• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fylla/byta svensk alternativt tysk flaska i Danmark

F

F.d. 50407

Guest
Hej!

Ska åka med familjen till LegoLand nu över påsk och funderar på om någon vet om det finns möjlighet att byta eller fylla Tysk/svensk gasolflaska i närheten av Billund eller på vägen från Fredrikshavn.

Med vänlig hälsning,

Skagerlund´s
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Fylla/byta svensk alternativt tysk flaska i Danmark

Så här skrev jag 6/8 2013 i ämnet Positiv Gasol

Efter cirka 3 veckor tog även min andra gasolflaska slut, denna semester (första flaskan var slut redan från början) strax utanför Vinslöv. Jag styrde då husbilen glatt mot Åhus eftersom jag hört här i andra ämnen att där ska det finnas billig gasol. Eftersom det var eftermiddag fick det bli Åhusgas. Efter att tagit av från stora vägen och kommit in på en grusväg körde jag med förvånande ögon mot ett stort plank, utkastat på prärien med en inkörsport. Väl inne på gården möttes jag av en trevlig tjej som sa åt mig att koppla loss flaskorna. Sagt och gjort in med flaskorna och ställde dom på en våg som dominerades av Husbilsklubbens emblem. Eftersom jag har lite respekt för gasolen tar jag ett par steg bakåt när hon kopplar in flaskorna och fyller på den ena efter den andra. När hon lossar slangen pyser det till och det kommer ett litet moln som gör mig rädd men det försvinner på sekunden. Glädjen efter när jag skulle betala fann inga gränser, och jag kopplade in flaskorna och åkte glatt därifrån. Två nyfyllda flaskor P11, för 380 kronor. Varför koster det så mycket hos andra??
Jag har numera bara tyska flaskor i bilen eftersom vi åker mycket utomlands. I Tyskland brukar ett flaskbyte kosta 17-18 Euro på olika byggmarknader typ Bauhaus
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Fylla/byta svensk alternativt tysk flaska i Danmark

Hej!

Ska åka med familjen till LegoLand nu över påsk och funderar på om någon vet om det finns möjlighet att byta eller fylla Tysk/svensk gasolflaska i närheten av Billund eller på vägen från Fredrikshavn.

Med vänlig hälsning,

Skagerlund´s

Sedan 1998 har jag haft tre tyska gasolflaskor, och använder inget annat.
Några gånger (2-4) har jag fått bytet flaskor från BP gasteknik i Danmark, när det inte fanns någon tid att stanna vid början av resan söderut.
Jag :), tycker det är dyrt gasol i Danmark och köpar normalt gasolen i Tyskland - 70-100 kr billigare.
Tyska priser i danska kronor.
Fyllning av ca. 130 DKR 11 kg. Grenzgas Täscke - Süderlügum.
gammal flaska.
Utbytbar (Tausch) 150 DKR / 11 kg. 19,50 € - tankstation.
Ny flaska.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen