• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt lufttryck i däcken

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Jag såg denna artikel och började fundera över vad som vad man ska tro på.
Min bil är en Fiats Heavy chassi.
Enligt min instruktionsbok ska jag ha 5,5 på alla fyra däcken.

Så läste jag detta och blev ganska konfunderad.
Vad ska man lita på, och stämmer detta kan man fundera vad som egentligen gäller.

Är det någons som har kunskaper om hur vi ska tolka detta?
Vem ska vi lita på?

Saxat ur tidningen HUSBILEN Nr 2 2014

VI KÖR MED ALLDELES FOR HÖGA LUFTTRYCK!

Claes Merking berättade – överraskande för mig – att vi husbilsägare generellt kör med alldeles för högt lufttryck däcken. Jag ville inte först tro honom, men överbevisades när han visade mig tabeller från både Michelin och Nokia. Jag tittade i min instruktionsbok för Fiat och även där rekommenderas lägre ryck än det vi har i våra däck. Jag tittade då bara på framaxeln. Sant är att tvåaxlade bilar bak skall ha höga tryck, upp till 5,5 kilo. Dock skall trycket fram reduceras väsentligt och även bak i många fall. Jag har hela tiden kört med 5,5 kilo fram. Trycket enligt de nya rönen ska ligga mellan 4,0 och 4,3 kilo. Jag har boggieaxel bak och har kört med rekommenderade 3,8 kilo. Nya värdet här är 3,0-3,2 kilo. Ställ frågan till din däcksleverantör vilket tryck de rekommenderar på dina däck vid aktuella axelbelastningar.

STIG FORSBERG
Tidningens teknikspecialisit

Nyfiken på vad som är rätt.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Är själv okunnig, men efter rekommendation från en "däckgubbe" så har jag på vår tvåaxlade Hymer van 572 4,3 fram och 4,8 bak på Pirellidäck.

När bilen köptes för 3 år sedan satt det Michelindäck på den och trycket var mycket högre, jag kommer inte ihåg exakt. Upplever en större åkkomfort nu ovetande om det beror på däcken eller det lägre trycket.
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Hej !
Jag skall ha 5 kg i alla däcken
Frågade på däckfirma tyckte det var mycket , men
han sa att det stämmer . Och att jag ser det på ventilerna
för det är skruvade ventiler . Vanliga gummiventiler håller
bara för max 4,5 kg .

Med vänlig hälsning
Stefan
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Hej

Det är denna tabell jag har följt sedan nästan ett år tillbaka.

Åkkomforten är mycket bättre jämfört med det rek trycket från ÅF.

Har inte märkt några negativa egenskaper över huvud taget.

Har vägt axeltrycket fram o bak och justerat trycket efter detta.
Har tandemaxlar bak och har justerat trycket som tvillingmontage fungerar klockrent.

Nokia har en motsvarande tabell som jag följt när vinterdäcken varit på.

Min bestämda åsikt är att däcktillverkaren har den bästa kunskapen ang detta.
Vet att tillverkarna lägger ner mycket arbete på tester o prov, i synnerhet Michelin som ofta ses som marknadsledande.

Men som sagt, det finns ju ett enkelt o billigt sätt att övertyga sig själv, bara att väga axeltryckena o justera enl tabellerna, blir man inte nöjd är det ju bara o fylla luft igen.
Enklare o billigare än så kan det ju knappast bli.

Hejs från en övertygad
Claes 105
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Brukar visa Michelins tryckrekommendationer när det blir denna typ av trådar.
Tittar du där så ska du ha 3,5kg/cm2 vid 1800kg axellast.

Visa bilaga 82968

Lyckas inte hitta motsvarande data för min däckdimension 215/85 R16, tvillingmontage bak. Basfordonets (5 ton Sprinter) instruktionsbok rekommenderar 4,5 bar runtom.

aake
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Enligt Nokias tabell så skall man ha 4.5 bar i däcket vid ett axeltryck med enkelhjul på 2120 kg och med tvillingmontage 3900 kg, dimension 215/85R16. Du får väl justera procentuellt beroende på aktuell axelbelastning.

Kenneth
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Enligt ALCOs manual för tandemaxlar skall främre axeln ha 5,5 Bar och den bakre 3,8 Bar.
Vad skall man tro på?????
:confused::confused::confused:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Är ju ett val att göra, själv tror jag på däcktillverkarens uppgifter, rätt eller fel, vem vet.

Man kan ju också, som jag skrev tidigare, pröva själv, det kostar ju inga pengar.
Var o en är ju lycklig i sin egna tro.

Hejs
Claes 105

Ps. Har tidigare fått rek 4,2 på främre bakaxel och 3,8 i bakre, så som sagt va ska en tro.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jag såg denna artikel och började fundera över vad som vad man ska tro på.
Min bil är en Fiats Heavy chassi.
Enligt min instruktionsbok ska jag ha 5,5 på alla fyra däcken.

Så läste jag detta och blev ganska konfunderad.
Vad ska man lita på, och stämmer detta kan man fundera vad som egentligen gäller.

Är det någons som har kunskaper om hur vi ska tolka detta?
Vem ska vi lita på?

Hej!

Det här svaret fick jag från Continental på min fråga om det är Fiats rekommenderade tryck på 5,5 på alla fyra eller någon annans tyckande som gäller.
Jag frågade på Ducato 2013, Heavy chassi med 16" fälgar och 177 hk motor och Continental Vanco Camper:

"Det Fiat anger är det som gäller. Allt annat är på egen risk när det gäller
stabilitet, slitage., bärighet då det är luften som bär upp lasten etc.
Fiat och påbyggaren har tagit fram rätt luftryck som skall användas när det
kommer till fordonets egenskaper.
Med vänliga hälsningar / Best regards
Christer Jansson
Customer Service Manager
___________________________
Continental Däck Sverige AB
Första Långatan 30
Box 31174
SE-400 32 Göteborg
Phone: 0046 31-7758000
Mob: 0046 708-617979
E-mail: christer.jansson@conti.de
www.continental.se"


//Evanders
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Skickade ett email till Michelin se nedan svaret.


Hej Lennart!

Men baserat på det vi diskutera (rätta mig om jag missminner mig)

Fram axel belastning: 1,6 ton
Bak axel belastning : 1,9 ton

Däcks dimension 225/75 R16 C Agilis Camping

Bak är våra rekommendationer alltid 5,5 bar (oavsett belastning) när det gäller Agilis Camping (så länge det gäller singel montage)

Fram enl våran tabell 3,1 bar +10% (beräknat med 10% mer belastning) = 3,4 Bar

Hör gärna av dig om det är nåt som är oklart!

Med vänlig hälsning

Tony Salo
Consumer Care Advisor
MICHELIN NORDIC AB

Tidigare inlägg på HBK.

Obs: 5,5 bar på bakaxel vid singelmontage, enl tabell på enkel/framaxel.
Tandemaxlar är enl min mening två enkelaxlar, dvs luftryck enl tabell beroende på axeltryck, oftast 2x1500kg dvs 750kg/däck.

Hejs
Claes 105
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Fick lära mig att olika däck tillverkare har rekommenderat max tryck kan vara noterat på däcksidan.
Fick förslag på Hankook 215/75 R16 C 10 lagrade däck och där var det tillåtet att ha 5,5 kg i dessa har enkel axel. Och nu sitter dessa på husbilen
Fram kom det på Michelin 215/75 R16 C Agilis Camper där är det 4,25 kg.


Tidigare kört på Goodyear cargo de var rekommenderade till 4,75 kg och i dessa hade jag 5,5 kg. Det var däckkillen som gjorde mig uppmärksam på att det finns rekommendationer att följa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Skickade ett email till Michelin se nedan svaret.


Hej Lennart!

Men baserat på det vi diskutera (rätta mig om jag missminner mig)

Fram axel belastning: 1,6 ton
Bak axel belastning : 1,9 ton

Däcks dimension 225/75 R16 C Agilis Camping

Bak är våra rekommendationer alltid 5,5 bar (oavsett belastning) när det gäller Agilis Camping (så länge det gäller singel montage)

Fram enl våran tabell 3,1 bar +10% (beräknat med 10% mer belastning) = 3,4 Bar

Hör gärna av dig om det är nåt som är oklart!

Med vänlig hälsning

Tony Salo
Consumer Care Advisor
MICHELIN NORDIC AB

Tidigare inlägg på HBK.

Obs: 5,5 bar på bakaxel vid singelmontage, enl tabell på enkel/framaxel.
Tandemaxlar är enl min mening två enkelaxlar, dvs luftryck enl tabell beroende på axeltryck, oftast 2x1500kg dvs 750kg/däck.

Hejs
Claes 105

Det där med 5,5 bar ständigt bak, ser jag som en gardering från Michelins sida eftersom dom vet att det finns många som inte har någon koll på den verkliga bakaxellasten. Stora garage och långa överhäng kan ju fixa rejäl bakaxelbelastning. Jag kör sedan länge (2 år)med 4,2-4,5 bar i bakhjulen utan några som helst problem.:)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Intressant att så olika svar kommer från däcksfabrikanterna.
Jag ska rota vidare och se om jag kan få fram
några mer fakta om detta.
Enligt en del på denna tråd så har flera upptäckt
att ett lägre tryck har givit en bättre och bekvämare färd.
Helt enligt tidningsartikeln.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jag föredrar för min del att följa fordonstillverkarens rekommendationer. Utgår från att de är framtagna med hänsyn till aktuellt axeltryck OCH fordonets höga tyngdpunkt. Tycker inte man skall kompromissa med säkerheten för att få en mjukare gång...
Mina erfarenheter från personbilsvärden är att fordonstillverkaren snarare anger ett lite väl lågt lufttryck än ett onödigt högt...

Bifogar en läsvärd skrift från Michelin...

/ TommyQ
 

Bilagor

  • TC_Safety_Guide_SE.pdf
    1,1 MB · Visningar: 472

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Dom skriver ju:


l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för.

l För korrekt väghållning och bromskapacitet men också för att däckets skick ska bevaras, krävs att däcktrycket är det rätta.


konrollera trycket i däcken var månad och inför varje längre
resa. Justera vid behov. Att ha för lågt däcktryck kan vara direkt farligt.

För ett Camping CP-däck av dimensionen 225/70 R15 motsvarar t.ex. ett däcktryck som är 0,5 bar för lågt (11%) en överbelastning med ca 100 kg (daN) per däck!
 
Toppen