• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrväxel Fiat

Heddelin

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4601
Medlemskap
2024
Vår bil, 2010 130 mulitjet, har nu gått 3 800 mil. På årliga servicen upptäcktes "ett litet glapp i styrväxeln vänster sida". Kollade med en kunnig kompis som anser att det inte kan vara rätt. Måste vara fabrikationsfel. Åkte till bilprovningen på första besiktningen och påtalade felet. Dom kollade noga men kunde inte se att något är fel. Vad göra? Verkstaden, som ju drar in 20 000:- på jobbet, hjälpte mig med en garantiansökan till Fiat. Svar: garantin har gått ut, sorry. Och Goodwill. Nej, det kan det inte bli tal om. Surt sa räven.
Tacksam för råd, tips och erfarenheter.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Styrväxel Fiat

Man kan uppleva att det är ett glapp i framhjulslagren när man lyft upp framvagnen och rycker i framhjulen. Detta är inget fel om bilen är kall och skulle man sätta lagren hårdare så kommer de ganska snabbt att behöva bytas ut.

Har Bilprovningen inte upptäckt eller anmärkt på det, trots ditt påpekande, så kan du säkert köra vidare utan problem.

Har kört husbilar med Fiat-drivpaket över 25000 mil utan några som helst problem undantagen 5:ans växel (årsmodell 1999) som rasade efter 11000 mil.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Man kan uppleva att det är ett glapp i framhjulslagren när man lyft upp framvagnen och rycker i framhjulen. Detta är inget fel om bilen är kall och skulle man sätta lagren hårdare så kommer de ganska snabbt att behöva bytas ut.

Har Bilprovningen inte upptäckt eller anmärkt på det, trots ditt påpekande, så kan du säkert köra vidare utan problem.

Har kört husbilar med Fiat-drivpaket över 25000 mil utan några som helst problem undantagen 5:ans växel (årsmodell 1999) som rasade efter 11000 mil.

Att köra 25 tusen mil med Fiat och bara ett ras låter ju bra men på hur många bilar är den körningen spridd på. Min erfarenhet av kvalitet kommer från volvo där jag kört 135 tusen mil spritt på 12 bilar utan att något rasat. Det är min kvalitetsreferens så där lägger jag ribban.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Styrväxel Fiat

Det är ju bara 11250mil per bil, får du snittet av alla Ducato och inte bara de få som klagar här ligger det garanterat mycket högre. :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Det är ju bara 11250mil per bil, får du snittet av alla Ducato och inte bara de få som klagar här ligger det garanterat mycket högre. :)

Jag håller med om att jag inte kör så mycket med varje bil.:) Det är leasingbilar så jag måste byta ut dem efter två år. Jag köpte dock en åt sonen som kört 12 tusen mil till utan ras så våra volvo håller ganska bra:) Det är lätt att bli van vid hög kvalitet:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Styrväxel Fiat

Som taxiåkare kan jag bara säga att de flesta bilar idag håller mellan 38000 och 45000 mil utan större ras, undantaget WV, Skodas tiptronic automatlåda som rasar vid 15000 - 20000 mil och de olika robotlådorna på handikappbussarna som rasar vid 11000 - 15000 mil första gången.

Sköter man bara underhållet är fordonen överlag bättre idag än tidigare. Och jämnare. Det är inte så noga med märket. Det stora problemet är att service kostnaden ökat kraftigt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Styrväxel Fiat

Jag håller med om att jag inte kör så mycket med varje bil.:) Det är leasingbilar så jag måste byta ut dem efter två år. Jag köpte dock en åt sonen som kört 12 tusen mil till utan ras så våra volvo håller ganska bra:) Det är lätt att bli van vid hög kvalitet:)

Om man bara kör bilarna i två år vardera, är det ju ganska svårt att uttala sig om kvalitet, det klarar ju alla bilar på marknaden med normal felkvot, det är heller inte Volvo immun mot!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Att köra 25 tusen mil med Fiat och bara ett ras låter ju bra men på hur många bilar är den körningen spridd på. Min erfarenhet av kvalitet kommer från volvo där jag kört 135 tusen mil spritt på 12 bilar utan att något rasat. Det är min kvalitetsreferens så där lägger jag ribban.:)
Nu torgför du väl dina "insikter/åsikter" lite väl hårt, är de verkligen baserade på just dina egna erfarenheter?

Att Volvo har hög kvalitet på sina drivlinor, kanske alltför hög, stämmer med mina erfarenheter. Jag har för min del arbetat centralt inom Volvo både med tunga och lätta helbilsfordon inkl motorprojekt. Jag vill dock påstå att numera har alla etablerade drivlinetillverkare tillräckligt hög kvalitet i sina produkter spec drivlinor - onödigt hög kvalite/=pris skulle göra dem osäljbara!

I dina jämförelser bortser du från förarnas kunskaper/insatser resp fordonens användningsområde, man kan ex inte förvänta sig att kunna köra distr-bilar och husbilar på samma sätt som om vore de vanliga personbilar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Jag håller med om att jag inte kör så mycket med varje bil.:) Det är leasingbilar så jag måste byta ut dem efter två år. Jag köpte dock en åt sonen som kört 12 tusen mil till utan ras så våra volvo håller ganska bra:) Det är lätt att bli van vid hög kvalitet:)

Hmmm, nog är det väl lite äpplen och päron som används.

Personbilarna som du använder som jämförelse med distributionsbilarna var alltså alla nya (0mil) vid start och användes bara i 2 år (ca 11000mil) ?
Jag gissar att de även täcktes av nybilsgarantin under denna tid och fick service hos auktoriserad verkstad... inte ovanligt att delar byts ut/lagas i preventivt syfte på initiativ och bekostnad av tillverkaren.

Total körtid/sträcka och tidens tand är ofta det som sliter och inte hur ofta man byter bil

I mina öron har Gunnar ett bättre statistiskt underlag då vi vet att 1 av hans 2 bilar (50%) har gått minst 12.500 mil utan några problem. Av dina 12 bilar är det bara 1 (8.33%)som vi vet har klarat det.

Åh jag älskar statistik:D:D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Nu torgför du väl dina "insikter/åsikter" lite väl hårt, är de verkligen baserade på just dina egna erfarenheter?

Att Volvo har hög kvalitet på sina drivlinor, kanske alltför hög, stämmer med mina erfarenheter. Jag har för min del arbetat centralt inom Volvo både med tunga och lätta helbilsfordon inkl motorprojekt. Jag vill dock påstå att numera har alla etablerade drivlinetillverkare tillräckligt hög kvalitet i sina produkter spec drivlinor - onödigt hög kvalite/=pris skulle göra dem osäljbara!

I dina jämförelser bortser du från förarnas kunskaper/insatser resp fordonens användningsområde, man kan ex inte förvänta sig att kunna köra distr-bilar och husbilar på samma sätt som om vore de vanliga personbilar.

Det är mina egna erfarenheter jag bygger min referensram på. Har jobbat på volvo i 41 år och vet vad kvalitet betyder. Allt!
 

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Fiat i ett nötskal. Bilarna tål tyvärr inte att bygga husbil på. Skall man köra Fiat skall det nog vara en plåtis.

Om nu Fiat är så dåliga varför byggs då husbilar på FIAT och nästan 80% av alla verkar vara just FIAT...skeptisk. Och visst Volvo är en bra bil men även där förkommer brister i kvalitet.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Om nu Fiat är så dåliga varför byggs då husbilar på FIAT och nästan 80% av alla verkar vara just FIAT...skeptisk. Och visst Volvo är en bra bil men även där förkommer brister i kvalitet.

Det har beskrivits många gånger i olika trådar. Lågt pris, god leveransförmåga, brist på konkurenter. Bara för att man är störst är man inte bäst, bara billigast för husbilspåbyggarna.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Har sakset denne fra Norsk media for ett par dager siden.


Tyske biler er ikke så pålitelige som mange tror. Det slår forsikringsgiganten Warranty Direct ettertrykkelig fast etter å ha gjennomført en studie av utbetalinger på nettopp alvorlige motorskader til biler de har forsikret i sin portefølje. Warranty Direct er et stort britisk forsikringsselskap som tegner tilleggsforsikringer på brukte biler. De har en portefølje bestående av flere hundre tusen biler og regnes som en stor og seriøs aktør i dette markedet.

DIsse kommer best ut:
Plassering
Bilmerke Feil på

1. Honda 1 av 344
2. Toyota 1 av 171
3. Mercedes 1 av 119
4. Volvo 1 av 111
5. Jaguar 1 av 103
6. Lexus 1 av 101
7. Fiat 1 av 85
8. Ford 1 av 80
9. Nissan 1 av 76
10. Land Rover 1 av 72

Dårligst
Bunn 10-listen
Plassering
Bilmerke Feil på
1. MG / Rover 1 av 13
2. Audi 1 av 27
3. Mini 1 av 40
4. Saab 1 av 40
5. Vauxhall 1 av 41
6. Peugeot 1 av 44
7. BMW 1 av 45
8. Renault 1 av 43
9. Volkswagen 1 av 52
10. Mitsubishi 1 av 59
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Vad bra. Det visar att jag kan köra 99 st volvo till innan jag behöver räkna med att något händer.:) Statistik är helt klart något att bita i:p:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Det interesante over, er at Fiat som ett billigmerke, hvor eier ofte kjører til en feil oppstår før utbedring, scorer så høyt, i konkurranse med eiere og biler som er i en vesentlig høyere prisklasse hvor vedlikeholdet ofte er mye høyere prioritert i forebyggende servicer, mao fjernet før problem faktisk oppstår. Synes Fiat faktisk er veldig bra med mht kvalitet når man ser på merkene på plassene over. Dette bekrefter også min erfaring med Italienske biler. Men "shit can happends" med alle merker... også Volvo...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Det interesante over, er at Fiat som ett billigmerke, hvor eier ofte kjører til en feil oppstår før utbedring, scorer så høyt, i konkurranse med eiere og biler som er i en vesentlig høyere prisklasse hvor vedlikeholdet ofte er mye høyere prioritert i forebyggende servicer, mao fjernet før problem faktisk oppstår. Synes Fiat faktisk er veldig bra med mht kvalitet når man ser på merkene på plassene over. Dette bekrefter også min erfaring med Italienske biler. Men "shit can happends" med alle merker... også Volvo...

Det har du ju helt rätt i. Det man kanske kan säga här är att det gäller troligen personbilar och att en motsvarande mätning på husbilar kanske skulle ge ett annat utfall.
Jag tror inte att Fiat är dåliga när dom används till det de byggs för dvs små last och packetbilar med max 3500 kg totalvikt som inte allt körs med maxlast. Det är när man tar denna 3,5 tonnare och gör den till en 5-5,5 tonnare och alltid maxar lasten som det går galet. Inte så konstigt, min V70 som idag har en totalvikt på 2,2 ton skulle troligen också få problem om den alltid fick bära en vikt på 3,5 ton:) Att volvo kom högr på listan glädjer en volvo blå skäl:)
 
Toppen