• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Hej på er alla där ute!

Har en liten fundering angående vintertäcke för helintegrerade bilar.
Att det är vanligt till delintegreade och alkovbilar vet jag men hur är det till helintegrerade?
Vi har beställt en Burstner elegance och undrar hur ni andra som använder era bilar året om gör?
Anväds det och i såfall vart köper man det ? Kanske någon som vet en prisbild?

Tacksam för alla svar.

Argos747
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej! I dag är det, som jag förstår det av Matti Huhtalo i vår tvillingstad Torneå, Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internet Service
lika vanligt med beställningar av vintertäcken till hel- som till delintegrerade husbilar. Andelen ägare till premiumbilar som beställer täcken ökar även
mycket snabbt.
Han säger att han hör på både de finska- som de svenska mässorna att det är djungeltelegrafen som breddar kategorin av användare.
//Kjell
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Då verkar det som att det finns några där ute som använder det iallafall ?!

Argos747
 
F

F.d. 25016

Guest
Sv: Vintertäcke

Jag har en Burstner Elegance 710 och har köpt ett vintertäcke från Matti. Markant förminskning av värmeförlusterna genom framrutorna. Man märker att värmaren (Thruma) inte behöver jobba lika mycket (mindre gasolförbrukning). Därmed inte sagt att värmekomforten är bra fram i bilen. Det kommer fortfarande in kyla/läcker ut värme i fotsteg, hyttgolv och torpedväggen. Men det funkar:spinny:
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Då verkar det som att det finns några där ute som använder det iallafall ?!

Argos747

Eftersom jag bara bor ett stenkast från honom, trots att vi bor i olika länder, och jag även behärskar finskan har jag genom åren hjälp väldigt många HBK:are och även andra husbilsägare i de fall det rått språkförbistring av något slag. Det är ju det som är vitsen med ett HBK-medlemskap, att vi medlemmar kan hjälpa varann med dittan och dattan!
Jag har än i dag inte hört någon som varit annat än nöjd med sitt/sina täcken. Har då fått kommentarer av både svenskar, norrmän och finnar.
Varje täcke är ju formsydd för resp. bil.
Vi själv har både ett vinter- och ett sommartäcke och är mycket nöjda med båda.
//Kjell
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Det enda "felet" är att dom är svåra att packa. Det kanske skulle funnits utluftningsventiler, som vissa täckjackor.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Det enda "felet" är att dom är svåra att packa. Det kanske skulle funnits utluftningsventiler, som vissa täckjackor.

Hej Esbjörn!
Har Ni provat mitt sätt att packa ihop täcket som jag beskrivit det i flera olika inlägg genom åren då frågan dykt upp?
-Jag lossar täcket från den ena dörren och viker sedan ihop det halvvägs över vindrutan. Därefter upprepar jag proceduren på den andra sidan. Det nu hopvikta täcket, i rullform, viker jag sedan dubbelt nerifrån och upp.
Jag drar sedan ner "rullen" så pass att jag kan luta jag mig över det och väntar tills luften pyst ur fyllningen.
Därefter stuvar jag ner det hopvikta och lufttömda täcket i packpåsen som nu faktiskt känns riktigt rymligt.
Lycka till!
//Kjell
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Vintertäcke

Då verkar det som att det finns några där ute som använder det iallafall ?!

Argos747

Jag tror att det finns ganska många som använder hans täcken numera. Vi märkte en väsentlig skillnad i vår plåtis när det börjar kyla på under vår/höst. Framförallt för den som sitter i någon av de främre snurrstolarna. Precis som någon annan också påpekade så märker man att värmaren arbetar mindre och det blev väsentlig skillnad på golvtemp i framdelen.
Ytterligare en fördel är att det inte alls bildas lika mycket fukt/imma på glas på vindrutan vilket är skönt när man på morgonen packar ihop och vill åka iväg. Att packa ned täcket i påsen upplevde jag i början som ett problem, men efter antal packningar så stod det klart att om man bara tar det lugnt och ger täcket tid att släppa ifrån sig luften så blev det hur bra som helst.
Betyg 4.5 husbilsrattar av 5 möjliga för detta täcke! Den halva poängens avdrag får täcket för att den tar ganska stor plats som packad, men det är värt det ändå jämfört med andra alufolie varianter.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Ett tips till.
limma en kederlist ovan framrutan och sy fast dragskon så slipper du både regn
och snö som gärna tränger sig emellan på de helintegrerade bilarna.
Har haft detta nu i flera år ock fungerar väldigt bra. Men, välj inte plastkederlisten
det finns i alu somm håller även när det är riktigt kallt.
Jag beställde täcket från finland. Gjorde om det så jag bara har duken/täcket för
framrutan.
/ Frank
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Jag tror att det finns ganska många som använder hans täcken numera. Vi märkte en väsentlig skillnad i vår plåtis när det börjar kyla på under vår/höst. Framförallt för den som sitter i någon av de främre snurrstolarna. Precis som någon annan också påpekade så märker man att värmaren arbetar mindre och det blev väsentlig skillnad på golvtemp i framdelen.
Ytterligare en fördel är att det inte alls bildas lika mycket fukt/imma på glas på vindrutan vilket är skönt när man på morgonen packar ihop och vill åka iväg. Att packa ned täcket i påsen upplevde jag i början som ett problem, men efter antal packningar så stod det klart att om man bara tar det lugnt och ger täcket tid att släppa ifrån sig luften så blev det hur bra som helst.
Betyg 4.5 husbilsrattar av 5 möjliga för detta täcke! Den halva poängens avdrag får täcket för att den tar ganska stor plats som packad, men det är värt det ändå jämfört med andra alufolie varianter.

Ja, luft tar plats märkligt nog, men det är ju det som isolerar! Vad gäller folievarianter visar det ju sig att de s.k. folierade överlevnadsfiltarna bidrar till motsatt effekt än tanken med dem var d.v.s. de kyler i stället för att isolera.
Kommer ihåg hur man här uppe i norr täckte för bilgrillarna med en bit wellpappkartong för att isolera kylaren då utekylan var som värst. Det räckte inte med bilarnas ordinarie kylargardiner. Sen kom folievarianterna, men de äldre beprövade bilägarna återgick snabbt till kartongmodellen efter att ha testat de vackert glänsande folievarianterna.
Nåväl, oavsett vilket täckesfabrikat man än använder är det viktigaste att det sitter på utsidan för att flytta kölden inifrån och ut och inte tvärtom.
Det visar ju sig att om en madrass i en taksäng ligger dikt an mot taket kan det vara flera minusgrader i madrassen trots att det i övrigt är dryga tjugo varmgrader inne i bilen.
Den upptäckten är ju relativt överraskande och ny bland köldforskare som tittat på husbils- och husvagnskonstruktioner.
//Kjell

//Kjell
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vintertäcke

När vi nu kommit in på sängar så vill jag tipsa om denna luftspaltsmatta: Luftspaltsmatta

Mattan som är ca 1 cm tjock säljes som metervara på 2m bredd. Har fungerat utmärkt under madrasserna både i båt och husbil.

aake
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Toppen !
Som vanligt får man en massa bra svar på sina funderingar.
Tack till samtliga blir nog till att försöka beställa ett täcke så det finns till hösten när kylan återkommer.

Argos747
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Toppen !
Som vanligt får man en massa bra svar på sina funderingar.
Tack till samtliga blir nog till att försöka beställa ett täcke så det finns till hösten när kylan återkommer.

Argos747

Tror inte ni ångrar er! Vi har nu för andra vintern använt Masa täcket och är mycket nöjda. Precis som andra beskrivit både behagligare inne och ingen imma på rutorna!
 

Hjulia

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8866
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej .. Vi har Masatäcket fungerar mycket bra, men vi har låtit sy om det ,

Klippt upp det uppifrån o ner vindrutans storlek och monterat dragkedjor på

var sida så att det går att fälla ner över huven då kan man se ut men låta

täcket vara kvar över dörrarna o motern så går ju inte kylan ut där , roligt

att se vad som händer utanför naturen eller havet, mysigt.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vintertäcke

Hej .. Vi har Masatäcket fungerar mycket bra, men vi har låtit sy om det ,

Klippt upp det uppifrån o ner vindrutans storlek och monterat dragkedjor på

var sida så att det går att fälla ner över huven då kan man se ut men låta

täcket vara kvar över dörrarna o motern så går ju inte kylan ut där , roligt

att se vad som händer utanför naturen eller havet, mysigt.

Kul! Fungerar det bra med dragkedjorna? Vilken typ av dragkedjor har Ni använt? Jag har diskuterat detta med Matti Hutalo ett flertal gånger. Han har testat olika öppningsförslag, men har inte hittat något som fungerar så bra som han vill ha det. Problemet med blixtlås här uppe i norr har varit att de frusit ihop eller krånglat på andra sätt i kombinationen med snö och kyla.

Matti är definitivt intresserad av att hitta bra lösningar för att kunna öppna upp vid behov, men han vill inte på något vis försämra effekten av täcket p.g.a. detta.
Hälsningar
Kjell
 
Toppen