• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla från batterier vid "elcamping"?

F

Flow

Guest
Vid långtidsförvaring är det normalt fördelaktigt att ha batterierna på underhållsladdning, åtminstone då modern laddare används. Fast hur är det under säsong, när el förbrukas med el (230V) inkopplad - kan det då vara en fördel att koppla bort batterierna (som fulladdas på ett dygn ca) med huvudbrytaren och sedan förbruka ström direkt via kabel istället? Spelar typ av laddare roll? Min bakomliggande tanke är att spara på batterierna då de ju har ett begränsat antal laddningar innan de förbrukas.

Tack på förhand för ditt svar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

Batterierna tål ett begränsat antal djupa urladdningar (ner till 50% kapacitet), flerårigt bruk vid måttliga urladdningar och mångårigt bruk vid liten urladdning med efterföljande uppladdning. När du står med 230V ansluten till en bra laddare så laddar du inte ur alls och kan låta bli att oroa dig för batterierna.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

Undrar om jag inta förstår Flow trådstarter, med så många teoretiska påståenden från batteriet uppfanns och litiumbatterier - allt under samma.

Teori på teori verkar vara väldigt avgörande.
Leverantörer påstående tester, verkar också vara Fader vår.

Vad har HBK medlemmarnas praktiska och dokumentära registrering felat ?

Seriös konsument klubbar göra sina egna tester - förstås.

Ârligt - är vi alla utan praktisk erfarenhet :confused::)

PS. Vi är fler i HBK som gör verkliga test av den praktiska världen.
Jag önskar att fler skulle göra, snarare än teori-snickerier i en päron-velling.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

Jag misstänker att frågeställaren kanske blandat ihop laddning/urladdning av batterier.
Laddning mår batterierna i bilen bara bra av.
Däremot som Aake skriver så kan djupurladdning påverka olika beroende på typ av batterier.
Ett start/fritidsbatteri är inte byggt att tåla djupurladdning, och tar därför större skada av dessa, och man får överdimensionera sin batteribank, kontra ett agm eller gelbatteri som är byggt för att tåla denna behandling bättre.
Jag har själv ett Optima(gult)batteri som jag misshandlat i flera år genom att fullständigt urladda det ner till 5V, för att sedan ladda upp det igen till 13,2 och urladda igen, har inte märkt någon försämring på kapaciteten, och är djupt impad av detta batteri, synd att de är så dyra.
snålheten bedrar visheten :confused:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

Möjligheten finns att driva husbilens 12v system från en del Cetekladdare dom har supplyläge, som inte kräver att man har batteriet inkopplat,detta använder jag vintertid då batteriet är bortkopplat och jag behöver göra något i bilen.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

kopplar man bort batterierna så kommer alla 12V förbrukare att belasta laddaren. Och detta kan överbelasta laddaren, och den brinner upp i värsta fall. laddaren är byggt att ladda långsamt under en längre tid, och klarar inte hög belastning under kortare tid. Då ska batteriet fungera som buffert.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

Och precis som Olof G skriver finns det laddare som är byggda för att klara av just det. Utan att gå sönder.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

PeterK Om dina batterier inte tagit stryk med urladdning till 5v, så är dom unika. Försök att ta patent på dom.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

PeterK Om dina batterier inte tagit stryk med urladdning till 5v, så är dom unika. Försök att ta patent på dom.

hej,
Ja Optimas batterier kan sägas vara unika.
Vet inte vilken erfarehet du har av Optima.
Mej veterligen kan man inte få
sulfatering i ett Optimabatteri, finns ingen vätska i dem.
Jag har ett Optimabatteri yellow 55Ah (sitter inte i en husbil) som jag misshandlat med
kraftiga djupurladdningar, och som funkar som vanligt efter uppladdning sitter f.n. i svärmors Golf, och fungerar utmärkt. Jag har inga andra erfarenheter av Optima.
Jag har däremot flera erfarenheter av blysyra start/fritidsbatterier som knäckt efter att lämnats djupurladdat och inte snabbt fått en uppladdning, dagens "smarta laddare" kan delvis råda bot på sulfatering,
men varje djupurladdning i ett "vanligt" batteri, är ett steg närmare slutet.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

Har du en modern laddare så är det bara att låta allt vara, det funkar jättebra och sliter inte alls på batterierna.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Koppla från batterier vid "elcamping"?

Förra bilen hade vi i sex år. Den stod tidvis utan laddning. Fick byta batterier efter fem år.
Nuvarande bil har vi haft nu i sex år. Står alltid med laddning. Inga problem med batterierna. Märker ingen skillnad från ny. Det man måste vara noga med i mitt fall är att hålla koll på vättskenivån i batterierna.
Båda bilarna har varit nya när vi köpt dom.
 
Toppen