• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad vågar man använda vattnet till i Europa

F

F.d. 50730

Guest
Hej! Jag ser att det ofta står att det finns möjlighet fylla vatten på ställplatser i Europa. Jag började då undra vad vågar man använda vattnet till i Europa. Kan man dricka det och skölja grönsaker i det i alla länder eller blir man sjuk? Någon som har erfarenhet berätta gärna för mig. :wideeyed:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

När det står "dricksvatten" där man kan fylla på, det vattnet använder vi till matlagning, kaffe och t.ex. skölja grönsaker.

Vattnet som vi dricker i husbilen, utomlands som i Sverige, det köper vi på flaska. En ren smakfråga och inte alls för rädsla att bli magsjuka.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Hej Vår erfarenhet är att dricksvatten är lika Ok I Europa som I Norden att använda till alt utom dricka. Vi dricker ju inte vatten här heller ur trädgårdsslangen. Är det sommarvärme o dålig omsättning ska man se upp.
Vi köper flaskvatten som dricksvatten till oss o Hunden. I övrigt fyller vi tanken med det som finns tillgängligt.
Ps Flaskvatten är ju inte 100% bra heller.DS
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Håller med Los Suecos. Helt ofarligt. Kanske smakar illa i storstäder som inte har berg i närheten. Men det fixar de med klor.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Vi dricker det inte direkt ur kranen. Norr om Alperna använder vi det till allt annat. Söder om Alperna också beroende på var vi fyllt på. Samtidigt gäller det att fylla med slang där man inte använder slangen till att skölja ur toa-tankar eller andra kärl för gråvatten mm. Man ser ofta att slangarna sticks ner i kärlen. Har också en egen slang med olika adaptrar för olika gängor som man kan skifta vid fyllning. Ibland med hjälp av en polygrip-tång. Vid hemkomst gör vi rent tankar och slangar med medel som är till för det. Noga med att skölja rent flera ggr efter. Vi tömmer gärna innan vi fyller på nytt så att allt vatten är så fräscht som möjligt. Fyller heller inte onödigt mycket. Bättre då att fylla oftare. Det finns fler trådar här med många tips.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Vi har aldrig haft några funderingar på vattnets kvalité utomlands. Men, vi har alltid fyllt upp vattentanken innan vi åker iväg för att på så sätt sakta men säkert få dom nya eventuella bakterierna. Vi har druckit, och gjort allt med vattnet i tanken, vuxen som barn.
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Vi dricker alltid allt vatten i hela Europa, även i östra delen. Även ur kran, men klart fyller vi helst friskt vatten i bergstrakter när det behöver fyllas. Har bara köpt enstaka gång bl.a. sydFrankrike där vattnet smakade urk. Har aldrig blivit sjuka! Eva o Beppe
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Eftersom vattnet som regel stinker av klor är det säkert fritt från bakterier.
För att säkerställa ett gott dricksvatten och gott kaffe lägger vi några kronor på flaskvatten.

Leif
 
F

F.d. 52932

Guest
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Vi har också druckit vattnet från dricksvattenkranar runt om i Europa sedan 1987 och aldrig blivt sjuka.

EU-bestämmelser är att alla medborgare ska kunna dricka kranvatten.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Tror att om man fyller friskt (levande) vatten från bergsbäckar så får man nog fort liv i färskvattentanken, helst dött vatten .

/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Söder om Alperna använder vi vattnet till det mesta, men vatten som vi dricker kallt fyller vi i flaskor direkt från kranarna på campingarna och ställer i kylen. Detta eftersom vi inte fyller så ofta, och det blir ganska varmt i tanken...
/Jessika
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Har druckit allt vatten utomlands sedan 1974 och aldrig haft ont av den anledningen. OM vattnet luktar mycket klor avstår jag att fylla just där. Är vi osäkra så kokar vi först upp en kanna och har som dricksvatten. Har aldrig köpt vatten.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Dricker alltid det vatten som finns som dricksvatten, även ur tanken i bilen. Aldrig några problem.

Man får dock se upp med de ställen där det är en kombinerad toatömning och färskvattenstolpe.

Vissa använder den slangen som är till vatten att skölja toan med och det är inte så lyckat. Har alltid med egen slang som jag sätter på i stället för den som sitter på plats.

Per-Åke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad vågar man använda vattnet till i Europa

Själv kan jag tänka mig att dricka tankvattnet, och gör så då och då. Hustrun är av annan åsikt, så det finns alltid kallt flaskvatten i kylen. Kallt flaskvatten godare än halvljummet tankvatten, så valet brukar vara enkelt.....
 
Toppen