• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPhonefrågor...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Är det stor skillnad mellan iPhone4 och iPhone5c? iPhone 5c VS 5s?

Är det svårt för en som aldrig använt en smartphone eller dator överhuvudtaget att börja använda en sån?
Hur länge på ett ungefär håller telefonen innan man måste ladda, med normal användning?
Nu vill jag ha svar på dessa frågor i första hand, inte förslag på andra telefonmärken....:p

Ludde
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhonefrågor...

iPhone 5S är betydligt snabbare men har sämre batteritid. Min gamla 5:a laddar jag i stort sett varje natt men jag använder den till mycket datatrafik.

Ett tips är att inte skaffa telefoner med enbart 8 GB minne, vid dataanvändning behöver man minst 16, helst 32 eller mer.

En iPhone är i stort sett en förminskad iPad som du redan är bekant med. Skillnaden är att iPhone går att ringa vanliga röstsamtal med.

PS! Min iPhone 4 använder jag nästan enbart att ringa med (hemtelefon) och laddas varannan, var tredje dag.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: iPhonefrågor...

Han behöver ingen så snabb telefon, han ska ha den o ringa med och sen ska han vid behov kunna gå in på internet och söka telefonnummer eller så. Batteritid är högt prioriterat. Tänkte att Apples grejer är rätt så logiska så en som aldrig har använt en dator kanske klarar att lära sig?

Är det GPS på alla modellerna, även 4:an?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhonefrågor...

Han behöver ingen så snabb telefon, han ska ha den o ringa med och sen ska han vid behov kunna gå in på internet och söka telefonnummer eller så. Batteritid är högt prioriterat. Tänkte att Apples grejer är rätt så logiska så en som aldrig har använt en dator kanske klarar att lära sig?

Är det GPS på alla modellerna, även 4:an?

Ja, det är GPS även på fyran.
Ett tips är om du inte köper med abonnemang, skaffa Hallon kontantkort med 20 GB/månad för 149 kr så kan du använda den med internetdelning även till din iPad.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: iPhonefrågor...

Jag har en 5 som jag laddar varje dygn. Min sambo har en 4S som hon laddar varannan natt eller tom var tredje ibland. Men det var samma skillnad när båda hade 4S, det beror på användningen och inget annat. Jag använder min mycket varje dag till både surf, mail, samtal mm. Hon pratar i telefon någon gång kanske varannan dag och så läser hon nyheter i den.

Du frågar om GPS, allt med GPS slukar batterier. 3-4 timmar max så är den slut, jag kör Runkeeper ibland och kommer jag inte ihåg att stänga av programmet efteråt så dröjer det inte länge innan det är tomt. Även inställningar med platstjänster mm påverkar batterikapaciteten.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhonefrågor...

Du frågar om GPS, allt med GPS slukar batterier. 3-4 timmar max så är den slut, jag kör Runkeeper ibland och kommer jag inte ihåg att stänga av programmet efteråt så dröjer det inte länge innan det är tomt. Även inställningar med platstjänster mm påverkar batterikapaciteten.

Det är framför allt den belysta skärmen som tär på batteriet vid navigering, strömmande video m.m.

Det som påverkar mest är dålig mottagning.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPhonefrågor...

Skaffa telefonen utan kontrakt och beställ SIM-kortet från WIFOG.

120 min gratis telefon, 1000 gratis SMS, och helt gratis internet. (se tre korta reklaminlägg efter varje 100 mb, lika med daglig dos motsvarande en av 3gb månadsabonnemang) Inga kostnader alls!

Jag har nu haft Wifog 2 månader, reklamen rullar jag när telefonen inte används. Helt nöjd!

Annars tycker jag att man alltid skall skaffa den senaste, med dagens utveckling blir äldre modellerna för gamla i förtid.

hälsnin
Jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhonefrågor...

Skaffa telefonen utan kontrakt och beställ SIM-kortet från WIFOG.

120 min gratis telefon, 1000 gratis SMS, och helt gratis internet. (se tre korta reklaminlägg efter varje 100 mb, lika med daglig dos motsvarande en av 3gb månadsabonnemang) Inga kostnader alls!

Jag har nu haft Wifog 2 månader, reklamen rullar jag när telefonen inte används. Helt nöjd!

Annars tycker jag att man alltid skall skaffa den senaste, med dagens utveckling blir äldre modellerna för gamla i förtid.

hälsnin
Jyrki

Wifog är toppen, har fem simkort. Jag fick uppfattningen att Luddes son skulle använda den och då är 4 minuters samtal per dag i minsta laget. Fördelen är dock att man kan nås obegränsat med röstsamtal och ev. Hitta Vänner.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: iPhonefrågor...

Han fick en 5c. Vi har ställt in det mesta, men det låter inte när det ringer. Jag har givetvis ljudet på, ringsignal vald, högsta volym, ändå är det inget ljud om man ringer till den. Vad har jag gjort för fel????
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPhonefrågor...

Har du kollat lilla snabbknappen för ringsignal på/av på vänster sida bredvid volymknapparna?

Den kan röras upp/ned. Om den visar rött = ingen ringsignal...

jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhonefrågor...

Du vet väl att en del inställningar på iPhone/iPad kan göras genom att dra fingret från botten och uppåt på skärmen.

image.jpg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: iPhonefrågor...

Går det att gömma undan appar som han inte kommer att använda? Alltså, dom ska inte raderas utan bara gömmas. Då menar jag inte att dom ska ligga på nån av sidorna när man drar åt sidan med fingret
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iPhonefrågor...

Du kan skapa mappar att ha dem i. Skulle det hjälpa?
Det gör du genom att ta en av dem och dra och släpp den på en annan av apparna du vill ha undan. Då skapas en mapp med dessa två appar.
Sedan är det bara att fylla på med fler.

//Stefan
 
G

GunDogs

Guest
Sv: iPhonefrågor...

Det går ju att radera appar som man inte behöver. Ångrar man sig är det bara att tanka hem dem igen utan kostnad. Tyvärr går detta inte med Apples egna :mad:
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: iPhonefrågor...

Om man aktiverar begränsningar så går det att styra tillgängligheten av vissa appar och tjänster.
Inställningar > Allmänt > begränsningar > Aktivera begränsningar.
 
Toppen