• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Markis eller inte markis

F

F.d. 2621

Guest
Sv: markis eller inte markis

Ja visst är det klart att det blev en markis! Stor nytta kan man ha av enkelt egenhändigt sydda bitar av markisväv av valfri längd och bredd, vilka man kan trä in i den extraränna som de flesta markiser har.

Sådana kan vara sköna att dra för och flytta till lämpligt läge i den starka kvällssolen, evtl med tyngder eller fästade i marken. Vi har två st sådana tvåmetersbitar, som kan varieras i vertikallägen mellan 25 och 50 cm - suveränt, men ingenting för dem som bara kör och kör och sällan stannar!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: markis eller inte markis

Har med viss förvåning läst att många aldrig använder markisen.
De gånger vi varit på husbilsträffar i gott väder (solsken) - som midsommar på ragglanda, nordiska träffar, årsmöten m.fl. - har vi nästan aldrig sett någon som inte fällt ut markisen.
Vi använder naturligtvis inte markisen på parkeringar och ställplatser där det inte anses comme il faut med markis, utemöbler etc. Men för övrigt är skugga en av de viktigare bekvämligheterna vi söker när det är varmt. Då är markisen viktig för oss.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: markis eller inte markis

Markis så klart!
Känns ombonat, perfekt om det är lite regn eller slippa daggen på möblerna o när man sitter ute på kvällen.
Kan vara skönt med skugga ibland också, speciellt söderöver - som här på Bahia...
Medan matte oftast njuter i solen finns det nån annan som gillar ligga i skuggan ;)

Husbilsmarkis_Bassi.jpg
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
951
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: markis eller inte markis

Vi har markis och tycker den är guld värd, har dessutom sytt solskydd och sätter fast detta i markisen vid behov!
Med vänlig hälsning Birgittha
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: markis eller inte markis

Jag blir ofta förvånad. Det finns många husbilsägare som har betalat för både toa och dusch utan att använda dessa. Att markisen inte heller används förvånar mig också. Jag måste vara unik. Dels använder jag mig enbart av campingplatser, dels fäller jag ut markisen det första jag gör. Endast full storm kan hindra mig. Därmed är det alltid torrt vid ingången till bilen. Nästan viktigare än det där med solen. Klart vi använder toa och dusch. Det är ju bilens bästa utrustning. Därefter kommer markisen. Men OBS! Vill bar berätta om min , våra, erfarenheter men måste dock torgföra att vi känner det mysigt både med egen dusch och eget regn- och solskydd.

Ha en skön sommar alla! Vi drar nog ner till Danmark med kanske en snabbvisit till gränsshopen.

Vi har inga problem med vikten (gäller endast husbilen). Men kan rekommendera markis.

:)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
För oss är markis självklart och vi använder den ofta, både vid sol och regn.

Vi har fästen för stödbenen på sidan av bilen så att vi kan fälla ut den även när vi står på asfalt, grus m.m.
Dessa fästen har följt med markisen, men de finns att köpa hos de som säljer markiser.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Många skriver att de förvånas över att det finns husbilsåkare som inte använder markis.…
Jag förvånas mer över att så många inte inser att man kan använda husbilen på många olika sätt och ha olika vanor!? :)

Jag har full förståelse för att vissa av oss älskar sina markiser men själva använde vi markisen 3ggr på 4 år med den förra husbilen så när vi köpte ny bil valde vi medvetet bort markisen. Skulle vi någon gång åka söderut när det är som varmast kommer vi säkert köpa till en markis men det är verkligen inget vi längtar efter, åker mycket hellre i norden sommartid, upplever saker hela dagarna och kommer fram sent till ställplats/ fricampingplats och har absolut inget markisbehov!
 
F

F.d. 22252

Guest
Behöver man skydd mot solen kan en parasoll fungera fästet kan man ju sätta i cykelstället, finns ju balkongparasoller som skulle passa bra.
 
Toppen