• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolregler och besiktning

F

F.d. 50456

Guest
Hej , nybliven husbilsägare. Någon som på ett enkelt sätt kan förklara regelverket angående gasol? Hur ofta måste man besiktiga? Vem gör det? Vad kostar det?

Med vänlig hälsning Klas Argulander
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Sv: Gasolregler och besiktning

Jag är ny med husbil, men jag kommer att testa gasolen varje år då HB besiktigas. Vill vara säker och kostnaden är minimal för detta enkla test!
Hälsningar Greger
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gasolregler och besiktning

Var bara medveten om att besiktningsföretagen använder ett mycket lägre tryck än vad HB-firmorna använder. Du kan enkelt göra denna provtryckning själv, varje dag om du vill & gratis. Det är bara att skaffa en sådan här Campnet | camping tält husvagnstillbehör husbilstillbehör husvagn husbil. Den monteras på slangen mellan gasflaskorna & HB'ns gasolsystem.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasolregler och besiktning

Jag kallar detta för täthetskontroll och inte provtryckning.

Inte helt korrekt. Det beskrivna är ett läckkagetest.

Det är viktigt att skilja mellan läckagest (görs av t.ex. bilprovningsföretagen, men kan också göra av fordonsägaren om en läckindikator är monterad i fordonet), täthetskontroll (görs av seriösa husvagns- och husbilsföretag) och provtryckning (görs i samband med nyinstallation eller kompletterande installation.
 
Toppen