• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

Malina

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Askersund
HBK-Nr
15617
Medlemskap
2026
Hej på er!
Jag vänder mig till er som har husbil, har varit runt och kikat på en massa husbilar och dom flesta sitter det Fiat Renault och Ford motorer i, är lite skeptisk till dessa motorer vad säger ni? Har ni haft mycket problem med dom?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsköp

Hej

Jag har en FIAT 2.5TD i min bil den är från 1991 & har gått 16000 mil. Den fungerar utmärkt. Som du själv upptäckt så är FIAT, Renault & FORD dominerande på husbilsmarknaden. Även Citroen, Mercedes & Iveco är stora. De flest av dessa är dieslar. De har varit med i alla år vilket dom inte skulle vara om dom inte höll måttet. Min åsikt är att om man sköter sin bil med oljebyten, kamremsbyten etc. så är ingen bil dålig. Du kan lugnt köpa en husbil med ovannämnda motorer, dom är slitstarka & pålitliga.

Bennie
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Husbilsköp

Chassiena är oftast samma som "smålastbilar", dvs finns i mängder med betydligt mer mil/ tyngre laster än vad som kommer i fråga för en husbil.

Finns enstaka inlägg här på forumet om några som haft problem, men inget "systematiskt" för nyare modeller.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp

Chassiena är oftast samma som "smålastbilar", dvs finns i mängder med betydligt mer mil/ tyngre laster än vad som kommer i fråga för en husbil.

Finns enstaka inlägg här på forumet om några som haft problem, men inget "systematiskt" för nyare modeller.

Nja, det där stämmer inte riktigt. Husbilar är byggda på de små packetbilschassina från de nämnda tillverkarna och körs ofta färre mil per år men när det gäller vikt så utnyttjar husbilarna dessa chassi på eller över gränsen. På en bil upp till 4000 kg funkar det bra men över detta blir belastningen högre än tillverkarna byggt bilen för. För bilar upp mot 5000 kg och över så får man köra försiktigt och inte ha otur. Jag har en sådan bil men skulle inte köpa en igen. Skall du ha en stor bil över 4000kg så köp en byggd på M-B, MAN eller Iveco om du vill undvika problem.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp

Hej Bestliner.
Vilka problem kan uppstå vid vikt över 4000 kg? Det är väl Al-Ko chassie på de flesta husbilarna med Fiatmotorer?

Med vänlig hälsning
Steve
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilsköp

Hej.
Skulle tro att herr Bestliner menar att drivlinan frestas mer ju tyngre bilen är:)
Jag tror att han har rätt i det, faktiskt! Men i ärlighetens namn så går det att knäcka allt om man är klumpig!
En stor riskfaktor är det stora vridmomentet som moderna dieselmotorer har.
Fast med lite motoröra och känsla så är det nog inga problem! Ligga kvar på högsta växeln i ett skapligt motlut med farthållare intryckt är nog inte så smart i längden:oops:

Detta är ett favoritämne bland många här på forumet att snacka om;)
Fast min högst personliga åsikt är att även om det är en klump som vi älskar att glida kring med så skadar det inte att KÖRA den ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsköp

Min erfaring med Fiat drivlinjan er at det som virkelig knekker den er motorbrems ned en bratt krokig veg. Knakk selv høyre ytre knute på min forrige husbil i siste sving ned til Dalen i Telemark.

Bilen veide ved tilfellet rundt 5 tonn. Det var en 1999 2,8L iTD.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsköp

Nja, det där stämmer inte riktigt. Husbilar är byggda på de små packetbilschassina från de nämnda tillverkarna och körs ofta färre mil per år men när det gäller vikt så utnyttjar husbilarna dessa chassi på eller över gränsen. På en bil upp till 4000 kg funkar det bra men över detta blir belastningen högre än tillverkarna byggt bilen för. För bilar upp mot 5000 kg och över så får man köra försiktigt och inte ha otur. Jag har en sådan bil men skulle inte köpa en igen. Skall du ha en stor bil över 4000kg så köp en byggd på M-B, MAN eller Iveco om du vill undvika problem.

Jag vill ge Bestliner rätt. Överbelasta inte drivlinan. Det är dyrt. Jag har både haft och har lastbilar paketbilar, handikappbussar, taxibilar. Det är dyra pengar att kasta bort om man använder fordon utanför normalt användningsområde. Kör man försiktigt kan det gå bra men om man av någon anledning måste pressa bilen eller dåliga vägar m.m. så kan det bli dyrt.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp

Hej Bestliner.
Vilka problem kan uppstå vid vikt över 4000 kg? Det är väl Al-Ko chassie på de flesta husbilarna med Fiatmotorer?

Med vänlig hälsning
Steve

Hej
Det är inte själva chassiet som ger upp utan drivlina, framvagn, hjullager, bromsar mm.
Det går att köra bilarna men det finns en del att tänka på. Aldrig segdra under 2000 varv på de högre växlarna. Man bör tydligen "busköra" ibland så partickelfiltret blir varmt och kan regenereras. Kopplingen får stryk när man backar då utväxlingen är för hög för tyngre bilar.
Man får backa fort och inte fegslira om man vågar eller avnjuta lukten av bränd koppling.
De flesta bilar behöver starkare fjädrar fram om det inte är standardmonterat vilket det är på vissa nya bilar. Handbromsar måste användas ofta då de på en femtonare ligger på gränsen redan som nya. Hjullager fram tar mycket stryk så bugetera för byten tidigt. Motorn verkar vara bombsäker om oljebyten sköts men växellådan skall hanteras med varv över 2000 för att hålla. Har bilen kamrem så slarva aldrig med byte. Nyare modeller av fiat med standardhytt skall hanteras försiktigt vintertid då vatten kan rinna ned och frysa på kamdrivningen med totalras som följd. Det krävs också värme i vevhusventilationen vilket svensksålda bilar ofta har men inte direktimporterade samt vissa billiga uddamärken.
Rostskydd är också något som behöver hanteras på bilar med orginalhytt och chassi.
Om man har litet tur, sköter bilen väl samt känner till svagheterna kan man leva med bilarna men det är litet att tänka på.:)
Att köra en husbil som man kör en modern personbil ger problem vet jag av egen erfarenhet så vissa saker behöver man lära om. Ett säkert köp är en plåtis som man rostskyddar. Då slipper man överbelastning och fuktskador så dom håller nog mycket länge. Om man kan leva med storleken:)
 
Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Husbilsköp

Frågan om motorer är interessant! Själv har jag hatt 3 husbilar på Fiat sen 2008, var ursprungligen skeptisk, har nu åkt ca 10 000 mil, med ett enda mindre problem som verkstaden tog hand om. Annars mycket nöjd.
Men i siste tyska Dekra undersökningen av "våra" bilar, MB Sprinter/VW Crafter, Fiat Ducato, Ford Transit och Renault Master kommer (till min förvåning, måste jag säga!) Renaulten överlägset best ut med 10% mindre fel än MB/VW och 15% bättre än Fiat. Ford därefter. Detta var nya modellerna körde inntill 5000 mil.
 
Toppen