Sv: Vintertäcke
Jag tror att det finns ganska många som använder hans täcken numera. Vi märkte en väsentlig skillnad i vår plåtis när det börjar kyla på under vår/höst. Framförallt för den som sitter i någon av de främre snurrstolarna. Precis som någon annan också påpekade så märker man att värmaren arbetar mindre och det blev väsentlig skillnad på golvtemp i framdelen.
Ytterligare en fördel är att det inte alls bildas lika mycket fukt/imma på glas på vindrutan vilket är skönt när man på morgonen packar ihop och vill åka iväg. Att packa ned täcket i påsen upplevde jag i början som ett problem, men efter antal packningar så stod det klart att om man bara tar det lugnt och ger täcket tid att släppa ifrån sig luften så blev det hur bra som helst.
Betyg 4.5 husbilsrattar av 5 möjliga för detta täcke! Den halva poängens avdrag får täcket för att den tar ganska stor plats som packad, men det är värt det ändå jämfört med andra alufolie varianter.
Ja, luft tar plats märkligt nog, men det är ju det som isolerar! Vad gäller folievarianter visar det ju sig att de s.k. folierade överlevnadsfiltarna bidrar till motsatt effekt än tanken med dem var d.v.s. de kyler i stället för att isolera.
Kommer ihåg hur man här uppe i norr täckte för bilgrillarna med en bit wellpappkartong för att isolera kylaren då utekylan var som värst. Det räckte inte med bilarnas ordinarie kylargardiner. Sen kom folievarianterna, men de äldre beprövade bilägarna återgick snabbt till kartongmodellen efter att ha testat de vackert glänsande folievarianterna.
Nåväl, oavsett vilket täckesfabrikat man än använder är det viktigaste att det sitter på utsidan för att flytta kölden inifrån och ut och inte tvärtom.
Det visar ju sig att om en madrass i en taksäng ligger dikt an mot taket kan det vara flera minusgrader i madrassen trots att det i övrigt är dryga tjugo varmgrader inne i bilen.
Den upptäckten är ju relativt överraskande och ny bland köldforskare som tittat på husbils- och husvagnskonstruktioner.
//Kjell
//Kjell