• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Justering av Aldedisplay?

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
När det är 20 grader i husbilen visar aldedisplayen 17. Är det detta som går att justera med plus/minus i verktygsmenyn och i så fall ska man trycka plus tre grader?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Justering av Aldedisplay?

Hej.

Svaret på din fråga är Ja. Däremot kommer jag inte i håg om det var + eller - som gällde. Jag tror att + ökar värdet på displayen men är som sagt inte helt säker. Blir det fel är det ju bara att göra om fast åt andra hållet.

Mvh / Roland
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Justering av Aldedisplay?

Här finns manualer att ladda ner: Alde - Sverige . Hoppas det löser sig. Jag fixade detta för drygt ett år sen med gott resultat men kommer inte på om det var + eller -. Lycka till. Tänk bara på att det är ett väldigt trögt system med vattenburen värme. Det tar väldigt lång tid innan temperaturen blir stabil. Det är mycket vatten som ska värmas resp. svalna.
 
Senast ändrad:

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Justering av Aldedisplay?

Display
Var visar det 20grader? Högt upp, eller? Mät tempraruren där Alde-givaren sitter. Vi har en lång bil och kan ha 5 olika temperaturzoner, kan skilja just upp till 4 grader.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Justering av Aldedisplay?

Termometern och aldedisplayens givare sitter mycket nära varandra så de ska visa samma temperatur, och det gör de nu också, då jag har justerat på plustecknet i verktygsmenyn. Men visst jag har också temperaturskillnader på olika ställen i bilen.
 
Toppen