• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrväxel Fiat

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Det är mina egna erfarenheter jag bygger min referensram på. Har jobbat på volvo i 41 år och vet vad kvalitet betyder. Allt!
Min fråga gällde dina egna erfarenheter som du har/haft av just Fiat eftersom du skriver ner dem både häftigt och generellt! Dina erfarenheter lär väl inte kunna förklaras/motiveras av dina 41 år på Volvo?

Mina egna erfarenheter och bakgrund av just Fiat utgörs av; 1) Hobby 750-Åm2003, 3 lit/4,5 ton (>7.000Mil), 2) Bürstner Elegance 2 st olika Åm2010, 3 lit/4 ton (3.000Mil) och 3) fn Hobby 75TL Åm2012, 3 lit/aut/5 ton (2.000 mil)!
Jag har för egen del inte haft det minsta lilla problem med de bitar som kan härledas till Fiat, däremot har olika påbyggnader genererat problem vilket inte har det minsta med Fiats produkter att göra!

Att utveckla och dimensionera hållfasthet etc i fordonskonstruktioner går till på likartat sätt inom t.ex Volvo och Fiat. Utvecklarnas utbildning, förutsättningar och kompetens är också likartad - tro mig jag har erfarenhet av denna typ av frågor inom olika Volvoverksamheter (men bara i 27 år förstås).
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Styrväxel Fiat

Bestliner du verkar ju ha en Fiat själv har du haft mycket problem med den?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Jag är på min tredje Fiat burna husbil av totalt fyra. Ja det har varit ganska mycket problem med alla tre som jag beskrivit i tidigare trådar. Det totala antalet problem på 5 år och fem tusen mil överstiger antalet problem med volvo personbilar jag haft under mer än 25 år och 135 tusen mil. Det har inte varit gamla bilar utan max fem år och ingen med miltal överstigande 4 tusen mil. Den jag har nu köptes ny och har nu gått drygt 2000 mil med fyra oplanerade verkstadsbesök.
Det är ju dyra saker vi kör runt med och mina bilar har kostat från 500 ksek till den nyvarande på 1300 ksek. Allt har löst på garantier så ekonomiskt har det varit ok men jag bävar litet nu när garantin har gått ut och kommade problem är mina även ekonomiskt. Med de pengar vi betalar tycker jag att vi har rätt att förvänta fungerande produkter som bara behöver till verkstad för service enligt sina i serviceboken stipulerade servicebesök. Allt däremellan är enligt mitt sett att se det kvalitetsbrister om man servar enligt boken och för övrigt brukar bilen normalt. Tyvärr är ju min erfarenhet från mina Fiat att de inte lever upp till detta men jag kanske bara har otur. De många trådarna med samma innehåll tyder dock inte på det.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Bestliner har ett poeng!.
Jeg vet at Fiat har hatt hva de kaller "har hatt noen utfordringer på den første serien og ekstra tunge bobiler . 5000 kg ." og Dualogic.

Og de fleste tilfeller av problemer er at brukerne ikke har satt seg inn i bruker manual og hvordan dette utstyret skal brukes.

F.eks:
"Husk at du setter bilen i nøytral ved stopp/påvente .. Dette fremkommer også i instruksjonsboken , men som INGEN leser".

Igjen, Bestliner har ikke helt feil!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Styrväxel Fiat

Fiat i ett nötskal. Bilarna tål tyvärr inte att bygga husbil på. Skall man köra Fiat skall det nog vara en plåtis.

Stämmer nog att dom tunga bilarna tar ofantligt mycket stryk av den extravikten som dom inte är konstruerade för.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Styrväxel Fiat

Hade idag på eftermiddag 100586 km exakt utan bekymmer, tillsvidare.

/Leif
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Hade idag på eftermiddag 100586 km exakt utan bekymmer, tillsvidare.

/Leif

Det tror jag kommer att gå bra även framåt. Du har ju en plåtis och har därför en bil som belastas som det är tänkt från de som konstruerade den. Jag tror de flesta problem vi ser beror på överbelastning långt utanför designspecen.:)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Det är första gången ja läser här i forumet att någon har problem med styrväxel i en fiat och det är väl majoritet av husbilarna är på byggda på Fiat chassit alltså
Inte plåttisar..:confused:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Styrväxel Fiat

Körsättet är mycket viktigt för de 10 tal robotlådor jag har haft på jobbet. Stor skillnad på vem som är bakom ratten. Problemet är att dom är ganska känsliga och dyra att reparera om garantin är slut.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Styrväxel Fiat

Vad bra. Det visar att jag kan köra 99 st volvo till innan jag behöver räkna med att något händer.:) Statistik är helt klart något att bita i:p:

Volvo är säkert en bra bil men kan inte användas som jämförelse när det gäller husbilschassies, märket förekommer knappast i detta sammanhang eller över huvudtaget i motsvarande antal sålda exemplar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Styrväxel Fiat

Ibland undrar jag om det verkligen är den höga belastningen som är problemet, kanske snarare alltför försiktig körning. Det behövs väl i storleksordningen 30-50 Hk för att driva fram en husbil i 100 Km/tim, många husbilar körs mycket långsammare än så under lång tid, och har motorer från 130-200 Hk. Mycket av körningen görs på högsta växeln i låga farter, en olycklig kombination både för motor och växellåda med 4-5 ton att släpa på. Det är kanske inte så underligt att t.ex. partikelfilter inte regenereras, de kommer förmodligen aldrig upp i de 600 grader som behövs i ca 20minuter för att det skall ske. Så, pröva på att köra bil istället för att åka bil, växla, gasa, bromsa, så minskar nog problemen i många fall! :)
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Stor slitasje i styrvaxel/ledd og overføringer kan oftest spores tilbake til brukerfeil.

Stå stille og bruk rattet mest mulig på asfalt er metoden for hurtig slitte komponenter, istedet for kun å styre når kjøretøy er i bevegelse.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Styrväxel Fiat

Vet inte om det har så stor betydelse i det stora hela men visst har fram till nu Fiat transportbilar oftast 120 hk motor mot campingbilarnas motsvarande 130 hk just för att kompensera den oftast alltid högre vikten.
Sedan är ju förmodligen hur man för fram sitt fordon av en ganska stor betydelse...på mitt arbete får jag ofta varor till mig från de kända bud/transportfirmorna och de kör inte snällt med bilarna alltid.

//Pilot
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Styrväxel Fiat

Vår bil, 2010 130 mulitjet, har nu gått 3 800 mil. På årliga servicen upptäcktes "ett litet glapp i styrväxeln vänster sida". Kollade med en kunnig kompis som anser att det inte kan vara rätt. Måste vara fabrikationsfel. Åkte till bilprovningen på första besiktningen och påtalade felet. Dom kollade noga men kunde inte se att något är fel. Vad göra? Verkstaden, som ju drar in 20 000:- på jobbet, hjälpte mig med en garantiansökan till Fiat. Svar: garantin har gått ut, sorry. Och Goodwill. Nej, det kan det inte bli tal om. Surt sa räven.
Tacksam för råd, tips och erfarenheter.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det måste nog till lite mera info om var glappet sitter. Om bilprovningen inte märkte något kan man väl fundera på hur glappet märks. Bilprovningen brukar testa glapp med framvagnen belastad. Om man hissar upp bilen i karossen i stället så hjulen hänger ner helt obelastade och styrstagen är mycket nedvinklade i förhållande till kuggstången så brukar man kunna känna ett litet glapp i bussningen på de flesta bilar.
Vet tyvärr inte hur konstruktionen är mellan kuggstången och styrstaget, om det är där glappet sitter. Men det enda som brukar finnas där, är en bussning som som normalt går att byta och en kula i styrstagets innerände som en hård fjäder trycker på och det brukar lätt gå att lägga åt lite om det glappar. Men just det glappet brukar märks hos bilprovningen även med belastade hjul.
Har verkstaden tänkt att byta hela kuggstången för ett glapp som inte bilprovningen upptäcker och anmärker på fast du bett dem kolla, eller vad kommer priset 20.000:- från.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Jag är på min tredje Fiat burna husbil av totalt fyra. Ja det har varit ganska mycket problem med alla tre som jag beskrivit i tidigare trådar. Det totala antalet problem på 5 år och fem tusen mil överstiger antalet problem med volvo personbilar jag haft under mer än 25 år och 135 tusen mil. Det har inte varit gamla bilar utan max fem år och ingen med miltal överstigande 4 tusen mil. Den jag har nu köptes ny och har nu gått drygt 2000 mil med fyra oplanerade verkstadsbesök.
Det är ju dyra saker vi kör runt med och mina bilar har kostat från 500 ksek till den nyvarande på 1300 ksek. Allt har löst på garantier så ekonomiskt har det varit ok men jag bävar litet nu när garantin har gått ut och kommade problem är mina även ekonomiskt. Med de pengar vi betalar tycker jag att vi har rätt att förvänta fungerande produkter som bara behöver till verkstad för service enligt sina i serviceboken stipulerade servicebesök. Allt däremellan är enligt mitt sett att se det kvalitetsbrister om man servar enligt boken och för övrigt brukar bilen normalt. Tyvärr är ju min erfarenhet från mina Fiat att de inte lever upp till detta men jag kanske bara har otur. De många trådarna med samma innehåll tyder dock inte på det.
Kära Bestliner; kanske inte bara otur ... det kan vara annat som det beror på också! Gå tillbaka i denna tråd och läs inlägg 1 igen; "inget fel enligt bilprovningen, kostar 20.000:- att reparera enligt verkstad" (ändå fel enligt vän = klassisk skröna på gång??).
Du skriver/svarar i ditt inlägg 2, trots bilprovningens utsaga att det inte är något fel; "Fiat i ett nötskal, bilarna tål tyvärr inte att bygga husbil på." Rationellt vore nog att rikta sin kritik mot verkstaden, 20.000:- för att åtgärda ett icke fel!

Man frågar sig vad du menar med att "bilarna(?) inte tål att bygga bil på? Fiat levererar som bekant bara olika vanliga påbyggnadsalternativ, t.ex; 1) enbart komplett drivlina 2) Kpl draghuvud med drivlina 3) på eget (inte ofta) alt AL-KO chassi. Det gäller ju att veta och utgå ifrån vad just Fiat kan ta ansvar för - vad menar du ex med "bilarna" i ditt inlägg 2 (Fiat bygger inga kompletta husbilar)?

Du beskriver här att du har haft 4 st Fiathusbilar(?) men det enda som framgår är ju vad du betalat för dem. Det tycker jag saknar relevans på hur dåliga Fiat är (spec som du verkar ha haft fung garanti) i förhållande till dina inlägg på denna tråd. Bra vore om du kort kunde sammanfatta och beskriva de fel som har kunnat härledas till Fiat och som dina husbilar enligt dig varit behäftade med.

Betr totalvikt 5 ton som flera berört, totalvikter kontra marginaler är inget okänt inom bilvärlden gäller bla drivlinor, hjulupphängningar, bromsar, däck och utgör de mindre och enklare problemen för fordonskonstruktörer. Allt säkerhetsrelaterat kontrolleras dessutom av myndigheter vid olika certifieringar där bla max tillåten totalvikt komplett fordon godkänns, därvid granskas även dim av drivlina, bromsar, mmm.

Stora problem kan säkert uppstå för den/de som inte utnyttjar och underhåller sin husbil på avsett sätt och kanske inte heller inser att en husbil (även distr-bil), inte kan köras på samma sätt som en personbil!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Hej Relax
Du är en noggran man det vet jag sedan tidigare. Jag är dock inte ut efter någon analys på de fel jag haft på mina bilar utan beskriver bara vad jag bygger min erfarenhet på. Om du har djupare intresse så hittar du säkert beskrivningarna i mina inlägg tillbaka till 2009.
För mig är det kundensupplevelse av kvalitet som gäller och min är inte god när det gäller Fiat. Det har varit avgasrening, egrventiler, partikel filter, laddning och elfel i bildelen, programvarufel, bromsar, handbromsar, instrument, fläkt mm som behövt åtgärdas akut utanför normal service. I alla fallen har det dock gått som garanti så något måste det ju ha varit. Visst jag har kört litet för lungt för att regenerera filtret men att man skulle köra hårt finns inte skrivit någon stans i någon bok jag fick med bilen. Jämför jag med volvo är tiden att få reservdelar också usel men jag har väl bara otur där också. Nu får det vara nog med pajkastning för mig i denna tråd. Min erfarenhet är att fiat har dålig kvalitet och den har jag byggd på vad jag upplevt. Gilla eller inte men så är det.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Styrväxel Fiat

En fråga i all välmening du har haft problem med alla dina Fiat varför hänger du kvar?
Olle.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Jag är mycket nöjd med bodelen som är en knaus sunliner 800 leg. Jag köpte bilen ny för att behålls den länge vilket gjorde att jag också utrustade den precis som jag vill ha den. Den är helt perfekt om bara fiat levererade som de borde. Det är också en ekonomisk fråga. Att igen byta till en liknande bil med samma utrustning men byggd på Iveco eller MB skulle medföra att jag fick realisera en värdeminskning på 500 ksek och ovanpå det ta kostnaden för ett bättre men dyrare chassi. Det skulle då bli minst 1000ksek i mellanpris eller mer och det har jag inte råd med. Jag får därför reparera det som krånglar och hoppas på tur i framtiden:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Styrväxel Fiat

Jag är mycket nöjd med bodelen som är en knaus sunliner 800 leg. Jag köpte bilen ny för att behålls den länge vilket gjorde att jag också utrustade den precis som jag vill ha den. Den är helt perfekt om bara fiat levererade som de borde. Det är också en ekonomisk fråga. Att igen byta till en liknande bil med samma utrustning men byggd på Iveco eller MB skulle medföra att jag fick realisera en värdeminskning på 500 ksek och ovanpå det ta kostnaden för ett bättre men dyrare chassi. Det skulle då bli minst 1000ksek i mellanpris eller mer och det har jag inte råd med. Jag får därför reparera det som krånglar och hoppas på tur i framtiden:)
Tack för förklaringarna Berstliner men mot den bakgrunden som du har så bör du väl inte ens tänka tanken på en Iveckodrivlina som faktiskt tillverkas i samma motorfabrik som Fiat, samma konstruktionsorganisation, samma maskiner, samma kvalitetsnormer men med lite olika specifikationer för lite olika användning .... etc!

Att Fiat normalt, bortsett möjligen från dig och några olycksbröder, levererar tillräckligt bra kvalitet bevisas väl av den höga "marknadspenetrering som de har för husbilar och som du beskrivit tidigare. Orsak; finns inget annat märke som totalt kan konkurrera/mäta sig med Fiat på marknaden i dessa avseenden!
Märk väl därmed inte sagt att något märke är sämre än andra alla drivlineleverantörer har tillräckligt bra produkter men de kan uppenbart ändå inte konkurrera.

Betr denna typ av diskussioner (och de är många - kärt barn "känner ju alla" till) där samma fel tas upp och ältas i många olika trådar;
¤ "ett enda fel" blir lätt många oavsett om det verkligen är är fel eller ej
¤ Fiats inslag (inkl Iveco) finns i kanske över 80% av husbilarna på den Svenska marknaden - de övriga drivlinorna blir därmed ganska få eftersom var och en av dem endast representerar en pluttedel av de knappt 20%-en (dvs max 0,1-5% av marknaden vardera)!
 
Toppen