• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euro-5 motorn får inte bränsle

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Är det några som vill hjälpa mig med att kolla hur mycket bränsle ger er euro-5 motor på 177 kh får på 5:an och 6:an vid fullgas. Det går att få fram via färddatorn där man även kan ställa in snittförbrukning m.m.
Vår bil får inte mer än 2,5 l/m på 5:an och 2,1 l/m på 6:an och det räcker inte alls på långa vägar till vid omkörning eller i backarna.
F.ö. så går den inte fortare än ca 114 km/tim på 4:an, samma på 5:an och några km ytterligare på 6:an.
Vad kan man göra för att den ska få mera bränsle?
Är detta att nå miljömålen kanske - att strypa motorn? Är det bättre att köra på 4:an i 100 km/tim då?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Det er mulig at den fra fabrikken er satt opp som over 3500 kg med fartsperre. 100 kmh er maks tillatt i Tyskland på autobahn, og 120 på motorveier i Frankrike - alle andre steder untatt i Sverige er fartsgrensen 80 kmh. En innstilling som sperrer helt ved 120 vil gi omlag dine tall.

Det er teknisk mulig for et merkeveksted å fjerne denne sperren, den er ikke lovpålagt ennå for biler under 7500 kg totalvekt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Är det några som vill hjälpa mig med att kolla hur mycket bränsle ger er euro-5 motor på 177 kh får på 5:an och 6:an vid fullgas. Det går att få fram via färddatorn där man även kan ställa in snittförbrukning m.m.
Vår bil får inte mer än 2,5 l/m på 5:an och 2,1 l/m på 6:an och det räcker inte alls på långa vägar till vid omkörning eller i backarna.
F.ö. så går den inte fortare än ca 114 km/tim på 4:an, samma på 5:an och några km ytterligare på 6:an.
Vad kan man göra för att den ska få mera bränsle?
Är detta att nå miljömålen kanske - att strypa motorn? Är det bättre att köra på 4:an i 100 km/tim då?


Kontakta verktad.....det där är inte rätt.
Den borde gå som ett spjut;). 4250 kg i totalvikt så borde det lätt passera. (i testsyfte så klart) 150 km/h. Detta även för en Alkovbil. En halvintgrerad är med sitt mindre luftmotstånd ännu värre.

Soppamängden den ger tycker iaf jag borde räcka......konstigt som tusan:confused:

Jag är säker på att det kommer fler tips här på forumet, bara folk får "ägga upp" sig lite idag på självaste äggdagen:D
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Vi har samma euro-5 motor 177hk.
Helint 4500 kg totalvikt, den gör utan vidare 150km/tim går säkerligen 10-20 till om man skulle hålla kvar plattan en stund :spinny:

/ Bengt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Där är något som inte är helt rätt. Om du har färskt bränsle och filter borde den gå mycket bättre. Det finns som skrivits en fartspärr som på min är satt till 135 av något skäl.
Min har 3l 160 hk och 5 ton men kommer lätt upp till spärren. Det är dock för fort för bromsar och väghållning på min bil..
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Soppan borde räcka, tycker man! Det är inga möss som har byggt bo i nån insugsslang? Långsökt , men man vet ju inte?
Vore det nåt med en hastighetsbegränsnig så skulle bilen dra som en björn för att börja hacka just vid den inställda gränsen!
Jag hade en gammal Nissan Bluebird som reagerade exakt på samma sätt.
Gick att dra på lägre växlar men så fort man petade i nån högre växel och det började gå tungt så mer eller mindre dog den.

Efter en sjukt massa letande så hittade jag världens mest osannolika fel, det var en soppaslang som hade separerat invändigt och så fort det krävdes mycket bränsle så fälldes en gummiflik upp invändigt och det blev som en backventil:oops:

Jobbigt fel, men förmodligen ett skitgrej.
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Du har redan fått alla svar som behövs. Med den motoreffekten och vridmomentet finns inga besvärliga backar. Hoppas det löser sig.
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

När du varvar ur motorn på låg växel, vad blir maxvarvtalet?
Råkade förra veckan ut för ett liknande problem, på väg hem från Spanien. Motorn var tvärdöd över 3000 varv, och hade ingen kraft i backarna, turbobortfall!
Fick en en ventil, som styr wastegaten, utbytt i Celle. Motorn gick i sk. nödläge. Denna ventil finns tydligen bara på Euro-5 motorerna, och hade fått ett nytt utförande, då den gamla var mottaglig för fukt. Efter byte gick den som ett skott igen.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Fiat har just nu en kampanj där de byter ut en solenoid till turbon på de nyare 3 liters Euro 5 motorerna. Kolla med ert chassinummer på Fiat Camper Assistance hemsidan.

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Euro-5 motorn får inte bränsle

Berkri, jag testade idag hur mycket bränsle vår 177 hk ville ha vid full acceleration på 5:ans växel, det toppade vid 45 liter per 100 km. Så långt som till toppfart vågade jag inte fortsätta.
 
Toppen