• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besiktning gasol

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skall besiktiga bilen,är det krav på kontroll av gasolanläggning också?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Besiktning gasol

Tänk på att bl.a. flertalet Tyska campingplatser kräver ett tryckprovsintyg som är max. 24 månader gammalt vid incheckningen.

/Stefan

Jag provtrycker vartannat år men under mina ca 30 år med husvagn och husbil finns det ingen camping som frågat efter intyget så det kan inte vara så vanligt med den frågan. Gör det enbart för egen säkerhet.

MVH

Stig
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning gasol

Hejsan, tänk bara på att det bilprovningen gör är inte en provtryckning av systemet, utan bara en läckagetest. De pumpar bara upp några kilos tryck före tryckregulatorn som drar ner trycket till normalt gasoltryck. Så gasolsystemet i bilen blir bara utsatt för det lilla tryck som gasolen normalt har systemet.
Om man skall få kalla det provtryckning så skall hela systemet övrbelastas med ett rätt mycket högre tryck än det normalt är utsatt för. Om så skall ske måste man ta bort tryckregulatorn från slangen och pumpa upp ett lagom provtryck i hela systemet.

Men för att inte verka allt för tråkig :p: så ger det ju naturligtvis en viss trygghet, och är som jag brukar säga.....Mycket, mycket bättre än ingenting.

Man kan ju göra en lätt egen läckagetest. Öppna alla huvudkranar till förbrukarna inne i bilen. Öppna kranen på gasoltuben och gå in och tänd allt som går på gas i bilen (bara så lågorna tänds,och därefter stäng av) så man vet att det är gasol i hela systemet och all luft är borta.
Gå därefter ut och stäng/dra åt kranen på tuben.
Vänta kanske 15 till 20 minuter.
Gå in till en spiselplatta (och även om det är automattändning) håll en lång gaständare brinnande vid en brännare och vrid/tryck som vanligt på vredet till den brännaren.
Om systemet är tätt så skall det då finnas så mycket gas kvar i rörsystemet att brännaren skall tändas och brinna från några sekunder till kanske tio sekunder.
Funkar det så är det rätt ok.
Gör ev. om testen, men vänta då en timme innan provtändning. Om brännaren på spiseln fortfarande tänder då, så är det helt ok. och är det ingen fara med något läckage.

Det finns även en en mätare som man sätter på tuben mellan kranen och regulatorn. Den ger en ungefärlig uppgift om hur mycket gasol det finns kvar i flaskan, men den funktionen är lite luddig och osäker.

Det den däremot är bra till är........ Om man stänger kranen på tuben så har man fortfarande trycket uppe och mätarnålen står på samma ställe.
Om man sedan tittar på nålen efter en timme och ser om den står kvar, och sedan efter några timmar o.s.v. Så får man samma info som bilprovningens test ger, men i stället för de kanske tio minuter som dom väntar, kan man vänta flera timmar eller kanske till nästa morgon för att kolla nålens läge.

Nålen/trycket kan klara att hålla sig uppe i ett dygn eller tre men sjunker ev. lite. Men sedan har trycket dött ut, men man kan då, ändå säga att systemet heltätt.
Det som är bra med mätaren är att man kan kolla hur ofta man vill. Efter varje resa, eller kanske om man kört miltal på en tvättbrädeväg så allt har fått stryk av skakningar.

Det finns ytterligare en testgrej.
En liten genomskinlig behållare som innehåller glykol som man monterar i gasolkofferten på slangen eller röret. Man har tuben öppen men alla förbrukare i bilen avstängda. Det finns en knapp som man trycker ned, om det läcker ut gasol någonstans i systemet, så det är ett litet flöde genom testaren så bubblar det i vätskan och ger då indikering på att det strömmar lite gasol fastän alla förbrukare är avstängda.
Det finns även en äldre variant som man i stället tippar hela behållaren på vid läcktestet.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Besiktning gasol

Var kan man utföra detta tryckprov ?
Kan du länka till någon camping som kräver detta intyg ?

Piraten

Tryckprov i Tyskland utförs av det stora flertalet välrenomerade husbils-/husvagnsverkstäder som i regel är TÜV-auktoriserade.

Efter godkänt tryckprov i Tyskland får Du ett intyg och en s.k. Prüfplakette som de monterar bak på kofångaren med en månadstaggning som gäller 24 månader framåt. Denna Plakett (röda cirkeln) är den som campingpersonal först kollar efter o utan den kräver de att få se ngn form av giltigt intyg.

Exempel på campingplatser i Tyskland som seriöst arbetar efter detta Tyska regelverk är t.ex. KNAUS-kedjan av campingplatser.

Bifogar två exempelbilder!

/Stefan
 

Bilagor

  • PB.jpg
    PB.jpg
    15,2 KB · Visningar: 31
  • Plakett.jpg
    Plakett.jpg
    250,5 KB · Visningar: 36

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Besiktning gasol

Du får både märke och intyg på sv. bilprovning vid gastesten.
Det fick jag i tordags. Pris 150 kr.
Krister.

Det som de gör på Bilprovningen är ingen trycktest, kallas på Bilprovningens hemsida för "Gasolkontroll". Hur kan man då få märke o intyg för ett utfört trycktest ??

Läs JANKRO:s inlägg nr 8 om hur en provtryckning går till !

Piraten
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Besiktning gasol

Besiktigade husbilen idag. När jag fick frågan om gasoltest kom jag att tänka på denna tråden. Hittills har jag märke från 2009, 2011 och 2013 så jag skippade testet idag. När jag kom hem hade gasolen varit avstängd i 90 min. Tände ena spislågan och tro det eller ej, den brann - länge. Så då har jag gjort en enkel egentest, men, när jag öppnade gasflaskan igen kom det ingen gas - huvudbry i ett par minuter - javisst ja, glömde ju trycka in den nya gröna säkerhetsknappen på gasslangen. :)

Nästa år blir det intyg och märke igen, gärna från en tysk verkstad. ;)

Nästa vecka blir det byte av en gammal gasolflaska till ny (samt 4 nya däck) :(
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning gasol

Det som de gör på Bilprovningen är ingen trycktest, kallas på Bilprovningens hemsida för "Gasolkontroll". Hur kan man då få märke o intyg för ett utfört trycktest ??

Läs JANKRO:s inlägg nr 8 om hur en provtryckning går till !

Piraten

Jag skrev inte trycktest utan gastest.
Och i den kontrollen testar dom bland annat avstängningarna och en så viktig sak som att tändsäkringarna fungerar.

För två år sedan fick jag gjort en tryckprovning på gasolsystemet i husbilen.
Och detta av en servicekille som inte hade koll på hur högt tryck han körde i systemet.
Den gasregulatorn en truma duocomfort med secumotion som satt i bilen då,bytade aldrig några flaskor automatiskt mer. Man fick gå ut och vrida om vredet för hand. Och det var ingen gammal regulator.
Det blev ett byte till en ny regulator när jag upptäckte felet, och de på egen bekostnad.
Krister.
 
Senast ändrad:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Besiktning gasol

Jag skrev inte trycktest utan gastest.
Och i den kontrollen testar dom bland annat avstängningarna och en så viktig sak som att tändsäkringarna fungerar.

För två år sedan fick jag gjort en tryckprovning på gasolsystemet i husbilen.
Och detta av en servicekille som inte hade koll på hur högt tryck han körde i systemet.
Den gasregulatorn en truma duocomfort med secumotion som satt i bilen då,bytade aldrig några flaskor automatiskt mer. Man fick gå ut och vrida om vredet för hand. Och det var ingen gammal regulator.
Det blev ett byte till en ny regulator när jag upptäckte felet, och de på egen bekostnad.
Krister.

Vad jag menar är detta intyg på gastest du får på Bilprovningen inte kan gälla som intyg på utförd trycktest på Tyska campingar.

Piraten
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Besiktning gasol

Hej igen, eftersom provtändning med avstängd gasoltub efter en stund, någon timme, eller mer redan har testats av Kenth så kan vi väl ta lite kompl. uppgifter för att få så stor koll som möjligt.
Vi har skrivit om det här tidigare så jag klistrar in från mina gamla inlägg.

För att få koll på om det försvinner lite eller om man fortfarande har fullt tryck kvar efter X minuter eller timmar så kan man göra så här.

Inklistrat..................................jag tänkte bara föreslå, om du stänger flaskan och går in och tänder lågan på en gång, så får du ju en referenstid att utgå från på hur länge lågan kan brinna, för det beror ju på systemets storlek och behöver ju bara göras en gång. När du sedan väntar en timme eller en natt för koll så märker man om brinntiden är lika eller blivit betydligt kortare. Lite kortare får man nog räkna med även om det är tätt.
Det man kanske skall tänka på med det här testet är att man helst innan varje test bör öppna och tända/släcka alla gasolförbrukare innan man stänger tuben, så man är säker på att hela systemet är uppfyllt med gasol utan luftfickor i delar av rören, så förutsättningarna är lika vid varje test...........................

Det smidiga med det här är ju att det är en enkel test utan att behöva montera några extra nya prylar.


Annars så gillar jag nog den enkla manometern med visare, som har samma gänga och gummipackning som tryckregulatorn. Så först manometern på flaskan och sedan tryckregulatorn på manometern. Där kan den sitta kvar hela tiden för byter man flaska så räcker det ju att lossa manometer från flaskan och byta.
Stäng kranen på tuben när du kommer hem, kolla nålens läge på tavlan, kolla nålens läge efter en timme, och kolla nålens läge nästa dag........ Klart :).

Med tanke på Krister's söndertryckta system så skall väl sägas att det är ju nästan löjligt lågt tryck i gasolledningarna så man får vara försiktig vid prov.
30mbar d.v.s. ca. 0,03kg/cm², och vid provtryckning rekomenderas lite olika tryck naturligtvis, men max verkar vara 150mbar.
90mbar (alltså mindre än 0,1kg/cm²) finns också med som rek. och det är rätt vanligt i andra sammanhang med tre gånger normaltrycket. Om normaltrycket överskrids för mycket så kan delar gå sönder i systemet bl.a. tändsäkringarna, membran m.m. Så försök inte med "hemmakompressorn's" manometer och reduceringsventil för det blir garanterat för mycket tryck. Det behövs mindre känsligare regulatorer och manometrar, och helst bara en handpump.

I en del tyskimporterade äldre bilar så är utrustningarna, och då också regulatorns normaltryck 50mbar. Byter man ut regulatorn så måste man se till att få en med det trycket annars brinner lågorna dåligt. Byter man ut något av utrustningen i bilen så måste man köpa för 50mbar's tryck eller bygga om m.m.

Hoppas detta kan vara till någon nytta. M.v.h. JANKRO

Ps. Man skall ha respekt för gasol. Men sköter man anläggningen och vet lite om hur den funkar, och dessutom själv kan testa ibland om det är tätt, så kan man fortfarande ha respekt, men man skall absolut inte behöva vara rädd för något så bra och enkelt som gasol, och kan man med 99,99 % :) säkerhet själv ibland konstatera att det är tätt, så måste det mesta av rädslan och funderingarna försvinna.
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning gasol

Det skrivs att tyska campingplatser är hårda på gastestintyg. Jag brukar ofta ligga på camping i DE men det är aldrig någon som frågar efter intyget. Hur många av er är det som fått visa upp intyget? Självklart så låter jag bilprovningen göra testet och har märket på bilen, en billig livförsäkring tillsammans med egenkontroller.
Bertil
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Besiktning gasol

Kontrollera anläggningens täthet gör man enkelt själv enl. tidigare beskrivning.
Har haft båt i 30år med gasol inga myndighetskontoller där inte!
Ungefär som bilbesiktning,stoppar rishögar men vi övriga får betala för kontroll av belysning signal och annat trams,dom flesta kan sköta detta själv.
Jag lämnar aldrig in husbilen för täthetskontroll om det inte krävs!!
 
Toppen