• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske slut på husbilslivet

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Verkligen tråkigt att höra! Hoppas du får klara besked snabbt för ovissheten är inte rolig och att beskedet är så positivt som möjligt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Det er din behandlende lege som styrer om du får beholde B-kortet, høyere behørighet pleier å forsvinne raskt og for evig. Vet ikke om PBII untaket for B-kortet ryker om legen gir deg kjøreforbud til medisinen virker stabilt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tråkig historia Affezell, men du bör inte hasta med eventuella beslut.

Epileptiska anfall är ett symtom och inte en sjukdom och hur det blir med bilkörning och körkort beror främst på vad som orsakat anfallet eller anfallen och är också beroende på hur anfallen yttrar sig.
I denna länk (kap.8) går det läsa om de krav på anfallsfrihet och annat som gäller för fortsatt bilkörning: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2010/TSFS 2010-125.pdf

aake
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tråkigt att höra men ta det lugnt med försäljning, vår yngste har epilepsi sen många år och han fick ta körkort efter att varit anfallsfri en viss tid med hjälp av mediciner.

Med vänlig hälsning,
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tråkigt att höra Affe. Men som en några redan skriver, så måste det inte betyda att körkortet dras in såvitt jag förstår. Hoppas verkligen att det inte blir så för dig...

/TommyQ
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Håll modet uppe. Känner flera med epilepsi som med rätt medicin både har körkort och HB. Så ha hoppet kvar och se till att få rätt hjälp så kan det ordna sig. Kram
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Har en farbror som är 70 år som lever merparten av tiden i sin husbil. Tar medicin och går på kontroller. Har inte fått något anfall på många år, och det är väl det som styr om man får behålla körkortet eller inte.
Lycka till !!!
//tommy
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Hoppas allt reder sig till det bästa med Din hälsa och att Du fortsatt får leva och njuta av det liv Du önskar!
:msn_heart:-liga hälsningar från Mona & Kjell
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tråkigt att höra men ta det lugnt med försäljning, vår yngste har epilepsi sen många år och han fick ta körkort efter att varit anfallsfri en viss tid med hjälp av mediciner.

Med vänlig hälsning,
Så är det min kusin har haft det men med en förstående läkare och rätt medicinering så har inte han haft något återfall på 7 år och kör bil det som är svårt är vad som åsamkat det uppkomna problemet, men som sagt någon läkare är jag inte men ge Dig inte sök flera läkare så du kommer till den som verkligen står på din sida. Tråkig läsning det är bara att vi håller tummarna alla 10.000 medlemmar det borde försätta berg.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tråkigt att höra. Nu är det som det skrivs inte definitivt körförbud så vi får hoppas på det bästa. Så typiskt när man har planer.
För mig själv är det slut på utlandsturer tillsvidare. Det trodde man inte förra våren. Istället uppskattar man livet mera.
Hoppas det går bra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Diagnosen epilepsi förutsätter att man haft minst två epileptiska anfall.
Det primära efter diagnos är naturligtvis att inte utsätta sig själv och andra för livsfara. Därför kraven på anfallsfri tid mm. för att få köra bil i enlighet med Transportstyrelsens författningssamling (se inlägg 6 ovan). Lycka till!

aake
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Beklagar din ledsamma situation. Men, om man läser alla inläggen i tråden behöver det inte bli slutet på ditt husbilsliv. Ta inte ut något elände i förskott utan fortsätt att pyssla om din husbil & planera dina färder. Jag håller tummarna för att det fixar sig.

Bennie
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Hoppas på det bästa. Ta en dag i taget, det gör vi. Ritva har cancer, vi lever i nuet och tar en dag i taget och gör tiden som finns kvar så rolig som möjligt. Gör du i ordning husbilen och lev som vanligt. Ritva säger, alltid finns det någon som har det värre.
Hoppas vi ses någonstans.
Uno
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Har tyvärr fått diagnosen epilepsi ännu. Det blir väl indragning av körkortet förstår jag. Vet inte hur det är att leva med den sjukdomen ännu men det blir väl att försöka sälja husbilen med alla inköpta tillbehör. Sorry

Kanske kan din partner köra?
mvh
2179
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kanske slut på husbilslivet

Tack för alla svar. Tog EEG förra veckan och skall ta magnetröntgen nästa vecka. Vi får väl se vad jag får för svar.

Affe
I närmare hälften av alla fall av i vuxen ålder debuterande epilepsi hittar man ingen entydig förklaring till anfallen (och det har man vanligen skäl att glädjas åt).
aake
 
Toppen