• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Navigation

F

F.d. 53091

Guest
Sv: GPS Navigation

Jodå det står där! Men på Sibas sida står inget om 4G? Kan vara att jag ser väldigt dåligt?:confused:
 
F

F.d. 50410

Guest
Sv: GPS Navigation

Vi har en Garmin i husbilen, integrerad med radio o backkamera. Vi har också en navigon som vi använder i bilen. Vår Garmin i husbilen är otroligt märklig och dess förslag på vägar att åka är mycket underlig. När vi ställer in den så känns det som att den bara ska ha oss att åka genom alla städer, helst på gågatan mitt i centrum. Den undviker ringleden oavbrutet och har en förkärlek för grusvägar, som jag nog inte ens skulle köra bilen på. Är säkert en inställningsfråga, men vi har så lång erfarenhet av gps och inställningar och vi har ännu inte lyckats hitta vart denna konstiga inställning skulle komma ifrån.

Vi har nu kört 900 mil och vi använder alltid mobilens gps som stöd numera, då Garmin inte alls funkar som den borde. Vår Navigon är dock utmärkt, vi körde i Skottland med den i mars och den var helt klockren. Jag rekommenderar inte Garmin och är faktiskt förvånad att den är så dålig med tanke på att den brukar anses vara så bra.
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Sv: GPS Navigation

Provkört Garmin Camper under tre veckor.
Erfarenheter:

Tvingades backa/vända vid fyra tillfällen i Italien och något tillfälle i Tyskland pga. låga broar. GPS´n inställd på 3 m. I samtliga fall åkte vi småvägar.
Skyller ej på GPS´n, utan på dåligt uppdaterade kartor.

ACIS´s campingplatser visade sig vara instalerade i enheten. Fyra bomkörningar pga. dålig uppdatering. Uppenbarligen är omsättningen stor beträffande ACISanslutna campingar. Dock konstaterade vi att finns platserna med i katalog 2014 så är det inget problem.

GPS-funktionen tycks vara densamma som tidigare enheter, vilket innebär att allt som oftast föreslås lite märkliga "genvägar". Undviks genom att stänga av autozoom och kasta ett öga på apparaten inför en omotiverad sväng.

Birger.
 

Åke55

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13446
Medlemskap
2025
Sv: GPS Navigation

GPS-funktionen tycks vara densamma som tidigare enheter, vilket innebär att allt som oftast föreslås lite märkliga "genvägar". Undviks genom att stänga av autozoom och kasta ett öga på apparaten inför en omotiverad sväng.

Birger.
Jag har också Garmin Camper, testade den i helgen och fick också en märklig körväg som slutade med att jag fick vända.Jag visste ungefär vart jag skulle så det löste sej.
Får kolla det där med autozoom.
 

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Sv: GPS Navigation

Provkört Garmin Camper under tre veckor.
Erfarenheter:



Ytterligare en detalj som bör påpekas är, att GPS´n går automatiskt över till "nattläge" då man kör in i en tunnel.
Min äldre GPS, Zumo660, har inte den funktionen vilket innebär att om man kör in i en obelyst, mörk, tunnel blir man helt enkelt bländad av apparaten.

Birger.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS Navigation

Ytterligare en detalj som bör påpekas är, att GPS´n går automatiskt över till "nattläge" då man kör in i en tunnel.
Min äldre GPS, Zumo660, har inte den funktionen vilket innebär att om man kör in i en obelyst, mörk, tunnel blir man helt enkelt bländad av apparaten.

Birger.

Moderna navigeringsappar har förutom ett automatiskt läge nattetid också en speciell tunnelvy som bl.a. dämpar skärmens ljusstyrka vid körning i tunnlar.

Nattbelysningen grundar sig på solens upp- och nedgång på aktuell position!
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: GPS Navigation

Det var nytt för mej, och enligt min mening korkat. Det är ju en väldig skillnad på en klar kväll när solen går ner, mot en riktigt regnmulen kväll. Det kan lätt skilja två timmar när jag vill gå över till nattläge.
Min gamla TomTom har en fotocell och ställer om sej efter ljuset. Funkar precis som jag vill.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS Navigation

Jag tycker att det funkar utmärkt med solens upp- och nedgång.
De flesta telefoners/plattors skärmar ändrar sig dessutom efter ljuset i omgivningen.

image.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen