• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Lyftkran"

F

F.d. 55656

Guest
Äntligen kom vi till skott och köpte husbil i höstas, en Dethleffs fortero. Stege och takräcke finns, men istället för att kånka upp grejorna borde de gå att lyfta. Dessutom ingick en takbox i köpet.
Har någon sett till ett lyftdon för husbil, eller själv tillverkat?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: "Lyftkran"

På flera husbilar (dock ej den nuvarande) har vi haft takbox. Men det är inte en lämplig förvaringsplats för tunga prylar. För att enkelt lyfta de lätta men skrymmande saker vi förvarade där använde vi ibland ett grovt rep med en krok i änden.

Jag har några gånger sett tunga expeditionsbilar (Unimog o liknande) utrustade med kraftiga vinschar för att kunna hantera reservhjulen, vilka säkert väger runt 100 kg på ett sådant bilmonster.

aake
 
F

F.d. 55656

Guest
Sv: "Lyftkran"

Jag skull vilja ta med en gummijolle och tanken med dävert verkar vara väl värt att kolla upp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Lyftkran"

Man får nog tänka till ordentligt innan man fäster något sådant på ett husbilstak, det är knappast konstruerat för den typen av punktlaster.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: "Lyftkran"

Jag har ett liknande problem när jag har försökt att lyfta upp en 36 kg tung dubbelkajak på husbilstaket. Vi har två lätta enkelkajaker som jag enkelt lyfter upp sittande på taket med assistans från sambon på marken nedanför. Med dubbelkajaken är det värre då den är över 6 meter lång och väger ungefär som de andra kajakerna tillsammans.

2011 hade vi en diskussion här på forumet ( http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/356085 )som handlade om detta. Denna kanske inte löser trådskaparens problem, men kan kanske vara till lite hjälp.

Jag har i mina försök även köpt en kajak lastare från USA ( Amagansett Beach & Bicycle Co. ), men kajaken tycks vara för lång och husbilen för hög. Se även videon om hur den fungerar ( Rollerloader 2010 - YouTube ). Detta är nog inte heller vad trådskaparen hade tänkt sig, men kanske kan ge tips om nya ideer.

Johan K.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Lyftkran"

En talja med enkel- eller dubbelblock under lämplig trädgren skulle nog lösa problemet. Träd finns överallt. Endast fantasin sätter gränser!

ta.JPG
 

Malingsbo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Köping
HBK-Nr
5375
Medlemskap
2024
Sv: "Lyftkran"

Hej!
Jag har konstuerat en lyft som jag användar för att lasta dubbel kajak på min husbil.
Typ "svängkran"som står på en platta,pelaren 3,5 m,(två aluminiumprofiler 100x50 längd 2 m.(som hopsatta blir 3,5 m.)Kullagrad Sving=60 cm Alu.profil 50x50.En vinsch(Biltemas 30-050)+polypropylenlina 8 mm.Pelaren fästes på hjulbultar+ett stöd i höjd med takräcket.
M.V.H Jerry
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: "Lyftkran"

Jag har försökt att hitta sätt att få upp vår dubbelkajak på husbilstaket men inte lyckats hitta någon bra lösning. Vi har även två enmanskajaker, men de är inga problem att lyfta upp och ned för hand.

Därför är jag naturligtvis intresserad av att få redan på lite mer om din uppfinning. Har du några bilder och/eller ritningar man kan få del av?

Johan K.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Lyftkran"

En artikel i senaste Husbil och Husvagn handlar bl.a. om detta.

image.jpg
Finns i apparna Readly och Ztory
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: "Lyftkran"

Hej!
Jag har konstuerat en lyft som jag användar för att lasta dubbel kajak på min husbil.
Typ "svängkran"som står på en platta,pelaren 3,5 m,(två aluminiumprofiler 100x50 längd 2 m.(som hopsatta blir 3,5 m.)Kullagrad Sving=60 cm Alu.profil 50x50.En vinsch(Biltemas 30-050)+polypropylenlina 8 mm.Pelaren fästes på hjulbultar+ett stöd i höjd med takräcket.
M.V.H Jerry

Tack för bilderna, nu förstår jag. Mycket bra lösning. Jag har funderat i samma banor, men har inte haft samma praktiska förmåga.

Johan K.
 

Malingsbo

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Köping
HBK-Nr
5375
Medlemskap
2024
Sv: "Lyftkran"

Om,inte min lyftkran hade funkat så,hade en idé att man kan modefiera en gipshiss (skivhiss)för att lyfta kajaken i höjd med husbilstaket,använda en stötta för att förflytta kajaken till taket,teleskåpstege för att surra kajaken.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    74,3 KB · Visningar: 5
Toppen