• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Efter vintern vägrar kylskåpet att starta på gasoldrift trots sju-åtta startförsök. Däremot går det på 230 V och 12 V. Skåpet är ett Dometic 7505 AES II. Hur kommer jag åt brännaren för att kolla om det är sot eller skräp där som orsakar problemet?
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

img_6869.jpg

Kan vara strypbrickan som du ser på bilden. Den kostar under 100 lappen.
jag hade samma problem och rengjorde allt utan resultat, bytte då strypbrickan och då funkade allt som det skulle.
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Det är inte alltid munstycket som inte är bra. Först, hörs det ett klickande, dvs skåpet försöker tända om inte det hörs ett klickande, ja kolla då att det finns ström fram till magnetventilen,(sitter bak på kylskåpet) bör kollas av fackfolk.
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Ursäkta att jag "kapar" denna tråd, men om skåpet INTE tickar för att tända, vad är då felet? Funkat utmärkt tills alldeles nyligen på alla tre energislagen.

Kanske slump att det slutade funka på gas ungefär samtidigt som det var flaskbyte.

Tacksam för idéer!!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Ström fram?
Säkring?
Jordfel?
Vissa modeller har ett batteri för tändning, (idiotisk konstruktion som jag lider av). Där kan det vara slut batteri, kontaktfel oxid vid batteri, fel som drabbat mig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Stäng av kylskåpet, vänta någon minut och sätt på det igen. Tar gasen slut eller stängs av får elektroniken "hjärnblödning" och vägrar att starta igen.
Det har hänt många jag känner och avstängning har hjälpt.
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Wizard, jag är skyldig dig en pilsner! :msn_beer:

Tänkte återkoppla om någon mer letar på samma fel på forumet. Efter att varit avstängt en timme vred jag över till gasol och fick sekundsnabbt resultat! Inget mer flärpande gult ljus, utan ett fast, fint ljus nu.

Tack och bock!! :bock:
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Wizard, jag är skyldig dig en pilsner! :msn_beer:

Tänkte återkoppla om någon mer letar på samma fel på forumet. Efter att varit avstängt en timme vred jag över till gasol och fick sekundsnabbt resultat! Inget mer flärpande gult ljus, utan ett fast, fint ljus nu.

Tack och bock!! :bock:
Har ungefär samma fel med mitt ett år gamla RMD8505

Vad menar du med flärpande gult ljus? Är det lågan du menar?
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Satte in ett nytt RMD 8505 sommaren 2015, hade genast problem med gasen. Visade sig vara en felkonstruerad brännare. För stor öppningn där gasen kom till brännaren Fick en ny och det blev bra.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Satte in ett nytt RMD 8505 sommaren 2015, hade genast problem med gasen. Visade sig vara en felkonstruerad brännare. För stor öppningn där gasen kom till brännaren Fick en ny och det blev bra.

Där ser man.
Jag upptäckte att om jag håller nåt föremål framför brännarröret och liksom hindrar lite av gasen så tänds det.
Kanske är samma fel hos mig då.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Dometic service är väl medveten om problemet. Begär en ny brännare på garanti.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Brännaren bytt, samma fel.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Kylskåp Dometic 7505 startar inte på gasol

Det har nu kommit fram att det finns en annan brännare med annat artikelnummer som enligt Dometic ska vara den sista versionen.
Det tar tid men förhoppningsvis är det felet.
 
Toppen