• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volts uttag i bodelen

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Hej.
Jag håller på att koppla in en 12volts Tv.Tänkte ta ström från ett 12 volts uttag.Färgerna på kablarna är brun och blå, vilken är plus? Bilen är en Burstner. 2011. Mvh Micke.
 
J

Johank

Guest
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Hej,
Fördelen med 12v är att om du inte kopplar rätt så funkar inte utrustningen/lampan etc. Eftersom det inte finns någon jord i ett 12v system (med säkringscentral i funktion) så är det relativt idiotsäkert.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Nu förstår jag inte riktigt. Det kan vara ödesdigert för elektronik att koppla fel på 12V-kablarna. För en lampa spelar det ingen roll dock (om det inte är LED).
 
J

Johank

Guest
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Ok, ödesdigert.
Om säkringscentralen inte har ordentlig jordkoppling, ja! Annars inte, det värsta som kan hända är att en säkring går... Typ 10kr på biltema....eller?!
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: 12 volts uttag i bodelen

??? Ja så länge du inte kopplar in något i utaget, men du kan ju förstöra utrustningen som kopplas in om + och - sitter felvända!
Det finns helt enkelt ingen genväg här!
Utan mät upp innan inkopling!

//Malbeck
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Ok, ödesdigert.
Om säkringscentralen inte har ordentlig jordkoppling, ja! Annars inte, det värsta som kan hända är att en säkring går... Typ 10kr på biltema....eller?!

Nej, nu är du nog inte med på banan, eller tänker på något helt annat.
Vid likspänning måste man hålla reda på trådarna (vid växelspänning spelar det mindre roll). Så kopplar du in en 12 V TV eller annan elektronik kan det hända att den pajar "beyond repair", om trådarna förväxlas. Så ett mätinstrument bör alla ha som ska göra något elektriskt. Det duger med ett 150krs från Jula eller Biltema.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Blå är minus alltså -, ingen elektriker kopplar blå till plus, blå kan ibland kopplas till noll och elektriskt så är noll = jord, detta vid frånkopplingsbar noll/jord.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Hej.
Jag håller på att koppla in en 12volts Tv.Tänkte ta ström från ett 12 volts uttag.Färgerna på kablarna är brun och blå, vilken är plus? Bilen är en Burstner. 2011. Mvh Micke.

Vi skall byta TV in vår Argos (i TV skåpet) och jag är lite nyfiken på hur stor TV ni fick plats med om ni installerade i skåpet?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Färgerna är standard men...
Brun är alltid Jord chassi i ett fordon -
Svart ár normalt minus i en 12v pryl "Ex radio" Röd plus orange plus efter en strömbrytare e.t.c.
>Men i ett fordons orginalkablar sá kan svart vara en pluskabel

Blá är nolledare med växelström och gul/grön Jord.

Men mät alltid, du vet alldrig vem som har kopplat i din bodel.
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Färgerna är standard men...
Brun är alltid Jord chassi i ett fordon -
Svart ár normalt minus i en 12v pryl "Ex radio" Röd plus orange plus efter en strömbrytare e.t.c.
>Men i ett fordons orginalkablar sá kan svart vara en pluskabel

Blá är nolledare med växelström och gul/grön Jord.

Men mät alltid, du vet alldrig vem som har kopplat i din bodel.

På min husbil sitter det en brun och en svart kabel på bodelsbatteriet. Brun är plus. Den går först till ett relä med huvudsäkringen, först därefter blir den röd.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 12 volts uttag i bodelen

Kanske läge för en förklaring på hur man ser vad som är + resp -. Inte är självklart för mig. Det var ett bra tag sedan jag bytte till led - kommer inte ihåg om man var tvungen att vända dem på något speciellt sätt - inte heller om dom var märkta med +/-.
 
Toppen