• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av nya sommardäck

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla,
Jag skall byta till nya sommardäck på vår 1:a husbil.
Vilket däck skulle ni välja ??
Motivera gärna erat val.
Husbilen är en Hymer S 820 2005 16´hjul

Tack på förhand
 
Senast ändrad:

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: Val av nya sommardäck

Michelin Camper Satte på sådana förra året fick en helt annan bil. :spinny:
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Val av nya sommardäck

VI skall köpa nya däck snart och det där med att Michelin skulle vara bättre är en gammal skröna som att Luxor var bra att volvo är bättre även fast den är uppbyggd på Ford delar ... Men Michelin camper är tystast så det får bli dom fram sen ett billigare bak för våran del. Kolla upp angivna dBa innan ni köper !
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Det viktigaste är att välja däck med tilläggsbeteckningeb CP, dessa är specialdesignade till husbilar
/Thomas
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Jag har god erfarenhet av Continental Vanco. De är litet hårda men verkar hålla länge.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Val av nya sommardäck

Jag har haft Continental Vanco 225/75/16" på min framhjulsdrivna Dethleffs 4t resp 3l-motorn från början. Jag har alltid kört med rekommenderade 5,5 kg tryck, och nog har det alltid känts stötigt - men det är ju en annan diskussion.

När bilen hade gått 3000 mil så återstod endast ca 1,5 mm av mönstret på framdäcken så det var dags att köpa nya. Bakdäcken hade fortfarande 3-4 mm kvar och behövde alltså inte bytas.

Fiat-verkstaden i Kungsbacka satte på 2 st nya Kuhmo-däck, som var deras rekommendation på "bra däck" samtidigt som de avrådde från Continental-däcken, som de har haft alltför dåliga erfarenheter med!

Det är ju klart, att man tar en sådan rekommendation på allvar och inte bara tror att det är det märket, som Fiat-verkstan tjänar mest pengar på. Men, på det här området finns nog "flera sanningar".
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Jag har haft Continental Vanco 225/75/16" på min framhjulsdrivna Dethleffs 4t resp 3l-motorn från början. Jag har alltid kört med rekommenderade 5,5 kg tryck, och nog har det alltid känts stötigt - men det är ju en annan diskussion.

När bilen hade gått 3000 mil så återstod endast ca 1,5 mm av mönstret på framdäcken så det var dags att köpa nya. Bakdäcken hade fortfarande 3-4 mm kvar och behövde alltså inte bytas.

Fiat-verkstaden i Kungsbacka satte på 2 st nya Kuhmo-däck, som var deras rekommendation på "bra däck" samtidigt som de avrådde från Continental-däcken, som de har haft alltför dåliga erfarenheter med!

Det är ju klart, att man tar en sådan rekommendation på allvar och inte bara tror att det är det märket, som Fiat-verkstan tjänar mest pengar på. Men, på det här området finns nog "flera sanningar".

Hej!
Vilken typ av Kuhmo och var det 225/75 16? har själv 15" men sonderar terrängen efter ersättare när det blir dags.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Jag har haft Continental Vanco 225/75/16" på min framhjulsdrivna Dethleffs 4t resp 3l-motorn från början. Jag har alltid kört med rekommenderade 5,5 kg tryck, och nog har det alltid känts stötigt - men det är ju en annan diskussion.

När bilen hade gått 3000 mil så återstod endast ca 1,5 mm av mönstret på framdäcken så det var dags att köpa nya. Bakdäcken hade fortfarande 3-4 mm kvar och behövde alltså inte bytas.

Fiat-verkstaden i Kungsbacka satte på 2 st nya Kuhmo-däck, som var deras rekommendation på "bra däck" samtidigt som de avrådde från Continental-däcken, som de har haft alltför dåliga erfarenheter med!

Det är ju klart, att man tar en sådan rekommendation på allvar och inte bara tror att det är det märket, som Fiat-verkstan tjänar mest pengar på. Men, på det här området finns nog "flera sanningar".

Det stämmer säkert att det finns flera sanningar. Vi har kört 6 400 mil på våra Continentel Vanco men nu är det dags att byta, ca 3 mm kvar.

/Håkan
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Val av nya sommardäck

C= Cargo (varer/gods)
CP= Camping Pneu (Camping-dekk).

CP er mer motstandsdyktig mot langtidsparkering, stivare dekksider.

Vilka fler däck än Michelin har beteckningen CP? På mina Continental var det en husbil på däcksidan, men ingen CP märkning. Beträffande hårdare däcksidor så måste det ju också bli en stötigare gång. Hälsningar Göran Hellman.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Tack alla för era synpunkter.
Är det någon som känner till om det gjorts något test av "husbilsdäck" ??
 
F

F.d. 25182

Guest
Sv: Val av nya sommardäck

Hej alla,
Jag skall byta till nya sommardäck på vår 1:a husbil.
Vilket däck skulle ni välja ??
Motivera gärna erat val.
Husbilen är en Hymer S 820 2005 16´hjul

Tack på förhand

Michelin Camper 225/75/16 er det beste valget. Har akkurat satt på disse for andre gang. Tilbudspris i Norge er 2.250,- pr dekk ferdig avbalansert.
Hva er prisen i Sverige tro...............?
 
T

terol

Guest
Sv: Val av nya sommardäck

Klippet fra dekkonline.com:

"CP betegnelsen betyr ekstra sikkerhet for camperdekk (CP = Camping Pneu). Merket er spesielt utviklet for å imøtekomme bobilers høye sikkerhetskrav. pesiell gummiblanding for bedre grep på vått underlag. Forsterket belte og stamme for bedre motstandsdyktighet mot kutt, overbelastning og slagskader Inerliner av beste kvalitet reduserer naturlig lufttap og gir lengre levetid Forsterkede sidevegger tar opp sidekreftene fra bobilers høye tyngdepunkt."
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Michelin Camper 225/75/16 er det beste valget. Har akkurat satt på disse for andre gang. Tilbudspris i Norge er 2.250,- pr dekk ferdig avbalansert.
Hva er prisen i Sverige tro...............?

så här mycket, tillkommer arbete på ett par hundra per hjul.
Varför tycker du dom är bäst?
 

Bilagor

  • michelin.JPG
    michelin.JPG
    83,6 KB · Visningar: 41

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Tack för alla tips, många verkar nöjda med Michelin samt Conti. dom är ju också kanske dom vanligaste däcken, men även dyrare kanske p.g.a märket.
Jag har kikat på Hankook som har lika eller högre betyg i deklarationen än de "vanliga" märkena, samt ligger bättre i pris samt bra belastningsndex.

har någon erfarenhet av dem?


Jag vet att det är "lätt" att gå på de vanligaste däcken, att inte skilja sig från mängden, men jag vet även att genom att prova alternativ, så hittar man ibland russinen i kakan.

hankook.JPG
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Hej.
Vi har valt Yokohama Super Van Y 354 till vår 4 tons Dethleffs. Det är egentligen ett vinterdäck och kanske inte ger lika många mil men åkkomforten är fantastisk och ljudnivån mycket lägre än från Continental däcken som var standard. Prismässigt ligger de mellan Michelin och Hankook.

Mvh / Roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Val av nya sommardäck

Hankook er mye brukt i Australia, hadde selv slike på min husbil der nede. Hadde ingen ting å klage på, mindre lyd enn på de Goodyear som jeg byttet ut.
 
Toppen