• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glömt att förnya körkort med behörighet B

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Hej
Det blev ett nytt körkort igen, för damen som skrev in uppgifterna från mitt gamla kort glömde BE. Så nu har jag följande klasser: AM, A1, A2, A, B, C1, C, BE, L.
Mvh. Klas
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Följande har hänt. Jag uppmanades att förnya mitt körkort behörighet B i höstas men glömde så klart bort det vilket innebar att jag fick ansöka om körkortstillstånd någon månad senare för att få tillbaka min behörighet att köra bil. Nu visar det sig att jag förlorat rättigheten att köra personbil klass 2 över 3500 kg eftersom mitt nya körkort anses vara taget i år. Själv tycker jag att det är en märklig ordning.

Mitt körkort har ju inte blivit återkallat till följd av lagbrott utan för att jag varit sen med min förnyelse. Detta kan vara bra att veta för er som liksom jag är lite slarviga och disträa. Glöm inte att förnya ert körkort om ni tagit det innan 97 för då förlorar ni rätten att köra PB2 över 3,5 ton. Själv tycker jag att det är ett väl hårt straff för en förseelse som bara påverkar mig själv men det höll inte transportstyrelsens tjänsteman med om. Vad tycker ni? Att överklaga lär ju inte leda till något men jag tror att jag ska försöka.

Tack för tipset...verkligen något att tänka på ..mitt går ut 2018 01 09...
Leffe S
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Transportstyrelsen skickar ut handlingar med information till din folkbokföringsadress när det börjar bli dags att ansöka om förlängning av din högre behörighet.

Din ansökan om förlängning måste komma in till Transportstyrelsen innan dina högre behörigheter på ditt nuvarande körkort går ut. Det framgår på olika sätt på ditt körkort:

Datumet i fält 11 på körkortets baksida om du har förlängt din högre behörighet tidigare.
Det datum som inträffar först av datumen i punkt 4b på körkortets framsida och fält 11 på körkortets baksida om du inte har förlängt din högre behörighet tidigare.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ar-korkort/forlangning-av-hogre-behorigheter/

Lennart
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Transportstyrelsen skickar ut handlingar med information till din folkbokföringsadress när det börjar bli dags att ansöka om förlängning av din högre behörighet.

Din ansökan om förlängning måste komma in till Transportstyrelsen innan dina högre behörigheter på ditt nuvarande körkort går ut. Det framgår på olika sätt på ditt körkort:

Datumet i fält 11 på körkortets baksida om du har förlängt din högre behörighet tidigare.
Det datum som inträffar först av datumen i punkt 4b på körkortets framsida och fält 11 på körkortets baksida om du inte har förlängt din högre behörighet tidigare.
https://www.transportstyrelsen.se/s...ar-korkort/forlangning-av-hogre-behorigheter/

Lennart

Hej
Det förutsätter att man är folkbokförd i Sverige.
Mvh. Klas
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Glömt att förnya körkort med behörighet B

Om man tappar bort sitt körkort så ska man anmäla detta till polisen. Man bör omedelbart skaffa ett nytt körkort. Man har nämligen ett år på sig att skaffa ett nytt annars åker man på samma problem som trådskaparen har råkat ut för.
 
Toppen