• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blanda grå- och svartvatten

S

Sören-6830

Guest
Om man har en fast tank och leder både grå- och svartvatten till denna, kan/får man då tömma den på samma ställen där man tömmer gråvatten?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Ja det kan man. Inte skiljer ni väl på detta i hushållet hemma heller. Orsaken att man skiljer på detta i husbilar är bara rent byggtekniskt. lättare att bygga in två mintre tankar än en jättestor. Men finns husbilar och bussar som har bara en tank.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Det skulle jag inte våga satsa på.
Gråvattnet töms alltid? på någon typ av betongplatta ed medan svartvattnet töms i ett "litet hål" som oftast har lock för att förhindra lukt. Där finns förmodligen ett vattenlås också.
Att tömma svartvatten på betongplattan för gråvatten är nog det säkraste sättet att göra sig osams med grannar på ställplatsen och bli bortjagad.
Köp då hellre en extra toakasett.
Var och hur bussar tömmer känner jag inte till, men jag vet att de inte står på ställplatser.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Lurig fråga, finns inget enkelt svar. Precis som skrivits ovan, allt det håller jag med om.
Gråvattnet kan jag tömma hemma på grusplanen om det kniper men Svartvattnet kan man INTE göra så med. Så om du blandar blir det absolut inte lättare att hitta töm ställen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Jag har inte tänkt att göra det själv, men fick höra att det förekom i vissa husbilar.
Undrar också hur andra skulle uppleva att man tömde blandningen på en plats avsedd för gråvatten.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Går allt avlopp till samma tank så gäller det verkligen att det finns bra och säkra vattenlås i handfat, diskho och dusch. Är dessa för små eller för "grunda" finns risk vid körning att de slutar tätar mot lukt. Med svartvatten i avloppstanken förbättras troligen inte doften som kan komma om vattennivån i vattenlåsen blir för låg.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Min husbil har två tankar, en 300 liters gråvattentank och en 120 liters svartvatten tank. dessa töms som dom flesta gråvattentankar ner i brunn som ofta är i en betongplatta. Nästan alla större husbilar som Concorde eller amerikanska husbilar har den typen.

Gråvatten hålet och kassettoa tömstället rinner ihop under marken. så även om man tömmer sin kassett i hålet/handfatet på sidan om så kommer lukten att komma upp vid gråvatten plattan om den inte har någon typ av vattenlås.

Hur som helst, så alla bilar med fast tank tömmer båda sorterna på plattan.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Blanda grå- och svartvatten

I detta fall naturligtvis tömning i Svartvattenbrunnen, gråvattenbrunnen skall det inte vara skit o papper i.

Vad menar du? tror du campingplatserna har två rör till kommunens reningsverk, en för svartvatten med papper i och en för gråvatten.

Nej det blandas i samma ledning till reningsverket eller lokala septiktanken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Vad menar du? tror du campingplatserna har två rör till kommunens reningsverk, en för svartvatten med papper i och en för gråvatten.

Nej det blandas i samma ledning till reningsverket eller lokala septiktanken.
Campingplasser som har eget biologiske reningsverk har en egen tank for toakassetter - en kan ikke tømme kjemikalier i et biologisk reningsverk. Bruker en ikke kjemikalier i toa så er det ok å tømme sammen med gråvatn om dette avløp er dimmensjonert godt nok. Har selv opplevd at jeg måtte åpne gråvatnet bare halvt for avløpet svelget ikke unna. (Gamle Flair med 3 tommers tømming).
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Knut skrev: "Campingplasser som har eget biologiske reningsverk har en egen tank for toakassetter - en kan ikke tømme kjemikalier i et biologisk reningsverk".

Samma sak gäller tömning hemma. Inga kemikalier i trekammarbrunnen! Med SOG slipper man använda diverse biocider i toakasetten.

aake
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Vad menar du? tror du campingplatserna har två rör till kommunens reningsverk, en för svartvatten med papper i och en för gråvatten.

Nej det blandas i samma ledning till reningsverket eller lokala septiktanken.

Det var väl att förenkla det hela lite väl mycket. :)
Du tömmer väl inte en toakassett i diskbänken hemma i köket? Den går ju också till samma avlopp som din toastol, under huset.
Även om campingplatsen har ett utlopp, är det oftast två inlopp, separat för gråvatten och svartvatten. Och det är det smutsigaste som "bestämmer". Blandar man i samma tank, bör det tömmas i en svartvattenbrunn.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Blanda grå- och svartvatten

Om man använder slangen som finns till systemet så kommer det aldrig någonting utanför så brukar jag göra. Jag Har ett gemensamt rör som både gråvatten och Svartvattnet rinner ut ifrån det brukar funka ingen som ser vad som kommer där. Lurar även skitpoliser med det.:D
 
Toppen