• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ till Evernote

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Skulle gärna vilja hitta ett program där jag kan spara fakturor och andra dokument i Pdf.format.

Evernote är kanske för omfattande och jag tycket inte om att materialet lagras på webben. Vill bara ha ett enkelt program där jag bara har det på min dator, alternativt skickar över WiFi till "plattan".

Underar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Thomas o Karin

Detta program sparar bilden / fakturan i Pdf-format, men jag söker ett enkelt program som kan sortera och hitta bland alla sparade pdf`er

Kåre
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Varför behövs det ett speciellt program för att spara fakturor och dokument i PDF-format? Räcker det inte att scanna pappersdokumenten eller spara de elektroniska dokumenten som pdf med lämpliga namn i en lämplig katalogstruktur ungefär som en pärm med registerblad?

Jag har sedan något drygt decennium sparat alla papper, kvitton, försäkringsbesked etc som PDF-filer. Kvitton ligger i en katalog (mapp) som heter Kvitton och som i sin tur har mappar för varje år där kvitton och räkningar ligger. Bankpapper ligger i en mapp som heter Bank, försäkringsbrev ligger i en mapp som heter Försäkringar, lönebesked i sin mapp osv. Väldigt lätt att hitta allt om man namnger varje enskilt dokument på lämpligt sätt, till exempel ÅÅÅÅMMDD[text].pdf, Husbilsförsäkring20140325.pdf, TrumaDuoControlmanual.pdf etc.

Jag använder ett gammalt gratisprogram för elektroniska dokument som inte redan är i PDF-format och som är som en virtuell skrivare som "skriver ut" en PDF-fil i stället för en pappersutskrift. Scannern sparar i PDF-format direkt och övriga elektroniska dokument som redan är i PDF-format sparar jag bara i lämplig katalog. Det hela är väldigt enkelt och överskådligt tycker jag och lätt att säkerhetskopiera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till Evernote

Jag själv har svårt att tänka mig något bättre än Evernote, enbart den egna fantasin som sätter gränsen. Att filerna kan nås från alla enheter ser jag som en fördel.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Alternativ till Evernote

Ett program som liknar Evernote är Microsofts Onenote. Kan vara värt ett försök.
Jag har inte testat det för det ändamål du vill ha det till, jag söker och sorterar filer direkt i utforskaren.

//Stefan
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Jag själv har svårt att tänka mig något bättre än Evernote, enbart den egna fantasin som sätter gränsen. Att filerna kan nås från alla enheter ser jag som en fördel.

Kan bara hålla med om denna beskrivning:

Publicerad den 30 maj 2013
One of the biggest problems with Evernote is knowing quite how to use it. Its such a powerful app it can be hard to know where to start. There is of course no right or wrong way, but in this video I show you how I choose to organise myself on Evernote.




Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Varför behövs det ett speciellt program för att spara fakturor och dokument i PDF-format? Räcker det inte att scanna pappersdokumenten eller spara de elektroniska dokumenten som pdf med lämpliga namn i en lämplig katalogstruktur ungefär som en pärm med registerblad?

Jag har sedan något drygt decennium sparat alla papper, kvitton, försäkringsbesked etc som PDF-filer. Kvitton ligger i en katalog (mapp) som heter Kvitton och som i sin tur har mappar för varje år där kvitton och räkningar ligger. Bankpapper ligger i en mapp som heter Bank, försäkringsbrev ligger i en mapp som heter Försäkringar, lönebesked i sin mapp osv. Väldigt lätt att hitta allt om man namnger varje enskilt dokument på lämpligt sätt, till exempel ÅÅÅÅMMDD[text].pdf, Husbilsförsäkring20140325.pdf, TrumaDuoControlmanual.pdf etc.

Jag använder ett gammalt gratisprogram för elektroniska dokument som inte redan är i PDF-format och som är som en virtuell skrivare som "skriver ut" en PDF-fil i stället för en pappersutskrift. Scannern sparar i PDF-format direkt och övriga elektroniska dokument som redan är i PDF-format sparar jag bara i lämplig katalog. Det hela är väldigt enkelt och överskådligt tycker jag och lätt att säkerhetskopiera.

Jo jag har åxå tänkt att göra som jag gjort med alla mina bilder och lagt dom i en BILDBANK med ett antal undermappar.

Skulle vilja ha något "flashigare" som redan har strukturen, men får kanske bli som vanligt i alla fall.

Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Väldigt lätt att hitta allt om man namnger varje enskilt dokument på lämpligt sätt, till exempel ÅÅÅÅMMDD[text].pdf, Husbilsförsäkring20140325.pdf, TrumaDuoControlmanual.pdf etc.

Michael, detta "går som tåget" nu, men tror nog att jag skulle vilja ha det så här:
2014-03-25 Husbilsförsäkring.pdf

Är det en nackdel att sätta datumet först, eller bara en smaksak?

Undrar
Kåre
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Michael, detta "går som tåget" nu, men tror nog att jag skulle vilja ha det så här:
2014-03-25 Husbilsförsäkring.pdf

Är det en nackdel att sätta datumet först, eller bara en smaksak?

Undrar
Kåre

Skulle rekommendera dej att döpa alla dokument till aktuell datum som du lägger in i första position.

Om du får många dokument i en mapp så är det lättare att komma ihåg ungefär när man lagt in dokumentet tex.

Däremot skulle jag välja bort bindestrecken som du har i ditt exempel, och enbart ha följande 140325 Husbilsförsäkring.pdf

//Tommy
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Alternativ till Evernote

Microsoft lanserar Office för iPad, dock inget för nybörjaren!

Citat:
Efter flera års väntan presenterade Microsoft under torsdagskvällen till sist en version av Office-paketet för iPad.

I samband med kvällens presentation från San Francisco visade Microsofts nyutnämnde vd Satya Nadella och Julia White upp nya versioner av Word, Excel och Powerpoint för Apples pekplatta.

Enligt egen utsago ska det vara exakt samma utseende på dokumenten som på en dator. En unik funktion för iPad är något som kallas för ”chart suggestions”, något som i korthet innebär möjligheten att förhandsvisa hur olika diagram ser ut.

Jobbar du i Excel på din iPad får du tillgång till ett numeriskt tangentbord.

Den nya kontorssviten sägs vara speciellt konstruerat för iPad, med andra ord handlar det inte om en snabbportning från Windows, Mac eller iPhone.

Användare kan ladda ner de tre apparna från länkarna nedan, men det bör påpekas att det krävs en prenumeration på Office 365 för att få möjlighet att skapa och redigera dokument. Systemkravet är iOS 7.0 eller senare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Jag har alla mina kvitton och räkningar i namnformatet ÅÅÅÅMMDD valfri text.pdf. Däremot har jag andra handlingar som kan ha lite andra upplägg på namnformaten, ibland med datum sist. Det är nog en smaksak, bara man är konsekvent så att ordningen blir rätt inom varje katalog.

Ett litet tips som jag tycker är bra är att skriva exempelvis 20140328 FOTO UV-filter.pdf respektive 20140328 Husbil schampo+vax.pdf. Det gör det enkelt att söka på just sådana återkommande inköp. Står jag i mappen 2014 och söker på "FOTO" får jag då upp alla som innehåller FOTO för just år 2014, står jag i mappen Kvitton får jag upp alla fotoinköp för alla år. Det går då ganska fort att hitta ett speciellt kvitto.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Alternativ till Evernote

Använder GraphicConverter, där är en funktion som heter mappöversikt. Det skapar tumnaglar på allt så man får en väldigt fin översikt.

Skickar med en skärmbild så kan ni se.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-03-28 kl. 14.27.03.jpg
    Skärmavbild 2014-03-28 kl. 14.27.03.jpg
    19,4 KB · Visningar: 16

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Skulle rekommendera dej att döpa alla dokument till aktuell datum som du lägger in i första position.

Om du får många dokument i en mapp så är det lättare att komma ihåg ungefär när man lagt in dokumentet tex.

Däremot skulle jag välja bort bindestrecken som du har i ditt exempel, och enbart ha följande 140325 Husbilsförsäkring.pdf

//Tommy

Varför vill du ta bort bindestrecket?

JAG tycker att det är lättare att läsa datumet 2014-03-25 än 140325.

Mycket beror kanske på en gammal vana och att jag alltid har skrivit med bindestreck i mitt stora släktarbete.

Så har det ingen praktisk betydelse eller inte kommer att störa sökningarna i framtiden, vill jag gärna fortsätta med 2014-03-25

Så, gör jag fel som står på mej?? :p

Undrar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Använder GraphicConverter, där är en funktion som heter mappöversikt. Det skapar tumnaglar på allt så man får en väldigt fin översikt.

Skickar med en skärmbild så kan ni se.


Janne, kan inte se att den kan hantera Pdf

Hälsar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Alternativ till Evernote

Ups, med samma program som Janne -Ekan då "GraphicConverter" ?

Undrar
Kåre
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Alternativ till Evernote

Janne, kan inte se att den kan hantera Pdf

Hälsar
Kåre

Jodå den hanterar alla format. Programmet är egentligen till för att konvertera filer mellan olika format.

Glömde en sak, jag kör ju mac så jag vet inte om det finns för PC. Sen tycker jag att Michaels lösning ser likvärdig ut.
 
Toppen