Jag såg denna artikel och började fundera över vad som vad man ska tro på.
Min bil är en Fiats Heavy chassi.
Enligt min instruktionsbok ska jag ha 5,5 på alla fyra däcken.
Så läste jag detta och blev ganska konfunderad.
Vad ska man lita på, och stämmer detta kan man fundera vad som egentligen gäller.
Är det någons som har kunskaper om hur vi ska tolka detta?
Vem ska vi lita på?
Saxat ur tidningen HUSBILEN Nr 2 2014
VI KÖR MED ALLDELES FOR HÖGA LUFTTRYCK!
Claes Merking berättade – överraskande för mig – att vi husbilsägare generellt kör med alldeles för högt lufttryck däcken. Jag ville inte först tro honom, men överbevisades när han visade mig tabeller från både Michelin och Nokia. Jag tittade i min instruktionsbok för Fiat och även där rekommenderas lägre ryck än det vi har i våra däck. Jag tittade då bara på framaxeln. Sant är att tvåaxlade bilar bak skall ha höga tryck, upp till 5,5 kilo. Dock skall trycket fram reduceras väsentligt och även bak i många fall. Jag har hela tiden kört med 5,5 kilo fram. Trycket enligt de nya rönen ska ligga mellan 4,0 och 4,3 kilo. Jag har boggieaxel bak och har kört med rekommenderade 3,8 kilo. Nya värdet här är 3,0-3,2 kilo. Ställ frågan till din däcksleverantör vilket tryck de rekommenderar på dina däck vid aktuella axelbelastningar.
STIG FORSBERG
Tidningens teknikspecialisit
Nyfiken på vad som är rätt.
Min bil är en Fiats Heavy chassi.
Enligt min instruktionsbok ska jag ha 5,5 på alla fyra däcken.
Så läste jag detta och blev ganska konfunderad.
Vad ska man lita på, och stämmer detta kan man fundera vad som egentligen gäller.
Är det någons som har kunskaper om hur vi ska tolka detta?
Vem ska vi lita på?
Saxat ur tidningen HUSBILEN Nr 2 2014
VI KÖR MED ALLDELES FOR HÖGA LUFTTRYCK!
Claes Merking berättade – överraskande för mig – att vi husbilsägare generellt kör med alldeles för högt lufttryck däcken. Jag ville inte först tro honom, men överbevisades när han visade mig tabeller från både Michelin och Nokia. Jag tittade i min instruktionsbok för Fiat och även där rekommenderas lägre ryck än det vi har i våra däck. Jag tittade då bara på framaxeln. Sant är att tvåaxlade bilar bak skall ha höga tryck, upp till 5,5 kilo. Dock skall trycket fram reduceras väsentligt och även bak i många fall. Jag har hela tiden kört med 5,5 kilo fram. Trycket enligt de nya rönen ska ligga mellan 4,0 och 4,3 kilo. Jag har boggieaxel bak och har kört med rekommenderade 3,8 kilo. Nya värdet här är 3,0-3,2 kilo. Ställ frågan till din däcksleverantör vilket tryck de rekommenderar på dina däck vid aktuella axelbelastningar.
STIG FORSBERG
Tidningens teknikspecialisit
Nyfiken på vad som är rätt.