• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har RMF kastat in handuken

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Total tystnad råder från RMF om framstegen med samarbetsprojektet "Husbilsturism Sverige" som presenterades på Elmia 2013

Vår styrelse har kanske lite info om vad som händer och inte händer...lutar åt det senare.
Det var ju samsyn bland flera olika intressenter för att enas i denna fråga och gemensamt pusha framåt för ett framgångsrikt samarbete.
Det kanske var för många kockar. HBK verkar ju fronta med ett idogt arbete på många håll...det kallas visst verkstad...heja , heja ;)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Har RMF kastat in handuken

RMFs ekonomi och strategi vad tog den vägen...
Känns som att de dansade en sommar sen tog det slut.
Kanske ordförande Leif E kan ge HBK:s syn på statusen...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Har RMF kastat in handuken

Varför bry sig har man energi över så går det säkert fint o engagera sig i HBK.:)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Har RMF kastat in handuken

Det är väl det som är problemet Krävs det personligt engagemang så är energin borta. :)
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.689
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Har RMF kastat in handuken

RMFs ekonomi och strategi vad tog den vägen...
Känns som att de dansade en sommar sen tog det slut.
Kanske ordförande Leif E kan ge HBK:s syn på statusen...

Vet ej läget i RMF, men vi har inte haft några uppföljningsmöten sedan vi tillsammans med dom och andra aktörer tog fram baskrav för ställplatser.

Enligt information som jag fått har deras nuvarande ordf avböjt omval, det kan ju förklara att aktiviteten är låg för närvarande.

Nu är det väl inget som direkt bekymrar mig, utan min uppfattning är att det bara stärker oss i HBK istället.

/Leif
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Har RMF kastat in handuken

Det är väl just ifrågasättandet som gör att HBK valt att stå utanför. :)

När du nu varit vänlig att lägga in en länk till deras sida så passa på att kolla deras aktivitet och vad som finns att läsa t.ex. under "Nyheter". ;)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Har RMF kastat in handuken

Tack Åke & Gertie - tack Håkan, upplever att ni har vissa poänger med er resp info, men betänk att RMF fortfarande är en mycket ung organisation! För min del vill jag inte kritisera någon organisation/individ som har ambitioner att "förbättra" och bidra till vårt(?) trots allt allmänna mobila fritidsliv, tillsammans med andra som RMF i detta fallet. Visst det finns ingen "värdefull info under senare tid från RMF" som Gunnar antyder men tidigare given info förefaller mig saklig, informativ, mycket välformulerad och konkret för mig som mobil husbilist.
Betänk att RMF är relativt nytt, medan HBK verkat i 10 och CC kanske 40-50 år i sådana lägen gäller i alla fall att alla medverkande för mobil fritid mäktar och är beredda att både driva egna hjärtefrågor och kompromissa med andra för allas vårt bästa.

Jag känner mig ändå representerad i RMF genom medlemskap i CC, liksom troligen fler andra HBK-are! Därför "lider" jag inte särskilt men förstår inte de ev motsatser som har uppkommit inom HBK betr RMF! Personligen tycker jag absolut att HBK bör vara anslutet till RMF och därmed påverka det mobila fritidslivet "upp- och inifrån"! Det skulle kunna ta bort "en del av den fadda smak" av skapade problem/motsatser ... som tycks ha uppstått mellan t.ex husbils- resp husvagnsanvändare (= människor) och som jag inte tycker om!

Jag förstår och accepterar RMF och de medverkande ORGANISATIONER som försöker driva gemensamma frågor till alla "mobilisters" fromma, självklart kan ingen av de medverkande få igenom 100% av just sina uppfattningar i allt. Så är det inte ens inom separata föreningar som HBK eller CC man måste kompromissa, jag själv använder mig av campingar ibland vilket inte finns på "kartan" för vissa andra husbilskollegor som de uttrycker sig!
Jag är intresserad av trivsamma campingplatser oavsett ägare som har bra priser och grundservice i häradet 150 - 200:-/dygn, det finns faktiskt väldigt många redan i nuet (men för lite kända)! Däremot så är mitt intresse för "dyra ställplatser" närmast 0, i varje fall de som tar ut mer än 100 eller max 150:-/dygn om de har "allt", fö finns ju gratis "stpl" nästan överallt (i varje fall i Sverige)!

Jag drömmer inte om att göra åtskillnad av människor mot bakgrund av om de råkar äga husbil eller husvagn. Mötet mellan människor bjuder på så mycket mer än just fordonsägandet. Betr "ställplatser som tycks vara brännande" så kan man konstateras att i Tyskland (enligt Boardatlas) finns ca 5.500 stpl varav ca 30% betraktats som fysiskt lämpliga också för husvagnar (det tycker jag är bra). Självklart ska vi låta verkligheten styra för att uppnå gemensamma syften och samarbeta trots att alla enskilda aktörer/organisationer inte kan få 100% av allt map på sin fordonstyp, så fungerar inga samarbetskonstellationer.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Har RMF kastat in handuken

....................Jag är intresserad av trivsamma campingplatser ......................Däremot så är mitt intresse för "dyra ställplatser" närmast 0, i varje fall de som tar ut mer än 100 eller max 150:-/dygn

Då har du och andra med den inställning ju redan era behov tillgodosedda och är inte så märkligt att du stödjer RMF eftersom deras strävan endast kommer att leda till ytterligare "campingplatser". ;)

Vi andra som söker centrumnära parkeringsplatser/ställplatser, med tillstånd att övernatta på, jobbar därför inom HBK med en annan inriktning direkt mot kommunerna för att få våra behov tillgodosedda. :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Har RMF kastat in handuken

Jag tror att den tid är förbi då man ligger i 35 år på samma camping...
även om medelåldern hos husbilsåkare är runt och över 60 så känner jag en annan nyfikenhet och äventyrslusta att se nya platser och upplevelser än campinglivet.

Det SCR gör nu och som är den största camping-organisationen är att försöka få in husbilsturisterna i den gamla fållan... där man tar betalt för en massa service som vi inte behöver.
Det är klar när de redan har investerat och måste få det att gå runt.

När det gäller RMF har jag inga åsikter för det finns inget att tycka
till om...
men det som hittils kommit ur röret ligger i linje med SCR plan.
Jag tycker det är rätt av HBK att inte gå med i RMF förrän korten är synade ordentligt.

För övrigt har vi övernattat på en mängd fricampingar (ej anslutna till SCR)
där man verkar förstått åt vilket håll det barkar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Har RMF kastat in handuken

Jag tycker det är positivt att nuvarande ordförande i RMF inte ställer upp för omval då han har så stora kopplingar till CC och SCR.

Jag skulle förorda att vi går med i RMF om vår nuvarande ordförande i HBK kunde axla även den bördan eller Lundsholm och ställa upp som ordförande i RMF eftersom den är ledarlös. Då kanske vi kunde få lite positiva vibbar för husbilsturismen.

Men det är väl som hönan och ägget. Man kan inte bli ordförande om man inte är med...


croppedimage950450-husbil-i-norge3.jpg
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Har RMF kastat in handuken

Men det är väl som hönan och ägget. Man kan inte bli ordförande om man inte är med...

Man först måste bestämma vad som definierar en höna (RMF)...
Är det så att ett hönsägg är ett ägg (HBK) som en höna kommer att kläckas ur, då är det naturligtvis så att ägget kom före hönan...:D
Fritt tolkat...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Har RMF kastat in handuken

Man först måste bestämma vad som definierar en höna (RMF)...
Är det så att ett hönsägg är ett ägg (HBK) som en höna kommer att kläckas ur, då är det naturligtvis så att ägget kom före hönan...:D
Fritt tolkat...

Bara för att förtydliga mig så inga missförstånd finns. Ska vi vara med måste vi ha mycket att säga till om. Annars kan vi vara utanför.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Har RMF kastat in handuken

Men det är väl som hönan och ägget. Man kan inte bli ordförande om man inte är med...[/FONT]
Bara för att förtydliga mig så inga missförstånd finns. Ska vi vara med måste vi ha mycket att säga till om. Annars kan vi vara utanför.
"Extern ordförande" förekommer i många föreningar och företag.

"Proportionellt röstetal" är inte heller helt ovanligt i större sammanhang, t.ex. att varje medlem har en grundröst + en röst per XXX antal medlemmar.

Värt att komma ihåg är också att vi drygt 10.000 medlemmarna i HBK, som ju inte alltid har samma åsikt i alla frågor, representerar ca 14 % av de nära 70.000 husbilsägarna i Sverige. Låt oss därför inte drabbas av hybris.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Har RMF kastat in handuken

........................ Låt oss därför inte drabbas av hybris.

Hybris lär ju vara övermod och man kan straffas när man försöker göra sig till gudarnas jämlike. Om man få vara lite fritolkare här också...
Ordet är ju gubevars fritt... så skulle RMF jämställas med någon från ovan och vi skall hålla oss på mattan för vi är ett fåtal.
Och när det gäller åsikt så kan man antingen göra sin röst hörd på forumet eller för lite mer dignitet på ett årsmöte.
Det är väl så det fungerar. Resterande 85 % av husbilsåkarna kanske inte bryr sig och glider med...vad vet jag.
 
Toppen