• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AMG/Startbatteri och Inverter

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag har 2 st 95 Amp helt nya (190 Amp) AMG i min bil med 50 cm 35 kvadrat originalkabel till min WAECO PerfectPower 2000 Watt.

När jag kör smörgåsgrillen dyker volten från 13,8 till 11,9 för att sedan återgå till det normala när rostningen är klar.

Jag och Jappe hade en diskussion på Bahia ang. batterier. Han hävdade att startbatterier är bättre lämpade i husbil då dom har större användningsområde och bl.a klarar större strömuttag. Jag var lite tveksam till det då, men det verkar ju som om han har rätt.

Nu får det duga som det är, men nästa gång (om 4-5 år) ska jag prova startbatterier. För om jag bara har halvfulla batterier och använder smörgåsgrillen så dyker spänningen så mycket att jag behöver starta motorn för att den inte ska slå ifrån.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: AMG/Startbatteri och Inverter

1 Amperetimma SMF = 1 Amperetimme AGM.

Meeeen' hur urladdas och laddas batterier - det er frågan ? :)

C 20 och CCA mät metod er runt det samma - men tiden er den stora skillnad.

Urladdkurvan för AGM är som en body builder, och för SMF som en vekling.
SMF ~35% under 11.5 volt :( - AGM ~18% under 11,5 volt som vi inte använder da det ka bli destruktion.

Laddkurvan för AGM är som en viril man och SMF är en med svag entusiasm.:D

Laddar du olika typer av batterier tillsammans (start och bodelsbatterier) då får du en genomsnittlig laddningstid.

---------------
Om du använder ~1500 watt inverterat, använder du 1800 watt för invertering - 900 watt eller 75 A värje batteri.
Vid C20, belastningen för et 95Ah batteri är ~4 Ampere.
Da har du endast ~50% av den förventade kapacitet till 11,5 volt.
50% av 78% C20 (min mätning vid C20 AGM till 11,5 volt).

Om du har 4 x 95 Ah batterier da få du bättre tid - ca. 125% x 2
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AMG/Startbatteri och Inverter

Nå snakker vi detaljer, og med så stort uttak så kommer dimmensjon og lengde på kablene som kobler sammen de to batteriene inn i regnestykket for den indre motstand i batteripakken. Spenningsfallet regnes ut som U=R*I eller om en vil R=U/I.

Er effekten på grillen 1200W så gir formelen P=U*I eller I=P/U ved 12V en strøm på 100A putter vi dette sammen med spenningsfallet 1,9V inn så ender vi med en indre motstand på 0,019 ohm (om hoderegningen klarte rett antall decimaler). Men AGM skulle ha rundt 2 milliohm ikke 20 som jeg har regnet meg frem til - kabelmotstanden må være for høy! Sjekk at du har god kontakt på alle 4 batteripolene og på kablene mellom batteriene samt den siste halvmeter til inverteren.

Jeg ville målt spenningen direkte på hvert batteri under belastningen og på inngangen på inverteren - måling andre steder i systemet kan gi store feil.

AGM brukes også som startbatterier grunnet sin lave indre motstand, den er lavere enn for SMF, GEL og åpne bly/syre. Skal en få lavere indre motstand så må en over på Lithium basserte batterier.
 
Toppen