den ena är tom?

/Per

Kan ej svara på detta, då jag aldrig använder automatiken, utan väljer tub manuellt. Då tycker jag att jag har kontroll över när någon blir tom. Jag hade en överbliven "tryckvisare" som jag skruvade dit istället.

Hälsningar
 
Toppen