• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årlig besiktning

F

F.d. 53356

Guest
Har just varit på bilbesiktning, priset stiger för varje år, idag betalade jag 1040:- då ingick visserligen gaskontroll men jag tycker det är mycket för några minuters jobb. Har någon gjort en marknadsundersökning och hittat humanare priser?
 

annettehn

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Motala
HBK-Nr
7661
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Jag bokade tid på nätet för en månad sen. Ska besikta 30/6 (gäller ju att vara ute i tid).
Men jag betalade bara 495 kr , bara vanlig bes. ingen tilläggsbes/provn.

Det här är på BESIKTA i Motala
MVH
Annette
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Årlig besiktning

Opus Bilbesiktning förbetald tid 350:- Husbil 3500kg ingen gasolprovning.
Lars-Åke
 

annettehn

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Motala
HBK-Nr
7661
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Det verkar helt klart lönsamt att ringa runt o fråga..... iaf på de stationer som finns runt där man bor.
Annars får man väl ta en "go husbils-tur/semester" till billigare ort.....
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig besiktning

Jag kan inte inse behovet att starta ytterligare en tråd i detta ämne! Det förvirrar bara i stället för att skapa ett slags konstruktiv samordning.
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Årlig besiktning

Kollade med besiktas Vara 860:- Svensk bilprovning i Alingsås tog 430:- Hoppas man kan åka till ett annat europeiskt land nästa gång kanske.:mcride:
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Jag bokade tid på nätet för en månad sen. Ska besikta 30/6 (gäller ju att vara ute i tid).
Men jag betalade bara 495 kr , bara vanlig bes. ingen tilläggsbes/provn.

Det här är på BESIKTA i Motala
MVH
Annette
Hej är det inte så att vissa campingar kräver gasolkontroll för att du skall komma in.
Gasolen är farlig så varför hoppar en del över den kontrollen?
Är vi inte lite väl snåla?
Tänker vi inte alls på miljön med att köra till biligaste besiktningen?
Det kan ju bli ett antal extra mil?
bara en stilla undran.
2179:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Gasolen är farlig så varför hoppar en del över den kontrollen?
Är vi inte lite väl snåla?

Tänker vi inte alls på miljön med att köra till biligaste besiktningen?
Det kan ju bli ett antal extra mil?
bara en stilla undran.
2179:wideeyed:

Tror inte att det är av snålhet. Det är ju inte så att det bara är bilprovningens personal som har kompetens till att utföra en gasolkontroll. Ibland är det så att ska det bli utfört ordentligt så får man göra det själv!

Kör du/ni bara till den närmaste campingen/ställplatsen för att ni tänker på miljön? :p:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Årlig besiktning

Nej, nej och inte alls sådeså!

Jag fick min 4-tonnare Dethleffs -07 besiktad på Bilprovningen vid V olvo ute i Torslanda för en vecka sedan till priset 530.-. Dit har du ju inte så långt.

Tel nr 0771-600 600
Adress Östra Sörredsvägen 2, Torslanda

koordinater N57 42 57 E11 50 50

Så det så!
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Tror inte att det är av snålhet. Det är ju inte så att det bara är bilprovningens personal som har kompetens till att utföra en gasolkontroll. Ibland är det så att ska det bli utfört ordentligt så får man göra det själv!

Kör du/ni bara till den närmaste campingen/ställplatsen för att ni tänker på miljön? :p:

Kanske inte alltid men visst ibland tar jag det med i beräkningen.
Läser ibland om peroner som ena dagen är i norrland några dager senare i södra Skåne
Ja sedan tillbaka igen eller kör 10 - 15 mil för att tjäna några kronor för en besiktning.
Dessa mäniskor tänker inte ett dugg på miljön det var så jag menade.Men du missade just den biten med gasolkontrollen vissa campingar kräver detta godkännande från bilprovningen då får du ett märke att klistrafast i gasol luckan.
Vet du varför jo för dinn och övriga campares säkerhet.
Har du inte detta kan du bli nekad komma in på campingen med all rätt.
Personligen tycker jag gasolkontroll skulle ingå i besiktningen för att få bilen godkänd.:swoon::twitcy::spinny:
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Bokade min husbil (3500 kg)på nätet hos Svensk Bilprovning och betalde i förskott. Fick 20 kr rabatt och betalde 330:-.
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Årlig besiktning

På min fråga om hur de kontrollerer en LPG-tank og fast røropplegg så var svaret ingen aning! Så for meg blir det ingen gasol-besiktning i Sverige. Har en vender for å kunne benytte gasoltuber med tysk kopling, men det er lenge siden det har vært koblet noe i gasolskåpet :D
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Besiktning av tryckkärl regleras ju av föreskrifter, dagligt kallat för tryckkärlsförordningen, AFS-föreskrifter, MSBFS, SÄIFS, kika gärna i Swedac:s föreskrift SWEDAC DOC 06:4 så finns information. Besiktning utförs av ackrediterade besiktningsorgan, t ex, SP, Inspecta m fl.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Årlig besiktning

Visst är priset högt, men det som jag tycker mest illa om är att hb > 3,5 ton ska besiktigas året efter den är ny och sedan varje år. Nog kunde transportstyrelsen fixat till det eftersom
Pb klass2 skapades för att få fram bostadsinredda fordon.Jag har skrivit till transportstyrelsen nu och frågat om ingen driver den ojämnlika kostnaden för husbilsåkarna. Att man införskaffar en hb med högre vikt är ju för att man ska hålla sig inom lagen och köra utan överlast.
Bengt
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Du när började "Ukraina" tänka på miljön!
Du ser det dagligen på Tv eller hur!
Jo "Svensson" tänk på miljön så dom andra kan bära sej åt som Sv--!
Jo man reagerar i bland när folk bara slänger ut orden!
Mvh.
Hej är det inte så att vissa campingar kräver gasolkontroll för att du skall komma in.
Gasolen är farlig så varför hoppar en del över den kontrollen?
Är vi inte lite väl snåla?
Tänker vi inte alls på miljön med att köra till biligaste besiktningen?
Det kan ju bli ett antal extra mil?
bara en stilla undran.
2179:wideeyed:
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Årlig besiktning

Du jag menar varje ord jag skrev.
Men Ukraina vad har det med detta att göra?
Bidra till en bättre miljö borde alla tänka på och göra det lilla man kan.
2179:music-icon:
 
F

F.d. 9667

Guest
Sv: Årlig besiktning

Var på Bilprovningen i Strängnäs idag och besiktigade Vår Adria 4000kg.Betalade 530.00 för besiktning ex. gasolkontroll.
Lasse
 
Toppen