• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Val av nya sommardäck

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Hankook er mye brukt i Australia, hadde selv slike på min husbil der nede. Hadde ingen ting å klage på, mindre lyd enn på de Goodyear som jeg byttet ut.

Tack Knut
Detta räcker för mej för att våga prova, jag spar ett par tusen kronor (6däck)
som jag kan köpa diesel för istället.
Har fått pris på 1550st. mont. balans. av min kära däckgubbe.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Val av nya sommardäck

hej ! vi köpte Hancock tror de hette ra08 för fem år sen de har hållt bra milmässigt kört 4 tusen mil och det är säket 5-6 mm kvar på dem så långt allt väl men fått obalans i däcken som yttrar sig i skakningar mellan 75-85 särskilt vid uppför inget i framvagn hjulen balanserade 2-3 ggr men inget hjälper så tror det är däcken ? men ska köra på dem en säsong till byta sen och då blir det inte det märket i alla fall !
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

hej ! vi köpte Hancock tror de hette ra08 för fem år sen de har hållt bra milmässigt kört 4 tusen mil och det är säket 5-6 mm kvar på dem så långt allt väl men fått obalans i däcken som yttrar sig i skakningar mellan 75-85 särskilt vid uppför inget i framvagn hjulen balanserade 2-3 ggr men inget hjälper så tror det är däcken ? men ska köra på dem en säsong till byta sen och då blir det inte det märket i alla fall !

Har du provat att skifta hjulen mellan axlarna ?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Jag scannade av marknaden efter tester för några år sedan och gjorde en enkel sammanställning.
Inte direkt färsk men kan kanske vara till nytta.

Länk

För mig blev det Hankook bak och Continental Vanco fram.
Supernöjd så här långt.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Val av nya sommardäck

Vad är skillnaden på C och CP i beteckningen?

Beror ju på bilens vikt CP är gjorda för tyngre fordon o högre tryck, skall även ha högre tryck. För mig som vill ha mjukare gång så blev det Michelin Agilis C o använder ca 4.1 i däcken, original däcken var också C men bilen är ju inte så tung o jag vill ha mjuk gång.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Beror ju på bilens vikt CP är gjorda för tyngre fordon o högre tryck, skall även ha högre tryck. För mig som vill ha mjukare gång så blev det Michelin Agilis C o använder ca 4.1 i däcken, original däcken var också C men bilen är ju inte så tung o jag vill ha mjuk gång.

Jag är inne på samma linje som dej, hellre comfort, än stenhårda däck.
Angående vikter, de hankook som jag beställt har betydligt högre belastningindex än michelin camping, så jag tror inte ett däck märkt "camping" klarar mer vikt, är nog förstärkt mot skador, inte last, Kanske pefekt för "trottoarkantskörning" ;)

Michelin Agilis Camping 116(=1250kg) Q(=160km/h)

Hankook Vantra LT RA18 121(=1450kg) R(=170km-h)
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Val av nya sommardäck

Efter 7.100 mil var det dax att beställa nya däck. Jag har bytt fram/bak en gång. Det blev samma modell som låg på, då dessa har tålt min ovarsamma terrängkörning i Kroatien och Frankrike samt kalkstens"vägarna" på Gotland.

Michelin X 225 / 65R16 CP
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Val av nya sommardäck

Tack för alla tips, många verkar nöjda med Michelin samt Conti. dom är ju också kanske dom vanligaste däcken, men även dyrare kanske p.g.a märket.
Jag har kikat på Hankook som har lika eller högre betyg i deklarationen än de "vanliga" märkena, samt ligger bättre i pris samt bra belastningsndex.

har någon erfarenhet av dem?


Jag vet att det är "lätt" att gå på de vanligaste däcken, att inte skilja sig från mängden, men jag vet även att genom att prova alternativ, så hittar man ibland russinen i kakan.

Visa bilaga 84072

Ja Peter. Dom här däcken har jag på min HB. Kan bara säga att jag är mer än nöjd för att inte tala om priset som är klart bra. Kan rekommenderas. Nu är ju inte detta ett "premiumdäck" men om ett par tre år så har det nog blivit klassat som ett sådan & då blir det nog även en prishöjning.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Ja Peter. Dom här däcken har jag på min HB. Kan bara säga att jag är mer än nöjd för att inte tala om priset som är klart bra. Kan rekommenderas. Nu är ju inte detta ett "premiumdäck" men om ett par tre år så har det nog blivit klassat som ett sådan & då blir det nog även en prishöjning.

Bennie

Vad trevligt o höra att du är nöjd, min "däckgubbe" har haft svårt att finna dem, restade i hela tyskland så det verkar som det är fler än oss som fått upp ögonen för detta däck :D
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Min däckhandlare gav mig följande råd se till att ha CAMPER Däck bak flerlagrade .
Han fick en husbil där däcken viktmässigt var ok men hadde exploderat under färd med påföljd att toautrymmet var förstört.
Oftas är det bara en tunn innerskärmen av plast där.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Val av nya sommardäck

hej ! ja det har vi testat med men ingen skillnad de var ok de första 2000-2500 mil men sen började det ! vet inte om de har blivit lite ovala under vinteruppehåll men inget synligt i alla fall ? skulle vilja balansera de med hjulen på bilen ! :wink:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

hej ! ja det har vi testat med men ingen skillnad de var ok de första 2000-2500 mil men sen började det ! vet inte om de har blivit lite ovala under vinteruppehåll men inget synligt i alla fall ? skulle vilja balansera de med hjulen på bilen ! :wink:

Brukligt är att höja däcktrycket med 0,5bar under långstillestånd för att motverka detta.
Jag har alltid haft "sommarbilar" genom åren och dessa har normalt stått i garage 7månader i sträck, har ibland känt detta med deformation i däcken, men det har alltid försvunnit för mej efter några mils körning på våren.
Man kan även förhindra deformationer i däcken genom att ställa bilen på pallbockar.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Min däckhandlare gav mig följande råd se till att ha CAMPER Däck bak flerlagrade .
Han fick en husbil där däcken viktmässigt var ok men hadde exploderat under färd med påföljd att toautrymmet var förstört.
Oftas är det bara en tunn innerskärmen av plast där.

Däckexplosion låter otrevligt, har aldrig drabbats själv.
Alla C-däck är väl minst 6-lagrade (?)

Tradare brukar ju råka ut för däckexpl. ibland, där är det väl nästan alltid p.g.a överbelastning.
Ett däck med campermärkning klarar inte mer last än ett utan denna märkning.
En annan orsak är trycket i däcket kontra belatningen, för lågt tryck skapar varmgång.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Info. angående hållbarhet på däck

Klicka på bilden så blir den större
 

Bilagor

  • däck.JPG
    däck.JPG
    100,1 KB · Visningar: 114
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Tack alla för era synpunkter.
Är det någon som känner till om det gjorts något test av "husbilsdäck" ??

Husbilstidningen Pro Mobil gör däcktester med gämna mellanrum, Läste ett sådandant test innan jag köpte mina, Bästa och dyraste ädcken var Michelin och Continental, men
Nokia cargo 2 fick bedömningen prisvöärt alternativ, så det blev sådana från Däckonline.

Jägarn
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Nu är nya däcken på plats, mitt val föll på dessa.

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Har bara kört tillbaka hb till vår parkering 3,5mil, men märker genast att
jag fått mera komfort samt lägre buller, kör med 4,5Bar i alla 6 däcken.

Får utvärdera bränsleförbrukningen längre fram.

Känner mig nöjd hittills, kalaset gick på 9900sek.

(Satt Michelindäck på tidigare)
 
Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Skall byta mina framdäck för första gången. Kom endast drygt 3000 mil med Continental Vanko. Se min tråd ovan. Kommer att gå på de förslag jag fått och väljer Michelin CP. Inte så dyra. Deckonline 1393 kr plus montage 150 kr.
Håkan
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Val av nya sommardäck

Hej alla.
Har kört på lite olika däck.
Nu har jag satt på Vredstein COMTRAC 215/70R15C. Både bak å fram. Funkar bra, går supertyst. Ska på en långfärd i sommar så jag återkommer med mer info om däcken.

Masse :music-icon::music-icon::mcride:
 
F

F.d. 50486

Guest
Sv: Val av nya sommardäck

jag kan "allt" om däck...nästan...inte.
Men sett i Råd o Röns tester att continental ska ligga som "bäst i test". Om det gäller husbilar vet jag ju inte, men jag satte såna på vanliga bilen i alla fall.
 
Toppen