• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsberoende??

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Alltså, jag kan inte sluta titta på mätaren som visa laddström och spänning...varje gång jag går förbi så måste jag kolla.
Det är så underbart att solen kan ladda batterierna!
Min sambo är så trött på mitt tjat om hur bra det laddar....men hon är glad att hon kan köra sin plattång för fixa håret....
God fortsättning på påsken alla där ute!
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsberoende??

Jag har samma "sjukdom" som du, varje morgon när jag går upp är första kollen på batterinivån och laddstatus på solcellerna . Det har aldrig varit nere på minus, men att ha koll på läget är aldrig fel...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Solcellsberoende??

God morgon :)
Ursäkta om jag verkar engagera mig positivt, i omnämnande av solceller.
Det är nog sant balans av batterier, vilket anses mycket.

Jag kollar också balans spänning på batterierna varje mogen och kväll.

Jag respekterar dem som behöver solpaneler ,men när jag kör nästan varje dag med snabbladdning på stor kapacitet för AGM-batterier, behöver jag inte solceller.

Överens om att ström över dygnet, är av intresse.:msn_thumbup:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcellsberoende??

Alltså, jag kan inte sluta titta på mätaren som ................................
------------------------------------------------------------------------------

Vi får skärpa oss. Det kan sluta med att de manliga husbilsåkarna inte längre syns till på övernattningsställen som inte erbjuder elstolpe för att hålla sinnet i frid.

Alla sitter inne i bilen och glor på spänning och laddmätare och försummar allt annat.

Det kommer att öppnas behandlingshem för de som förstör hela semestern och halva livet med att sitta och stirra på sina mätare.

Eller................. montro om det finns en app så man kan få upp solcellsvärdena i sin telefon i stället, för då skiljer man sig ju inte så mycket från alla de övriga som hela tiden stirrar in i sina telefoner :D :D.

Detta var inte illa menat för jag är också lika intresserad av mina mätare.

M.v.h. JANKRO.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsberoende??

------------------------------------------------------------------------------

Vi får skärpa oss. Det kan sluta med att de manliga husbilsåkarna inte längre syns till på övernattningsställen som inte erbjuder elstolpe för att hålla sinnet i frid.

Alla sitter inne i bilen och glor på spänning och laddmätare och försummar allt annat.

Det kommer att öppnas behandlingshem för de som förstör hela semestern och halva livet med att sitta och stirra på sina mätare.

Eller................. montro om det finns en app så man kan få upp solcellsvärdena i sin telefon i stället, för då skiljer man sig ju inte så mycket från alla de övriga som hela tiden stirrar in i sina telefoner :D :D.

Detta var inte illa menat för jag är också lika intresserad av mina mätare.

M.v.h. JANKRO.

En app vill jag ha!!!
Finns det laddregulatorer med wifi så man kan se info om laddning på nån sida...
Intressant!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsberoende??

Hmm, det var en ide!

Noe tilsvarende BM-1 men faktisk enklere mekanisk:
En shunt på ene batteripolen, en adconverter og en aurdino singlechip dator med wifi og en har en liten webservice som viser strøm inn og ut på batteriet. Et par ekstra adconvertere og en har spenningene fra solpanel og over batteriene allt pent presentert på en webside.

Rett satt opp sammen med en 3g-wifi router og en kan overvåke via internet.

Når jeg tenker etter har jeg noen moduler liggende etter et prosjekt - kunne sette sammen en prototype, om adconverterene kan settes opp riktig.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Solcellsberoende??

Kanske någon av de här går att använda: Wireless Battery Sensors & Dataloggers | Vebar

Själv bävar jag inför den dagen jag installerar en batterimonitor, just nu har jag tre lysdioder som indikerar volt (grön gul röd) och jag känner mig som en stalker med tanke på hur ofta jag tittar på dem. Flera gånger om dagen när vi är ute och reser och nästan varje dag övrig tid då husbilen agerar pendlarbil. Jag hade en "urladdningsincident" förra hösten och efter det har mitt kontrollbehov ökat.

mvh jocke
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Solcellsberoende??

Har två Raspberry Pie för övervakning av mina solfångare. De är kopplade till tempgivare. Är bara att flytta in i husbilen....

image.jpg
 
F

F.d. 30199

Guest
Sv: Solcellsberoende??

Självklart har jag kollat ngn gång ! Varenda gång fullt ! Har aldrig stått vid någon elstolpe då det inte behövs mvh Niclas o Maria
 
Toppen