• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oseriös handlare???

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Evig debatt detta om man skall handla hemma eller utomlands.

Argument som att barnen får det bättre om man handlar hemma låter ju lite krystat. Samtliga husbilar består ju till största delen av produkter tillverkade utanför Sverige, oavsett fabrikat o typ.
Sedan kan man ju titta på de största handlarnas lokaler och se hur lyxiga de är, samt inte minst vissa av ägarnas personbilar, där hamnar nog den största vinsten, inte till några av våra barn.
Många personer som klagar över att man handlar husbil utomlands har inga skrupler när de själva handlar på ICA och väljer den billiga fläsfilen från Danmark och svampen från Polen o grönsaker från Holland.
Likadant när man är på semester, då skall man lura staten på så mycket skatt (som annars gått till barnen?) som möjligt genom att fylla bilen med alkohol i Tyskland.....
Så jag tycker man skall kunna handla sin husbil där man vill, oavsett om handlaren ligger 10 mil norrut eller söderut som i mitt fall.
Detta utan att ha dåligt samvete.
Personligen har jag inte råd med den husbilen som snart är hemma om den kom 10 mil norrifrån.

Ja jag såg inget i dina argument som tala emot det jag skrivit, handlarnas lokaler och bilar, ja förhoppningsvis har dom köpt och betalt dom i Sverige, deras vinster, ja förhoppningsvis betalar dom skatt i Sverige och har folk anställda med, billiga maten på Ica, ja förhoppningsvis har Ica handlaren anställt folk och betalar skatt med, alkohol, ja det dricker jag inte utan betalar husbilslånet för den penningen istället. Köper man däremot saken via nätet eller via utländsk återförsäljare ser jag inget tillskott i ovan. Sen säger jag inte att man inte ska få handla sina varor var man vill och efter sin plånbok, det jag poängterade är att uppmanar man alla andra till att göra det så gynnar det inte framtiden för våra unga. Men som sagt, inga hard feelings för att någon gör ett annat val. Jag handlar med utländskt men då helst via åf lokalt, jag vill att dom ska finnas kvar när jag behöver dom.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Frågan är väl om någon kommer att tacka oss, när de inkomster som skulle betala vår välfärd hamnar i andra länder. Det bygger ju på att vi sysselsätter varandra, och inte kineser eller andra. Både våra pengar och våra arbetstillfällen exporteras ju då! :confused:

Det du säger är ett bra tänk, synd bara att inte kommun & stat är på samma linje. Man säljer ut saker som äldrevård, sjukvård & skolundervisning. Många entreprenörer tjänar multum & kan göra det genom att hålla kostnader & standard på en miniminivå. Ex,vis det berömda Carema där sparivern gått ut över dom anställda & vårdtagare men med jättevinster som hamnar i amerikanska investerares fickor. Tycker du att detta handlande gynnar sverige?

Bennie
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Jag anser att alla varor och tjänster bör vara producerade inom Ås socken för att jag skall vilja köpa. Det är inte alltid det går och då kan jag till nöds acceptera produktion i Krokoms kommun och i undantagsfall Jämtlands län.

aake (som dock bor i Europa)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oseriös handlare???

Det du säger är ett bra tänk, synd bara att inte kommun & stat är på samma linje. Man säljer ut saker som äldrevård, sjukvård & skolundervisning. Många entreprenörer tjänar multum & kan göra det genom att hålla kostnader & standard på en miniminivå. Ex,vis det berömda Carema där sparivern gått ut över dom anställda & vårdtagare men med jättevinster som hamnar i amerikanska investerares fickor. Tycker du att detta handlande gynnar sverige?

Bennie

Det som är intressant när sådana här saker kommer upp är att det ständigt återkommande svaret är: det finns alltid någon som är värre? Men, t.om. Carema sysselsätter många människor inom landet som betalar skatt, de köper varor som i många fall produceras i Sverige, däremot varor som köps av privatpersoner från utlandet genererar inte några som helst intäkter i Sverige (utom lite frakt) och blir följaktligen en ren export av pengar och arbetstillfällen. Varför tror du f.ö. att EU har börjat prata i termerna att "återvinna arbetstillfällen" man har upptäckt att det köps så mycket från t.ex. Kina att arbetslösheten därigenom stiger i Europa!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

Det går även att köpa ny bil i Tyskland till betydligt bättre pris än här och då betala in svensk moms och därmed vara solidarisk med samhället. Och, som det nämnts här tidigare, tyska handlare är betydligt mer kunniga, ärliga och proffessionella än de svenska jag försökt handla av.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Montreal
Är du över huvud taget medveten om vilka summor som försvinner ur landet pga out-sourching? Detsamma gäller för järnvägen, åkerier, busstrafiken mm. Jämför med dessa summor är summorna av importen som utförts av privatpersoner endast en bråkdel & borde inte nagelfaras så hårt i forumet. Varför skall konsumenterna framställas som illojala medborgare när stat & kommun gör detsamma?

Du säger :"Varför tror du f.ö. att EU har börjat prata i termerna att "återvinna arbetstillfällen" man har upptäckt att det köps så mycket från t.ex. Kina att arbetslösheten därigenom stiger i Europa!".
Svaret på detta är att vissa varor tillverkas i mkt lite omfattning i Europa eller över huvud taget inte alls pga dålig lönsamhet. Ta solceller t.ex, ca. 95% av dessa på den europeiska marknaden tillverkas i Kina. Här pratar man inte om att tillverka i Europa utan om strafftullar. Kan det månne vara så att europeiska handlare känner sig hotade av konkurrensen från Kina av samma solceller till billigare pris.
Själv är jag på gång att köpa 100W solceller & har kollat priser där TYSKA PreVent ligger bra till med 940:- jämfört med 2790:- i Sverige. Igår köpte jag en Tracer 20A MPPT-regulator med separat display för 831:- på ebay (från Kina) samma grejer går på över 2000:- hos en svensk handlare. Prisskillnaden för mina köp blir 4869:-. Det är mycket pengar , pengar som vi kan spendera i form av diesel på våra resor, restaurangbesök etc.
Med sådana prisskillnader tycker jag att t.o.m du borde ta dig en funderare.

Bennie
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Oseriös handlare???

Invånare i ett av världens mest exportberoende länder (Sverige) tycker att man ska handla svenskt bara för att det är svenskt och skapar arbetstillfällen i Sverige.
Trots att vi köpt våra 3 importerade husbilar (Swift,Dethleffs,Rapido) i Sverige och lokalt hos "seriösa handlare" samt handlar oftast närodlad o ekologisk mat så gör vi detta för att det passar oss och inte för att skapa arbetstillfällen.
Hade vi hittat bättre alternativ om vi ser till helheten i något annat land hade vi handlat där.
Det är så marknadsekonomi och frihandel fungerar och det är väl tur detta annars skulle Sverige inte haft så mycket att exportera om övriga världen handlat lokalt i sina länder.
Vi hade heller troligen inte haft några husbilar att bekymra oss om.....
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Det rör på sig ute i världen:


Finanskrisens effekter på globala exportmarknads- andelar

Resultaten visar bland annat att Sverige tappar betydligt mer exportmarknadsandelar än Västeuropa i genomsnitt.

Vinnare är tillväxtmarknader som Brasilien, Indien, Kina, Sydkorea. USA har också ökat sin export, men där är orsaken främst att dollarn försvagats. Läs mer i rapporten Finanskrisens effekter på globala exportmarknadsandelar
- See more at: Finanskrisens effekter på globala exportmarknadsandelar 2014
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Det rör på sig ute i världen:


Finanskrisens effekter på globala exportmarknads- andelar

Resultaten visar bland annat att Sverige tappar betydligt mer exportmarknadsandelar än Västeuropa i genomsnitt.

Vinnare är tillväxtmarknader som Brasilien, Indien, Kina, Sydkorea. USA har också ökat sin export, men där är orsaken främst att dollarn försvagats. Läs mer i rapporten Finanskrisens effekter på globala exportmarknadsandelar
- See more at: Finanskrisens effekter på globala exportmarknadsandelar 2014

Hoppas inte trådskaparen tycker diskussionen hamnat lite vid sidan om
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

Som den här tråden har “urspårat”. Var och en av oss väljer själv var vi vill handla och vill vi handla husbil utomlands t.ex i Tyskland, vad är problemet?! Varför bryr vi oss egentligen om var andra köper sina husbilar (mm) ?!....?! Vi köpte vår husbil i Tyskland och jag har aldrig ens tänkt på dem som handlat sin hemma i Sverige. Så länge var och en är nöjda med sina köp så...ja men då är väl allt okej?! Eller...... Det kanske är så att det finns för-nackdelar med det mesta? Vi fick pris från en svensk handlare, sedan skickade vi förfrågan till 10 försäljare i Tyskland med alla de tillvalen vi ville ha, ja sen nappade vi på den “billigaste” offerten. Vi sparade 350 000:- på att köpa den i Tyskland, allt inräknat. Nämnas skall dock att det var ingen “rabatt” avdragen från det svenska priset, något hade det kanske blivit om det blivit affär. Affären med Tyskland flöt obehindrat, vi blev väl omhändertagna och vi är jättenöjda med vårt val. Man måste väl inte försvara sig för man köpte utomlands?! Det finns säkert oseriösa försäljare, det var det som trådskaparen ville berätta, det är ju bra så alla vi andra kan vara lite vaksamma, både i Sverige och utomlands! Det jag vill säga är, är ni nöjda med era köp oavsett var ni köpt dem, så njut på era turer, det är ju en livsstil.....en riktigt härlig livsstil! Det finns ju så mycket annat roligt man kan diskutera! Var rädda om er där ute på vägarna!

Carpe Diem
Varma hälsningar till er alla från Spanien :cool: :) :p
Christel (fru Winamp)
 
F

F.d. 50486

Guest
Sv: Oseriös handlare???

jo, det här blev nåt annat än jag lade ut...jag ville bara VARNA för en ny uppstickare som inte var seriös.

Ang köpa i Tyskland el Sverige: De flesta bilar är ju tyska oavsett om de RULLAT i Tyskland el Sverige. Själva köpte vi en import...tyvärr kanske, men den var bra o de små fel vi hittade har åtgärdats utan några bekymmer. 2005 Hymer Classik. Perfekt bil för oss, som någon "gör det självare" redan har sett över. Vi fick en FÄRDIG bil, utan några stora fel...privat.

Ärendet som startade diskussionen gällde en vän, som köpt en bra bil på annat håll, som hade mindre fel o hon inte blev lurad av. Därmed avslutar jag gärna den här tråden och önskar er lycka till att starta egna trådar i ämnen som intresserar er. ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Din inställning må vara bra men sverige gick väl inte med i EU enbart för att leka med "dom stora pojkarna". Med medlemsskapet följde vissa fördelar åtminstone för oss "otrogna". Köpte en 20A's MPPT-regulator från Kina idag, hemska tanke. Svårt att låta bli att köpa en vara för 800:- som kostar 1900:- om man köper den av en svensk handlare. Sådan är jag :D tur att det inte är dödsstraff för mitt tilltag.

Bennie:)

Är Kina med i EU? :twitcy:

Stig
 
F

F.d. 19936

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Klart man inte ska handla av oseriösa handlare oavsett vilket land.
Vad är det som säger att du handlar i Sverige hamnar här.
Handlarn kanske reser upp pengarna under vintern då han tar semester i Thailand.
Alla gör så gott de kan för att handla att annat billigt både utomlands ex alkohol som billiga fläskfileer, kläder, skor mm i Sverige.
Sen betalar de svart till hantverkaren, det blir ingen skatt.
Köper du i Tyskland så betalar du moms i Sverige, alltid något.

Svenska husbilspriser är hutlösa, vet inte hur de ska bli av med alla gamla bilar de har stående. Vilken standard är det på dem när de stått ute i flera år i snö, regn och kyla.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50486

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Från det ena till det andra. Inlägget handlade om en oseriös säljare. Samma säljare tog på sig att sälja en annan husbil, som vi läste om i någon tidning ett tag efteråt. Vi personligen spårade denna husbil till samma säljare. Den husbilen såldes utan att ägaren fick tillbaka sina pengar, den försvann ut ur landet. Stulen via det här s k företaget alltså. Försäkringen gäller inte, för ägaren lämnade ifrån sig nyckeln. Hur i hundan ska man våga lita på nån när man ser sånt?
Nåja, jag körde förbi företaget något senare, o allt var borta. De hade försvunnit de med. Som ett litet inlägg i debatten "oseriösa säljare".
Att köpa i Sverige el utomlands har jag inga åsikter om. Själv köpte jag en importerad bil, o fick tag i en instruktionsbok via Hymer i Sverige o fick betala nästan 1000 kr, för att jag inte handlat av dom. Men den instruktionsboken behövde vi, så vi hasplade ur oss summan, teg o gick vidare o har en JÄTTEBRA bil, med alla funktioner som ska funka, eftersom vi är självfixare på många plan. Dessutom en bra verkstad tillgänglig för smågrejer som kan uppstå sedan.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Varför denna eviga diskussion (polarisering) "handla husbil i sverige vs. utomlands"???

Det tycks vara omöjligt att lägga upp en tråd, trots att forumet heter "Husbilköp o IMPORT" utan att det skall komma en massa kommentarer om "Varför gynnas inte...". "Man är illojal om man inte..."

Det finns dem som inte kan/vill/orkar eller kanske till och med FÅR handla annat än hos närmsta handlare hemma i byn. Och det finns dem som vill, vågar, orkar, kan handla hos andra-längre-bort-i-stan-handlare/privat.

Varför? Det är väl irrelevant. Vi handlar allihop husbilar för att kunna använda dem på i stort sett samma sätt. Typ att bo i OCH resa med.

Varför det? Jo för att vi ALLIHOP trivs med det sättet att resa & bo.

Spelar det då någon som helst roll varifrån du/jag köpt vår bil? Själv klart inte!

Jag klagar inte eller nedvärderar inte att "du" köper din bil hos din bästa kompis som har en firma granne med din hudgård så sluta nedvärdera/klaga på dem som köper husbil utomlands. I slutändan är vi människor som trivs att resa med våra bilar, PUNKT!

Lägge rman nu upp en tråd för att varna om en handlare som agerat dåligt/oseriöst är det bara tacksamt att någon delar med sig av sina erfarenheter. På samma sätt hoppas jag även de som har goda erfarenheter delar med sig, det ger ju bra input till de som ev. har funderingar kring en viss handlare.

Själv kommer jag inom kort lägga upp info. om dels en handlare (i Tyskland) som vi bestämt kommer avråda från (vårt senaste inköp, som tur är är bilen riktigt bra dock) men också info. om vår första import (av totalt 2st på 6 år) där handlaren då var fantastiskt bra att ha att göra med. Allr kommer i separat tråd på detta forum inom kort.

Till trådskaparen vill jag bara säga:
TACK för att du delar med dig!

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 55711

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Stor VARNING för en kriminell fordonsmäklare. Anderssons fordonsmäklare i Norrköping är ett kriminellt företag.
Vi "gick på" deras löften efter att vi försökt sälja vår Adria Coral -06 på Blocket. Vi har polisanmält dem och uppmanar alla som varit i kontakt med denna firma kontakta polisen. Sådana bluff-firmor måste bort från marknaden. Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att man tydligen inte ska lita sina medmänniskor. Vilket är värst, att lita på folk eller att ständigt gå runt och misstro alla runt en? Jag vill nog fortfarande tro på människan.
Så ni som också blivit lurade, ni tror/trodde i alla fall människor om gott.
PS firman finns även i Göteborg.DS
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Stor VARNING för en kriminell fordonsmäklare. Anderssons fordonsmäklare i Norrköping är ett kriminellt företag.
Vi "gick på" deras löften efter att vi försökt sälja vår Adria Coral -06 på Blocket. Vi har polisanmält dem och uppmanar alla som varit i kontakt med denna firma kontakta polisen. Sådana bluff-firmor måste bort från marknaden. Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att man tydligen inte ska lita sina medmänniskor. Vilket är värst, att lita på folk eller att ständigt gå runt och misstro alla runt en? Jag vill nog fortfarande tro på människan.
Så ni som också blivit lurade, ni tror/trodde i alla fall människor om gott.
PS firman finns även i Göteborg.DS


Kan du vara lite mer precis i vad de gjorde?
 
Toppen