• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda elcykel

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Tror mig ha sett en tråd om detta ämne men kan inte hitta den nu så frågan lyder: vad behövs för att ladda cykelbatterierna i hbn, under körning alt. när jag står still? Jag har en 80w solcell med räknar med att komplettera med en 100w.:rolleyes:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ladda elcykel

Du måste ha en laddare som fungerar till dina cykelbatterier. Den måste ha rätt spänning och laddningskurva till dina batterier och det är inte så lätt att få direkt från en solcell. Det enklaste sättet är att använda den laddare du fick med cykeln dvs låta dina solceller mata dina bilbatterier och sedan ha en omvandlare med äkta sinusvåg dit du kopplar din cykelladdare. Tyvärr medför detta omvandlingsförluster men det är inte lätt att hitta en laddare som direkt laddar cykelbatterierna utan att riskera att de förstörs. Olika batterier behöver olika laddare vilket gör det lurigt att gå direkt från solcellen. Det finns laddare som tar in 12v men det gäller att köpa rätt. Tänk också på att det tar ganska mycket från bobatterierna att ladda 10 amp 36v och det tar ganska lång tid att fylla på via solcellerna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ladda elcykel

EcoRide har iaf en anpassad laddare till sina batterier, alltså från cigguttaget 12V till cykelbatteriets 36v.
Finns mao som extratillbehör att köpa till....
Ca 500kr.....och den funkar, tror vi:oops:

Vi har gjort en egen anordning på detta sätt:
Vi lägger cykelbatterierna under passagerarstolen där vi även har 12v laddaren.
Så långt allt väl, men man kan ju undra hur batterierna mår av denna behandling?

För varje gång tändningen slås av så bryts ju laddströmmen:confused:
Så med vårat körsätt med pausar ca nån gång i timmen så blir det ju lite gläppande..........

Det har ju funkat hittills men....?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Ladda elcykel

Batterier 36v 10A med originalladdare som går på 230v, är original till våra elcyklar. Jag har en inverter som går på 12v ciguttag och ger 230v med 100w. Borde inte det fungera att ladda den vägen medan jag kör?? :rolleyes:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ladda elcykel

Hej
På laddaren till cykeln står hur mycket laddaren tar. För mina laddare till elcyklar behövs en 400w inverter då laddaren tar 1,8 A. En 100w inverter räcker troligen inte till.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ladda elcykel

Hej igen.
På min står 1,8 amp 220v 40-67hz. Om jag förstått det rätt skall man då ta 1,8 x 220 dvs ca 400 för att få watten. Det var en lång tid sedan fysiklektionerna men jag tror det är rätt.
Rätta mig gärna om jag har fel:) Tänk också på att de flesta ciggarettändarutag inte klarar att ta ut så mycket. Det blir nästan 20 amp 12v och då går nog de flesta säkringar.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ladda elcykel

Hej
Det betyder att om du har en laddare som du kopplar direkt på bilens 12v dc system så klarar du dig med 12 amp 140w. Det är ett bättre sätt att ladda på om du hittar en rätt laddare till dina cykelbatterier. Det finns tydligen som tillbehör till vissa cyklar. Det blir bara en omvandling i stället för två så det drar bara ca hälften så mycket ström. Omvandlingar är inte effektiva och ger stora förluster.:)
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Ladda elcykel

TACK för att du orkar engagera dig :)

P1040810.JPG

Jag bifogar ett foto på min laddare avsedd för våra elcyklar GazeBike, med batteri på 36v och 10A. Det funkar jättebra med att ladda i eluttag, men om vi fricampar och inte hittar två hål i väggen, så var tanken att kunna använda den inverter som jag har medan vi kör. Invertern ger 100w, men någon skrev att det kanske inte räcker med 100w för laddaren. Om jag då skaffar en inverter som ger 500w, så trodde någon annan att säkringen i bilen kanske inte räcker och där nånstans spårade mina elkunskaper ur helt och hållet. Får kanske damma av de gamla tramphojjarna :twitcy:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ladda elcykel

Laddning 5 h
Spänning 36 V
Batteri 36 V 10 Ah

batteri 10 Ah > 360 Wh > 360 Wh/5 h>72 W
72 W=72 VA>72 VA/12 V=6 A

Vid en förlustfri laddning skulle det bli 12/230 omformare 72 W och 6 A
Viken vekningsgrad vet jag inte

50%
144 W 12 A
----------------------------------------------------------------------------
Hejsan, så enkelt är det inte. Om lithiumbatterier oavsett sort skall laddas på rätt sätt av en laddare, så är varken spänningen eller strömmen konstant genom hela laddförloppet. En 300W sinusladdare är nog det man minst skall satsa på.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ladda elcykel

Prinsippet for ladning av LiXxxxxx batterier er relativt enkel. De lades med strømbegrensning til spenningen kommer opp til spenningen for fullt batteri, her fortsetter ladningen med denne spenningen til stømmen faller under et nivå bestemt av batteriet størrelse. Det som kompliserer er at det finnes flere forskjellige Li-teknoligier med forskjellige spenninger. Det som oftest kalles for LiIon med nominell spenning 3,6 V pr. celle er en sak - LiFePO4 med nominellt 3,2 V og optimal maks-spenning 3,6 noe helt annet. Det finnes og Li-varianter med 3,7 V nominelt. Er det 10 stk 3,6V celler så er 42V en optimal ladespenning og for et 10Ah batteri er 2A en forsiktig ladning. Hurtigladning er risikabelt for alle 3,6 og 3,7V celler - men ladetid på under 1 time er mulig selv om det reduserer antall ganger batteriet kan lades.
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Ladda elcykel

På tal om cykel!!! Är ni hemma nu Hans??? Jag hittade inte din facebook adress???
Det var en skön påsk, nu är vi hemma. Ha det så Gott.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ladda elcykel

TACK för att du orkar engagera dig :)

Visa bilaga 82733

Jag bifogar ett foto på min laddare avsedd för våra elcyklar GazeBike, med batteri på 36v och 10A. Det funkar jättebra med att ladda i eluttag, men om vi fricampar och inte hittar två hål i väggen, så var tanken att kunna använda den inverter som jag har medan vi kör. Invertern ger 100w, men någon skrev att det kanske inte räcker med 100w för laddaren. Om jag då skaffar en inverter som ger 500w, så trodde någon annan att säkringen i bilen kanske inte räcker och där nånstans spårade mina elkunskaper ur helt och hållet. Får kanske damma av de gamla tramphojjarna :twitcy:

Jag laddar våra elcyklar med en 150 Watt inverter med ren sinus från Kjell & company när jag fricampar. Funkar kanon.
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Ladda elcykel

På tal om cykel!!! Är ni hemma nu??? Jag hittade inte din facebook adress???
Det var en skön påsk, nu är vi hemma. Ha det så Gott.
Vi är hemma nu och ja..det var en fin påsk. Imponerad av den fina ställplatsen i Södra Hamnen, Motala! Googla på "Hans Broquist" så hittar du. Vad tycker ni om Vadstena stpl? Lev väl!
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Ladda elcykel

Vadstena brukar va bra, fast idag såg det inte så roligt ut med alla båtar som inte kommit i sjön. Är det du som håller i ett litet barn på din facebook sida?? eller? Du kan gå in på min sida Rod Hagberg.
 
Toppen