• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur gör jag???

F

F.d. 55616

Guest
Hej på er alla glada påskfirare!
Min fräga är hur ska jag göra för att inte bli "blåst"
Ställde på min husbil 17 april och får om några dagar en skatteavi att betala. Bilen har betalningsterminer: april, aug och dec.
Har funderingar på att byta husbilen mot en annan bil, och vad jag förstår kommer då den nya ägaren/bilfirman att få tillbaka den av mig erlagda avgiften, meden jag får en ny skatteavi på den nyköpta bilen att betala till Transportstyrelsen. Hur gör jag för att slippa bli "blåst" på den nyss erlagda skatten? Vet att det ska kunna fixas på något sätt och ber er erfarna husbilsägare om tips/råd Ha en fortsatt Trevlig Påsk
icon7.gif
icon7.gif
icon7.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Hur gör jag???

Du ställer av din nuvarande bil innan ägarbyte sker, den nya ägaren köper sedan ditt fordon avställt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur gör jag???

Säljer du den till en bilfirma, så är det inte säkert att de accepterar att köpa en avställd bil.
Du måste då göra upp med dem ang. skattebetalningen först.
 
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Hur gör jag???

Du kan ju göra en överenskommelse med bilfirman om att du skall ha tillbaka skatten på din inbytesbil, förslagsvis som ett avdrag på priset på din nya bil.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Hur gör jag???

Ja men jag måste ju ha bilen påställd för att kunna åka till bilfirman, (som inte finns på min hemort). Kan jag ställa av den genom att kryssa i rutan på registeringsbeviset samtidigt som jag skriver att jag överlåter bilen?
Ska göras hos bilfirman för att bli rätt?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Hur gör jag???

Du måste som sagt ta med skatten i prisförhandlingarna, det är en summa som tillfallar den registrerade ägaren vid avställning så har bilfirman räknat med den så är det med i ditt bytespris.
Att köra bilen dit och ställa av den via internet när du kommer fram går bra, sedan kan du ta ägarbytet på gammalt sätt via snigelpost.

Detta är ganska enkelt om du ska byta in bilen då bilfirmor oftast vill ha bilarna avställda och de därför ofta inte har problem med att köpa en avställd bil framkörd till dem.
Det blir lite svårare om den säljs privat hemma hos dig när bilen säljs avställd och den nya ägaren inte kan ställa på den innan ägarbytet skett.
Det blir därför svårt för den nya ägaren att köra bilen innan denne blir ägare i bilregistret.

Största felet man kan göra vid affärer med fordon är att köpa en bil som är påställd men "glömma bort" att trafikförsäkra den.
Då börjar trafikförsäkringsföreningens taxa att ticka från datumet för ägarbytet, inte billigt!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur gör jag???

Säljer du den privat, går det mycket enkelt att sälja den avställd.
Du gör ägarbyte samt påställning på nya ägaren samtidigt i Transportstyrelsens app.
Det som krävs är att köparen har tecknat en giltig trafikförsäkring.

Jag gjorde så på min senaste husbilsförsäljning.
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Hur gör jag???

Hej ladda ner appen "Mina fordon" när du kommer till bilfirman ställer du av bilen via appen blixt snabbt, en mycket bra app.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Hur gör jag???

När vi bytte ställde jag av bilen med Transportstyrelsens App efter att ha parkerat på husbilsfirman, gick sedan in och gjorde affär.
Pratade så klart om detta för dem, det mötte inga protester
/Thomas
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Hur gör jag???

Jag har ganska nyss lärt mig att ställa av/på via internet och har en mobiltelefon som i princip är analog så någon "app" kan jag inte tanka ner(!)
Därav mina daterade tips som kanske är runt 10 år för gamla?
Förr var det mycket svårt att privat sälja en avställd bil som skulle köras från platsen då ägarbyte var svårt att genomföra samma dag som man köpte bilen.
Först när ägarbytet var klart 2-5 dagar senare via snigelposten kunde man ställa på bilen.
För mig är det lika svårt i dag då jag är pinsamt dålig på datorer/"smarttelefoner" så jag gav tips om hur jag även nu skulle gå tillväga.......

Varningen om att köpa en påställd bil utan att i samma ögonblick ha en gällande trafikförsäkring gäller dock fortfarande, jag har "bötat" en hel del till trafikförsäkringsföreningen under årens lopp.
 
Toppen