• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppblåsbar kajak

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Är sugen på att köpa en uppblåsbar gummikajak Gumotex Seawave
Fördelen är att man kan lätt packa in den i garaget.
Väger 17,5 kg, packmått 68x43x30 cm, färdig längd 455m. Tar ca 10 min att ställa iordning.
Har många gånger önskat att man kunde ta en tur på sjön då man ofta står vid sjöar eller havet.

Har någon erfarenhet...av modellen eller en annan variant.

https://www.youtube.com/watch?v=mSMEBbWFO2s
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppblåsbar kajak

Har i noen år hatt en Gumotex rafting kano med omlag samme dimmensjoner og materiale. Med rett trykk i kammerene så merker en ikke at det er en oppblås sak, og slitestyrken en meget bra - min fikk endel turer over steiner i stryk som ville skadet en fiberglass kanot uten å få merker.

Padlet min både som kanandenser og som kajak selv om den var bygget som kanot. En god tilleggsak er en 12V luftpumpe for oppblåsningen, men hopp over leksakene her - den skal kunne levere mye luft på kort tid. En manuell dobbeltvirkende 6 liter pumpe er raskere enn svært mange el-pumper. Pumpet opp min på rundt 5 minutter.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Uppblåsbar kajak

Ja har paddlat kajak tidigare...undrar varför du frågar det.
Man behöver inte vara uppfödd på isbjörnsmjölk för att sätta sig i en kajak.

Fråga 2 ?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Uppblåsbar kajak

Lånade en Alpacka raft. Den kändes som en leksak. Men när jag åkte ut på älven så kändes den stabil och säker. Den väger nästan ingenting och är lätt att "blåsa upp". Nackdelen är priset samt att den har bara en luftkammare.
Ha det
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Uppblåsbar kajak

Ja har paddlat kajak tidigare...undrar varför du frågar det.
Man behöver inte vara uppfödd på isbjörnsmjölk för att sätta sig i en kajak.

Fråga 2 ?

Menade absolut inget illa! Tänkte mest på att det kanske inte är så bra för en nybörjare att börja med en sån, men är man van är det säkert OK. Jag har testat en sån för ett par år sen och jag blev rätt så besviken, den gav mig ingen direkt njutbar paddelupplevelse. Trögpaddlad, däcket är för högt och brett, jag fick ont i både rygg och armar när man får lyfta paddeln så högt och sätta så långt ut för varje tag. Sen kändes den typ svampig, man kände varje våg som kom...
Tyckte inte heller den var särskilt följsam.
Men, jag är väl kanske för kräsen då jag är van vid en riktig havskajak i glasfiber.
Funkar förmodligen till det du hade tänkt, nån kortare tur då och då.
Men jag skulle nog råda dig att testa först innan du köper. Kolla om du kan hyra en sån över en helg t.ex.

/Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppblåsbar kajak

Gumotex produktene er relativt tunge, rundt 8 ganger tyngre enn tilsvarende størrelse Sevlor og Alpacka. Dette merkes på stivheten når de er blåst opp.

Har en Sevlor ride-on-top kajak og en Gumotex Pavlava kano.

Det å padle Pavlava som en kajak er tungt, hovedsaklig grunnet avstanden ut til vatnet. Sidekanalene med sine 20 cm gjør at en enten må sitte høyt eller bruke store armbevegelser med kajak-padl.

Sevlor kajaken er ok på flatt vatn, men er ikke mye stabil.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Uppblåsbar kajak

Jag har testat en sån för ett par år sen och jag blev rätt så besviken,
Men, jag är väl kanske för kräsen då jag är van vid en riktig havskajak i glasfiber.
Funkar förmodligen till det du hade tänkt, nån kortare tur då och då.

/Ludde

Hej Ludde!
Var det Gumotex Seawave du testade...den är ganska ny så ny att den kommer i år. Har planerat att prova den innan.
Såg den på båtmässan och den verkade stabil för att vara uppblåsningsbar.
Självklart kan man inte gämföra med en havskajak glasfiber
men den går å andra sidan inte att vika ihop och stoppa in i husbilsgaraget.;)

Avanza Kayak – hopfällbara kajaker
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Uppblåsbar kajak

En god tilleggsak er en 12V luftpumpe for oppblåsningen, men hopp over leksakene her - den skal kunne levere mye luft på kort tid. En manuell dobbeltvirkende 6 liter pumpe er raskere enn svært mange el-pumper. Pumpet opp min på rundt 5 minutter.

Ett bra tips...är det något sånt här du menar. Tror själv att en bra el pump är rätt att satsa på.

https://www.youtube.com/watch?v=2f1PYIu97bA
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppblåsbar kajak

Til en oppblåsbar kajak trenger du ikke stempelkompressoren, det er normalt 0,25 bar trykk i kanalene når de er fulle. Og mer tåler de ikke! Enkelte av PVC båtene tåler bare 0,15 bar.

Gumotex tåler 0,25 på alle sine.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Uppblåsbar kajak

Hej Ludde!
Var det Gumotex Seawave du testade...den är ganska ny så ny att den kommer i år. Har planerat att prova den innan.
Såg den på båtmässan och den verkade stabil för att vara uppblåsningsbar.
Självklart kan man inte gämföra med en havskajak glasfiber
men den går å andra sidan inte att vika ihop och stoppa in i husbilsgaraget.;)

Avanza Kayak – hopfällbara kajaker

Nej den modellen kan det ju knappast varit, det var en Gumotex däremot. Möjligt att det är stor skillnad, som sagt bäst att testa innan köp oavsett.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Uppblåsbar kajak

Blev det någon kajak?

Är själv sugen på kajak och gick på en introduktionskväll med Friluftsfrämjandet.

Sett massvis med pensionärer som fullständigt flyger fram på vattnet, hur svårt kan det vara att paddla.:rolleyes:

Jag har paddlat kanot 18mil på Klarälven under 3 dygn i min ungdom.
Vi sov i den glidandes på älven hela natten, inte speciellt smart men vi orkade inte slå upp tältet, anser mig redan som ett fullblodsproffs!
Åker slalom och skridskor som jag aldrig gjort annat och behärskar en Segway och enhjuling som om jag nästintill vore född på en sån.:)

Nåväl, tillbaka till kvällen: Vi bär ner kajakerna till det lugna iskalla vattnet och jag glider ner i hålet, direkt efter kommer chocken! Den är superostadig och jag är tvärsäker på att jag kommer slå runt.

Det var ca 5-6 ledare med i gruppen och ganska direkt fick jag en som började prata lugnt å stabilt med mig, känner igen den där ledarrollen eftersom jag själv haft liknande situationer fast det har varit jag som varit instruktör då. Det kändes skönt att ha henne vid min sida under en ganska lång stund.

Vi samlades i grupp ute på det vilda havet som var en stillsam insjö, vi skulle luta hit och dit för att känna stabiliteten osv, det kändes inte ett dugg bättre utan stärkte bara min känsla av att jag skulle få bada.

Vi paddlade iväg mot horisonten i den lilla sjön och vi fick tips och råd hela tiden, jag paddlade faktiskt först och snabbast, förmodligen var jag en av dom osäkraste i gruppen men jag tyckte att jag fick bättre stabilitet av att hålla farten.

Jag var konstant på helspänd dom första 2 timmarna och efter det började jag känna att jag förmodligen inte skulle bada i det 6 gradiga vattnet. Det var också då jag sa till ledaren: nu börjar det regna! hon svarade att det har regnat HELA tiden:confused:

Vet inte vilken kajakmodell jag hade för kvällen men det var förmodligen en kajak som skulle till återvinningen pga fabrikationsfel för så ostadig kajak kan man inte bygga och sälja.:mad:

Det var absolut det svåraste jag testat i hela mitt liv och ändå magiskt spännande att glida så snabbt över vattnet nästintill ljudlöst utan att bada.

Jag har nästintill redan bestämt mig för vilken kajak jag ska ha lastad på husbilen under sommarsemestern för att kunna nyttja dom vackra insjöarna i Norrland, sambon väljer förmodligen en sån där vinglig sort man stoppar in bena i:rolleyes:

Har kontaktat Thule för att se om dom har fästen för vår takreling.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Uppblåsbar kajak

Hej ! Så finns det ju fältkajaker också, tex Klepper och Wayland mm. Tar lite längre tid att bygga ihop och väger mer än dom uppblåsbara, men helt klart ganska rejäla båtar. Vår är väldigt stabil men mer tungpaddlad i jämförelse med glasfiberkajaken. Bra att fiska från, två fina matgäddor igår, göra längre turer med packning etc. Går även att segla med i lättare vindar och på öppna bogar.
 

Bilagor

  • DSC_0022.jpg
    DSC_0022.jpg
    1,1 MB · Visningar: 16
F

F.d. 52961

Guest
Sv: Uppblåsbar kajak

Har en Bergans Ally ihop vikbar kanot med i husbilen. Perfekt när sjön suger, tar 10 min att montera och tar plats som en stor ryggsäck att förvara:D
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Uppblåsbar kajak

Har en sådan här i garaget, båt c:a 70 kg och motor 50 kg. Skall utrustas en aning mer för fiske, spöhållare och lod.
Blåser upp till nästan full, med en laddningsbar pump från Biltema(art.nr.37362 c:a 200:) för att toppa till 0,23 bar med dubbelverkande handpump.
 

Bilagor

  • I Visten.JPG
    I Visten.JPG
    80,1 KB · Visningar: 9

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Uppblåsbar kajak



Blev det någon kajak?

Japp !

Har den här nu en Advanced frame-expedition
får plats i en väska vikt 19kg köptes på senaste Båtmässan i Stockholm.
Har använt den i år ca 5 ggr hittils, 2 gg i St Anna skärgård, en gång Djurgården runt.
1 gång i Hälsingland då med Camonät för fotogafering och 1 gång i Mälaren.
är helnöjd med den , stadig, lätt att blåsa upp med fot pump ca 10 min, går att frakta i både husbil och p-bil. tillräkligt stadig att fiska ifrån.
Ligger ett knippe youtube filmer ute om modellen som kommer från Carlifonien och tillverkas i Asien. Har tydligen används i ishavet på expeditionspaddling.
Komplett kajak-paket med lättare paddel, fotpump, stänkskydd i sittbrunn, handskar, packpåsar och liten 2 hjulig hopfällbar dragkärra 7500kr mässpris :)

AdvancedFrame Expedition luftkajak


http://youtu.be/KC49lSWR3ps

http://youtu.be/_mhaH5cOhBQ
 
Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Uppblåsbar kajak

Är det någon som har erfarenhet av Gumotex Swing 2.
Jag har funderat på att byta ut min faltkajak som ju är betydligt tyngre och tar mer än en halvtimme att montera/demontera.
Jag har bara hittat ett försäljningsställe. Mitt i centrala Stockholm. Man kan visserligen köpa över nätet men det blir liksom grisen i säcken och en eventuell retur kostar onödigt besvär och onödiga pengar om någon av er kan ge råd.
 
Toppen