• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rätt lufttryck i däcken

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Campingdäck med 3.5 kg är helt fel tryck!

Det beror ju på axelvikten.

enligt Michelin's tabell ska campingdäcket ha ett tryck mellan 2,0 - 4,75bar, beroende på axeltryck.

nu vet jag inte vad det står för max.tryck på däcket, men enligt deras tabell inte över 4,75bar
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Det beror ju på axelvikten.

enligt Michelin's tabell ska campingdäcket ha ett tryck mellan 2,0 - 4,75bar, beroende på axeltryck.

nu vet jag inte vad det står för max.tryck på däcket, men enligt deras tabell inte över 4,75bar

Enligt hänvisningen på campingdäcket 225-75-R16 CP.
Så längst ner till vänster på sidan i Michelins tabell, finns rekommendationen om 5,5 kg på bakaxeln på husbilar plus stålventiler .

Krister.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

I vanlig ordning får jag inte logiken att gå ihop.

Om man har ”campingdäck” på bilen, vilket inte är ett absolut krav utan mer en fördel då bilen står still ofta, så skall man enligt Michelins tabell ha fullt tryck i bak. D.v.s. 5,5 Kg.
Men om man har vanliga C däck, vilket också är OK så gäller vanliga tabellen. ?? Hur hänger detta ihop??
I fram skall man ju följa tabellen med campingdäck men inte i bak…

Varför finns det då också en tabell för tvillinghjul på just campingdäcken när det skall vara fullt?
Något att fundera på :D


Min gissning är att Michelin helt enkelt bara tar det säkra före det osäkra och ber alla husbilsägare att ”pumpa fullt” i bak eftersom man inte vet vad vi dårar fyller våra bilar med..(ganska bra tänkt faktiskt;))
Med lite koll på sitt axeltryck borde man ändå kunna följa den vanliga tabellen även på husbilar.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Kan det vara så att de styvare CP-däcken kräver högre tryck just pga sin styvhet?
EssoJ
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Säkert är det så men det står ju i tabellen vilket tryck just CP däcken skall ha vid varje axeltryck. Det är ju efter hur däcken är byggda.
Varför gäller plötsligt inte dessa siffror på just bara bakaxeln, på bara en husbil och bara med CP däcken?
Hur kan man också rekommendera 5,5 kg i bak på alla husbilar oavsett hur mycket bilen väger eller vilket axeltryck den har :rolleyes:

Man kan ju tänka sig komforten om man skulle hoppa omkring på 5,5kg i bak om bilen är en kort 5-6meters med 3300kg totalvikt..

Jag tror Michelin gör det enkelt för sig och helgarderar sig med att täcka in en hel fordonsgrupp med en siffra.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jo nog är det stötigt om man pumpar till 5,5. Min är på 5,5 m och 3200 kg.
EssoJ
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Om man kör kortare sträckor på helgerna och bilen inte är fullastad, då tror jag inte det är något problem med lite lägre tryck i däcken.
Men vid långturer med fullastad bil skall man nog följa rekommenderat tryck.

Jag har bara under senaste året träffat fyra olika klubbmedlemmar som berättat om slitbanor som släpper och vad som händer med bilen.
Däcket har inte exploderat i alla fallen, utan slitbanan lossnat och slagit hål i hjulhusen med stora skador ända in i inredningen, yttre skador på plastkjolar eller undersidan på chassiet med allt som finns där.

Vad orsaken var till vad dom berättat mig har jag ingen åsikt om. När olyckan är framme så är den.

Så jag försöker numer att hålla mig inom maxlasten (lastindexet) på däcket och med 5,5 kg lufttr. och inte för gamla däck när vi ger oss ut på längre turer.
Då har jag gjort vad jag kan för att minska risken för däckproblem.

Vår bil med 5,5kg i bakdäcken och fullastad till 2400kg på bakaxeln är inte stötig. Fram har jag 4,7kg.
Däcken vi använder är Michelin som jag är nöjd med.

Krister
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Vore intressant att veta hur mycket lufttrycket ökar när man har kört 50-60 mil i varmt väder på varm asfalt? Ökar nog med minst 0,5 kg. Kör själv med 3,7 både fram o bak.

Piraten
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Använd nitrogen,då behöver du inte tänka på ökat lufttryck.
Göran
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Ett lågt lufttryck ger varmare däck.
Kan nog ha med skador med slitbanor som släpper från däcken att göra.
Skrevs om det tidigare i "tråden".

/ Leif
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

I vanlig ordning får jag inte logiken att gå ihop.

Om man har ”campingdäck” på bilen, vilket inte är ett absolut krav utan mer en fördel då bilen står still ofta, så skall man enligt Michelins tabell ha fullt tryck i bak. D.v.s. 5,5 Kg.
Men om man har vanliga C däck, vilket också är OK så gäller vanliga tabellen. ?? Hur hänger detta ihop??
I fram skall man ju följa tabellen med campingdäck men inte i bak…

Varför finns det då också en tabell för tvillinghjul på just campingdäcken när det skall vara fullt?
Något att fundera på :D


Min gissning är att Michelin helt enkelt bara tar det säkra före det osäkra och ber alla husbilsägare att ”pumpa fullt” i bak eftersom man inte vet vad vi dårar fyller våra bilar med..(ganska bra tänkt faktiskt;))
Med lite koll på sitt axeltryck borde man ändå kunna följa den vanliga tabellen även på husbilar.


Klockrent:D:D:D

Dårar kör med 5,5bar
Övriga se tabell.

:)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Vore intressant att veta hur mycket lufttrycket ökar när man har kört 50-60 mil i varmt väder på varm asfalt? Ökar nog med minst 0,5 kg. Kör själv med 3,7 både fram o bak.

Piraten

För 6år sedan på en bilsemester i Polen med min 300'a en varm sommar, så steg däcktrycket i alla däcken från 2,8 till 3,2bar (däcktrycksövervakning).

Bilen var mer än fullastad med 4vuxna+full packning, och vi cruisade väl i 120km/h

Lite kul med vägbanetemp.mätning dom har på större vägar, det var >50°C i asfalten vid tillfället, hur varma däcken var har jag ingen aning om,
troligen gick de inte att ta på (?)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Kan det vara så att de styvare CP-däcken kräver högre tryck just pga sin styvhet?
EssoJ

Borde väl vara tvärtom, tänker på digionaldäck som har stabilare sidor, när de däcken kom så kunde däcktrycket sänkas rejält mot tidigare.

När sen radialdäcket kom, med sina mjuka däcksidor så steg däcktrycken igen.

(så tänker jag)

:)
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Den allmänna gaslagen gäller väl även för kväve?
:confused:

Vet inte,men flyget kanske har fel.De använder nitrogen för att inte få varmgång idäcken med påföljd att risken för däckexplosion.
Men de kanske du vet bättre.
Ha d......
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Vet inte,men flyget kanske har fel.De använder nitrogen för att inte få varmgång idäcken med påföljd att risken för däckexplosion.
Men de kanske du vet bättre.
Ha d......

Eller så är det frysrisken, p.g.a vanlig lufts vatteninnehåll.
 

Bilagor

  • NitrogenfragorPDF.pdf
    283,8 KB · Visningar: 18

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Eller så är det frysrisken, p.g.a vanlig lufts vatteninnehåll.

Så här står det i Wikipedia:
"Kvävgas i däck[redigera | redigera wikitext]
Den vanliga däckfyllningen består av luft, det vill säga den innehåller 78 % kvävgas. Flygplansdäck ska fyllas med torrt kväve av två skäl. Det ena är att fyllning med vanlig luft ibland kan innehålla mycket vattenånga, som kondenserar och fryser vid flygning på hög höjd, något som minskar däcktrycket vid landning. Det andra skälet är att syre långsamt oxiderar däckets gummi vid fyllning med luft, något som också minskar trycket. För vanliga bildäck är kvävefyllning inte viktigt enligt däcktillverkare.[2]"

Märkligt argument att syret åldrar gummit, på utsidan är det alltid syre närvarande?!?!
Trodde kväve användes i flygplansdäck för att minska risken för eld vid däckexplosion vilket en flygtekniker påstod.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Däckfabrikants uppgifter om CP Däck=Husbilsanpassade däck.

Hela pdf filen som nedanstående är hämtat ur finns här:
www.michelin.se/content/pdf/TC_Safety_Guide_SE.pdf

Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används.
2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både
standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu
”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar
ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas
med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar
CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck.
Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala
gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras.
ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste
dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex.
4,75 bar.
l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett
däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och
minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som
husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/
dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng
bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att
fordonet ibland står oanvänt under långa perioder.

Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ,
kan detta leda till:
- dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i
en kurva...)
- förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till
snabb tryckförlust i däcket.

Vid användning: kontrollera trycket i däcken var månad och inför varje längre
resa. Justera vid behov. Att ha för lågt däcktryck kan vara direkt farligt: För ett
Camping CP-däck av dimensionen 225/70 R15 motsvarar t.ex. ett däcktryck
som är 0,5 bar för lågt (11%) en överbelastning med ca 100 kg (daN) per däck!
l Överbelastning (även tillfällig) eller dålig lastfördelning kan leda till förtida
förslitning av fordonskomponenter och/eller däck vilket kan leda till skador på
personer och egendom.
l Vid byte av däck, skall ett däck av samma diameter användas, och ursprungligt
belastningsindex resp. hastighetsindex måste respekteras (hastighetsoch
belastningsmärkningen måste vara samma som eller högre än de på
originaldäcken). Vi rekommenderar att en däckspecialist anlitas för denna uppgift.
l Om fordonet står parkerat under en längre tid, se till att trycket i dem inte är för
lågt, och säkerställ alltid att däcktrycket är det rätta i resp. däck innan fordonet
börjar användas igen. Skydda däcken mot UV-strålning, från t.ex. solen, och
använd pallbockar för att undvika att däcken kommer i kontakt med kalla
vinterytor (betong, sten…).
l Låt en fackman kontrollera slitbanans och sidoväggarnas skick (kontaktskador,
skåror, sprickor osv...) samt även fälgarnas och ventilernas skick.
OBS! För däcktryck överstigande 4,5 bar (450 kPa), måste speciella ventiler som är
speciellt avsedda för det aktuella trycket användas.

PS. Såg efter att jag lagt in detta att ARNE B redan hade lagt in samma utskrift tidigare, och några har refererat till länken.
Men efter att ha läst en del inlägg andra skrivit så verkar en dubblett behövas... den får stå kvar.

/Leif
 
Senast ändrad:
Toppen