• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Äntligen fick jag rätt !!fick tillbaka i skatt från transportstyrelsen ...dom sänkte från 7340 kr till 4444kr/år..jag har kämpat sen november -13 att få rätt skatt på våran nya husbil.... felet var enl.transportstyrelsen att dom inte har dokument som styrker hur mycket utsläpps värdet är så räknas det enligt schablon för personbil II och enl.företaget har dom skickat in kopia av alla dokument som behövs..under resas gång fick jag reda på att transportstyrelsen godkänner Fiats chassis COC dokument..Jag kontaktade Fiat..svaret var att husbils tillverkaren har det..kontaktade tillverkan och dom svarade att det följer alltid med bilen till återförsäljare . Kom på att jag såg en papper från Fiat i perman som jag fick med på bilen när jag köpte det och mycket riktigt där låg den en liten A5 original..fotade den och mejlade till Transportstyrelsen...:spinny:
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej!
Stod det i ditt dokument hur stora utsläppen var?
Alla husbilstillverkare har inte angett det i sina dokument och då lär det bli svårt att få myndigheten att ändra sitt beslut.

Sambal
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej..inte i den som är från husbils tillverkan men som jag skrev skickade jag in Fiats chassis ursprungliga COC dokument står det och det godkänner dom.
Dom sa på urspongskontrollenhetten i Trafikverket att ökningen på utsläppet är så mariginen efter att det har blivit husbil att dom godkänner Fiats egen dokument..
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Marginellt???

Ett 3,5 t Ducato-skåp med långt axelavstånd, högtak och 150 hk motor (alltså en "normal plåtis" utan inredning) har ett deklarerat utsläpp på 195 g/km.

Enligt de schablonberäkningar som används när ingen uppgift finns, släpper bilen ut 252 g/km.

Detta ger en ökning på 29 %, vilket knappast kan kallas "marginellt".
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Marginellt???

Ett 3,5 t Ducato-skåp med långt axelavstånd, högtak och 150 hk motor (alltså en "normal plåtis" utan inredning) har ett deklarerat utsläpp på 195 g/km.

Enligt de schablonberäkningar som används när ingen uppgift finns, släpper bilen ut 252 g/km.

Detta ger en ökning på 29 %, vilket knappast kan kallas "marginellt".

Dom menar inte att schablonberäkningar är marginellt (dom tar alltid till att det räcker när dom inte har tillräckligt fakta )det är ökningen av verkliga utsläpp som ökar marginelt efter att bodelen byggs på fiat....därför godkänner dom Fiattens testade utsläpp...alltså dom menar att ex.normal plåtis släpper inte ut mer efter att den har blivit ombyggt till husbil...alltså 150 hk plåtis ombygg till husbil släpper ut 195 g..
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Vi har en importerad adria 2012 som vi betalar ca7300kr/år.
Fiat multijet 130 heter väl modellen.
Vad gäller för att få lägre skatt?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Vi har en importerad adria 2012 som vi betalar ca7300kr/år.
Fiat multijet 130 heter väl modellen.
Vad gäller för att få lägre skatt?

Jag har Sunlight T67 -13 multijet 148 hk E5 motor..efter att jag hittade bland bilpapperna Fiatens ordinarie COC dokument där stor det att blandat körning 186g/km .( läs hela trådet där kan du se hur jag gjorde)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Jag har Sunlight T67 -13 multijet 148 hk E5 motor..efter att jag hittade bland bilpapperna Fiatens ordinarie COC dokument där stor det att blandat körning 186g/km .( läs hela trådet där kan du se hur jag gjorde)

Försökte hitta mailadress till transportstyrelsen... Men det var inte lätt.
Har du en adress du kan dela med dig?
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Skatt

Om man nu inte har ett sådant dokument,undra om man kan få tag i detta någonstans typ maila Fiat,någon som har koll på detta?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Om man nu inte har ett sådant dokument,undra om man kan få tag i detta någonstans typ maila Fiat,någon som har koll på detta?

Jag fick detta svar av fiat och Sunligth..

E-adress till Fiat hittade jag på Fiat camper sida tror att det skavara så hä:FGA-SE-AFTERSALES-HOMOLOGATION (FGA)


Hej Sakari,

Fiat har tillverkat ett chassi, ej färdigställt fordon. Detta har sålts till Capron GmBH. De måste ju sedan har färdigställt fordonet innan det kan besiktigas och en registrering som komplett fordon. Har du inte fått ett registreringsbevis?

Hur som helst, Fiat tillverkar inga husbilar. Vi levererar chassier till husbilstillverkare som sedan sköter homologeringen.

Hej,

enligt Sunlight da är Fiat-CoC skickat till förhanderen tillsammens med CoC på bildelen.

Du måsta kontakta din förhandlera.
 
F

F.d. 53580

Guest
Sv: Skatt

Bäste kund,

Tack för att du kontaktat Fiat Professional Sverige. För att ansöka om intyg kan du skicka ett mail till följande adress, intyg.se@fiat.com. Vänligen ange vilken typ av intyg du söker och även chassi eller registreringsnummer på ditt fordon.

Har du ytterligare frågor, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0080034281111 från måndag till fredag mellan 08.30 och 16.30.

Med vänlig hälsning,

Wilma Groot

Customer Care Fiat Professional
 

Pohland

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15102
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Hej
Har nu under flera dagar med många mail försökt att få fiat att utfärda/skicka mig ett CoC på chassit för min sunlight T69 -13 men utan framgång.
Är det någon här som lyckats med detta och kan ge mig tips på hur jag kan gå vidare.

/ Ralf
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej
Har nu under flera dagar med många mail försökt att få fiat att utfärda/skicka mig ett CoC på chassit för min sunlight T69 -13 men utan framgång.
Är det någon här som lyckats med detta och kan ge mig tips på hur jag kan gå vidare.

/ Ralf


Hej! Fiat vill inte utfärda dokument dom skrev till mig att det följer med bilen och mitt fall hittade jag det bland mina bilpapper..har du kollat att om du har dokumentet...finns bild hur den se ut på inlägg nr 7
 

Pohland

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15102
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Hej

Jo det följde med ett sånt intyg för min bil med, men där var inte punkt 46 ifyllt tyvärr.

Är nog bara att inse att det inte går att komma runt det här :(

Har även diskuterat det med säljaren där jag köpte bilen och han sa att 2/3 av bilarna han säljer har ett intyg med punkt 46 ifyllt och resten saknar den informationen. I dom fall intyget finns med informationen skickar han in det direkt vid registrering med intyget från husbilstillverkaren och då beräknas skatten på fiats intyg.

/ ralf
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej

Jo det följde med ett sånt intyg för min bil med, men där var inte punkt 46 ifyllt tyvärr.

Är nog bara att inse att det inte går att komma runt det här :(

Har även diskuterat det med säljaren där jag köpte bilen och han sa att 2/3 av bilarna han säljer har ett intyg med punkt 46 ifyllt och resten saknar den informationen. I dom fall intyget finns med informationen skickar han in det direkt vid registrering med intyget från husbilstillverkaren och då beräknas skatten på fiats intyg.

/ ralf

Jag har också intyg från Sunlight och där fattas utsläpps värdet men sen har jag från Fiat enligt bild och där är vädrens i fylld av Fiat på sidan 2.
Enligt Fiat och Sunligt så följer COC dokument från Fiat och Sunligt med bilen till återförsäljare .
 
Senast ändrad:

Pohland

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15102
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Hej

Det är fiats intyg jag referade till i mitt inlägg, det är dom som inte fyller i alla intyg, vilket min säljare har bekräftat.

Ska fortsätta att diskutera detta med fiat och se om jag kan hitta en lösning med dom.


// ralf
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej

Det är fiats intyg jag referade till i mitt inlägg, det är dom som inte fyller i alla intyg, vilket min säljare har bekräftat.

Ska fortsätta att diskutera detta med fiat och se om jag kan hitta en lösning med dom.


// ralf
Fiat fuller i utsläpp väderna i fiat chassit COC dokument men inte sunligt p.g.a don testar inte utsläpp efter att dom har byggt på husdelen.
 
Toppen