• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingcard international

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Campingcard international

Du kan beställa genom Caravan Club (gratis för medlemmar) eller Motormännens Riksförbund.

Fast det finns säker fler ställen...

/ TommyQ
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Campingcard international

Varför skall du ha den?

När vi var nya, första året, så prackade CC den på oss. Behövde den aldrig, varken det året eller sju år efter.

Man klarar sig helt utan.

hälsning
jyrki
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Campingcard international

Varför skall du ha den?

När vi var nya, första året, så prackade CC den på oss. Behövde den aldrig, varken det året eller sju år efter.

Man klarar sig helt utan.

hälsning
jyrki

Håller inte riktigt med dig Jyrki. Av de 23 campingar vi besökte nere
i Syd och mellan Europa senaste vår/sommar så var det endast 2 som
ville ha Camping Key Europe och de flesta andra Camping Card International,
samma sak tidigare år också.
Gav alltid reception möjlighet att välja. Inget pass behövs om du har CCI

Leif
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Campingcard international

Håller med jyrki!

Varken Camping Key Europe eller Camping Card International är nödvändiga om man reser utanför Sverige.

Just hemkommen från Spanien kan jag konstatera att det mest lönsamma kortet att ha med är ACSI-card som ge bra rabatt vid enstaka övernattningar under "lågsäsong".

Jag har även med de överst nämnda korten som jag visade men ingen camping var intresserad av dessa utan frågade alltid efter passen. Passen menade man behövs för campingkorten saknar foto och är ingen godkänd legitimation.

Efter incheckning fick jag tillbaka passen, ingen camping krävde att få behålla dem under vistelsen.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Campingcard international

Hej Gunnar

ACSI är ett rabattkort - inget campingkort.
Vi visar fram ACSI kort i i Frankrike och får rabatt,
sen lämnar vi CCI korten i reception i stället för passen
som vi kanske kan behöva "på stan".
De drar CCI korten vid incheckning.

Snabbt och enkelt.

LEIF
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Campingcard international

Har alltid haft det är endast 10 euros utgift så vill inte chansa, de eurona får man snar tillbaka på rabatterna som kortet ger, några platser varje år ha vi råkat komma till med rabatt o fått utan att fråga.

/Leif
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Campingcard international

Personligen så föredrar jag nog att ha med ett (onödigt..?) kort jag eventuellt inte får användning för, än att stå nere i sydeuropa utan kortet om någon mot förmodan skulle fråga efter det...
Det ingår också någon typ av försäkring i kortet.

/ TommyQ
 
J

Jarn

Guest
Sv: Campingcard international

Håller med Kimobo,
vi har också haft Camping Card International (CCI) och haft stor nytta av det på campingplatser i Italien.
Lämnar det i receptionen och inga pass behövs visas upp.
Dessutom har väldigt många campingplatser i Italien rabatt till den som visar upp sitt CCI kort. Även på högsäsong.
Detta året vet jag dock inte var jag skall kunna skaffa det, då jag inte är med i Motor eller Caravan Club mer.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Campingcard international

Hej och nog om korten än en gång och GLAD PÅSK PÅ ER ALLA.

LEIF
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Campingcard international

Har aldrig haft något problem att lämna in passet, varför skulle jag inte det eller varför skulle jag vara rädd för det? Man kan ju se problem överallt om man är orolig själ..

Passet måste ju ändå vara med.

jyrki
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Campingcard international

Har aldrig haft något problem att lämna in passet, varför skulle jag inte det eller varför skulle jag vara rädd för det? Man kan ju se problem överallt om man är orolig själ..

Passet måste ju ändå vara med.

jyrki

Vi lämnar aldrig ifrån oss passen, lämnar kopia av dem i stället. I Kroatien kräver de den legitimationen för att kunna lämna in till myndigheten var vi håller hus. Var åskådare en gång nere i CR när receptionisten hade slarvat bort passen för en familj, troligen till någon annan campinggäst, och det vill inte vi råka ut för.

CCI-kortet har vi nytta av varje år vi är nere i CR och I och får på de flesta platserna 5-10 % rabatt. Eftersom det ingår i medlemsavgiften på CC så ser vi det som rena besparingen, blir många gratisöl för den summan om man vill se det så.

Jag ser heller möjligheter än problem och det här är en möjlighet att undvika problem
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Campingcard international

Hej!
Diskuteras hög- eller lågsäsong?

För oss som "bara" åker högsäsong, vad är bäst?

Medlem eller inte medlem?

Kan inte se att det ger rabatt under högsäsong, har haft fel förr....

Kan någon ger klarhet?

Livibil
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Campingcard international

Vi lämnar aldrig ifrån oss passen, lämnar kopia av dem i stället. I Kroatien kräver de den legitimationen för att kunna lämna in till myndigheten var vi håller hus. Var åskådare en gång nere i CR när receptionisten hade slarvat bort passen för en familj, troligen till någon annan campinggäst, och det vill inte vi råka ut för.

CCI-kortet har vi nytta av varje år vi är nere i CR och I och får på de flesta platserna 5-10 % rabatt. Eftersom det ingår i medlemsavgiften på CC så ser vi det som rena besparingen, blir många gratisöl för den summan om man vill se det så.

Jag ser heller möjligheter än problem och det här är en möjlighet att undvika problem

Kan inte hitta någon anledning till att lämna ifrån mig passet. Om det skulle var en garanti för att campingen skall få betalt så betalar jag naturligtvis i förskott i stället.
:cool:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Campingcard international

Kan inte hitta någon anledning till att lämna ifrån mig passet. Om det skulle var en garanti för att campingen skall få betalt så betalar jag naturligtvis i förskott i stället.
:cool:

Det är inte betalningen som är problemet utan att det i CR finns någon typ av krav att man måste meddela var man befinner sig och den uppgiften sköter man på campingen åt oss turister. När man är utomlands är ju passet den viktigaste handlingen man har och vill ju gärna ha koll på den(kan intyga att familjen som fått sina pass bortslarvade av campingreceptionisten har upplevt roligare ögonblick).
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Campingcard international

Nu hände detta inte på en camping, men det kan säkert hända där också.
Jag var på tjänsteresa i Madrid och hade lämnat passet i receptionen på hotellet.
Jag hade lite bråttom när jag checkade ut för jag skulle passa ett barndop i Danmark två dagar senare och jag körde bil.
När jag kommit ca 20 mil norr om Madrid kom jag på att jag inte fått tillbaka passet.
Detta var innan EU var påtänkt.
Vad göra? Jo vända och köra tillbaka. Det visade sig att de lagt passet i fel fack......
:mad:
För den som undrar, Jo jag hann med fem minuter tillgodo, för jag skulle hämta upp hustrun vid färjan. Men det blev bara någon timmes sömn på en P-plats utanför Paris.
 
Toppen