• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Vi funderar på nyare husbil. Hur stor nackdel upplever ni det är att köra med HB över 3,5 ton ? Avgifter, begränsningar, annat. Vi kan bortse från aspekten att slipp överlast.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Du får en ganska liten bil. Du måste vara utan viss utrustning och ändå hela tiden tänka på vikten. Vinsten är färre besiktningar. Inga krav på gobox i österike. Inga speciella körkortskrav. Högre fartgräns i vissa länder. Lägre driftskostnad då du inte frestar på bilens drivlina över vad den är byggd för.
Om jag skulle köpa en 3,5 ton bil skulle det bli en välutrustad plåtis. Större bilar fungerar ofta inte som 3,5 tonnare utan får för låg lastvikt eller är skrapade från utrustning.
En stor bil är värt extrakostnaden om man inte kör runt hela tiden och kräver maximal smidighet då gäller plåtis
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag håller med Bestliner. Men det finns även en aspekt till att tänka på. Och det är värdeminskning. Färre och färre kommer att inneha godkänt körkort för över 3500kg. Det betyder att möjligheten att sälja kommer att bli svårare och svårare över tid. Just nu kör de flesta på övergångsregler.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Detta har nog inte så många tänkt på. De sista som fått tung behörighet utan att ta c kort är ju runt 40 idag så det klarar sig nog runt femton år till utan större problem men sedan blir de problem. Samma problem finns i mc branchen och där märks det tydligt. Vi som idag har bilar behöver nog inte oroa oss men om några år är problemet ett faktum.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Du får en ganska liten bil. Du måste vara utan viss utrustning och ändå hela tiden tänka på vikten. Vinsten är färre besiktningar. Inga krav på gobox i österike. Inga speciella körkortskrav. Högre fartgräns i vissa länder. Lägre driftskostnad då du inte frestar på bilens drivlina över vad den är byggd för.
Om jag skulle köpa en 3,5 ton bil skulle det bli en välutrustad plåtis. Större bilar fungerar ofta inte som 3,5 tonnare utan får för låg lastvikt eller är skrapade från utrustning.
En stor bil är värt extrakostnaden om man inte kör runt hela tiden och kräver maximal smidighet då gäller plåtis

Det finns andra alternativ än plåtis. Kolla in vår LMC Liberty Explorer I 595. (5,99m kort och smidig)
Har allt vi behöver. Går knappast att överlasta. Smått inne, men utrymmet under markisen är ju stort 4x2,5 m och där är vi för det mesta.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Du har helt rätt. Det börjar komma bilar på sex meter och ca 210cm bredd och där finns ju ett alternativ till plåtis med samma fördelar.
En ytterligare sak att tänka på inför framtiden är driftskostnaden. Vi kan nog under de ca 25 år en husbil håller räkna med mycket högre dieselpriser och troligen också miljöavgifter och skatter. Då är det nog bra med en liten lätt och smal bil. Är man flera än två blir det dock trångt så jag behåller min niometare så länge den och jag håller ihop.:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Detta har nog inte så många tänkt på. De sista som fått tung behörighet utan att ta c kort är ju runt 40 idag så det klarar sig nog runt femton år till utan större problem men sedan blir de problem. Samma problem finns i mc branchen och där märks det tydligt. Vi som idag har bilar behöver nog inte oroa oss men om några år är problemet ett faktum.

En del får indraget kort och då gäller inte den högre behörigheten. Också ett tufft straff om man kör för fort och sedan inte kan köra sin nyinköpta specialbeställda bil som man sålt villan för, för att kunna köpa.

Men men. Varför bo i slott? När man kan bo i koja. :)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Förstår inte riktigt denna eviga diskussion om det skall vara en liten bil eller större.
Givetvis tittar man först efter hur man använder husbilen.
Vi klarar oss ibland med en liten plåtis, men ofta har jag 2-3 barnbarn med i bilen och ibland är vi tre gubbar som åker iväg på motorevent.
Då funkar det inte med en liten....
Så tänk först efter hur den är tänkt att använda och handla därefter.
Själv har jag inte råd att ha två olika husbilar, så jag måste ha en som passar de flesta tillfällena.
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Varför riskera att mista sitt kort för några futtiga minuter i vinst?? Jag förstår inte varför alla skall ha så förbannat bråttom hela tiden. Ta det lite lugnt och njut av livet istället.

Skrivet av en som INTE riskerar sitt B-kort
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Detta har nog inte så många tänkt på. De sista som fått tung behörighet utan att ta c kort är ju runt 40 idag så det klarar sig nog runt femton år till utan större problem men sedan blir de problem. Samma problem finns i mc branchen och där märks det tydligt. Vi som idag har bilar behöver nog inte oroa oss men om några år är problemet ett faktum.


Vad menar du med detta?? Skall vi bara leva till 55 i fortsättningen eller????
Så vitt jag vet är det rätt många som kör stora bilar högt upp i åren.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Det enda jag märkt är något högre bränsleförbrukning, ca 2-3 dl/mil jämfört med Hymer B654 -06 med största motorn(Fiat) och manuell 5-växlad låda och 3,5t. Den vi har nu är Hymer B690 Star Line -12 (Mercedes) med 5-växlad automat och 190hk-motor och totalvikt 5,3t. Dessutom något besvärligare och dyrare genom Österrike med Go-boxen om man inte har tid att ta de fina andra vägar som erbjuds utan extra kostnad. Begränsad hastighet är det ju också utomlands men vi har inte upplevt det som någon större nackdel om man inte har tidsnöd. Längden har heller ingen betydelse. Vi kan gott betala några hundralappar till på färja eller Öresundsbron eftersom vi bara åker ToR 1-2 ggr/år men vill ha storleken eftersom vi använder HB året runt. Jo en sak till. Det är 6 hjul att skifta mellan dubbdäck och sommardäck eftersom det är tvillingmontage på bakre axeln. Den är autstanding när det gäller framkomlighet i halt och snöigt väglag mot de andra 3HB vi haft med framhjulsdrift.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vad menar du med detta?? Skall vi bara leva till 55 i fortsättningen eller????
Så vitt jag vet är det rätt många som kör stora bilar högt upp i åren.

Det jag menade var att de flesta nya bilar säljs till 50+are och att det finns nya sådana med behörighet i ca 10 år till men efter det minskar tillflödet och möjliga köpare går ned. Avtappningen i andra ändan är ju gsnska jämn så jag menar storleken på marknaden.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Det kan mycket väl bli ett problem för oss som har HB över 4250kg (det är väl någon ny gräns som är på G tror jag). Däremot är det väl lite lättare att ta C1-behörighet numera och de flesta husbilar kommer säkert att vara tyngre än 3,5t men kanske inte över 4,25t om det är nya gränsen.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Vi funderar på nyare husbil. Hur stor nackdel upplever ni det är att köra med HB över 3,5 ton ? Avgifter, begränsningar, annat. Vi kan bortse från aspekten att slipp överlast.

Vi har nyligen vägt-upp till 3,85 ton ett beslut som grundades enbart på våra behov och nyttan bl.a. att kunna lasta med sig utan att vara begränsad av vad vi fick med oss vs. hur lång tid vi kan vara hemifrån.

Andra behov som vi haft att ta hänsyn till är behovet av monterad extrautrustning på bilen.

Kostnaderna ökar något som t.ex. e bro- och vägavgifter beroende på val av rutt. Fr.o.m 2014 har flera rent praktiska ting blivit enklare t.ex. Easygo+ OBE boxen som löser avgiftsbetalningen på broar o vägar i AT, NO och DK/SE. GoBox är nu ett minne blott (skönt) för oss som tecknat Easygo+ abonnemang. Det framtida målet är att integrera Easygo+ abonnemanget med de Franska, Italienska och Spanska vägnäten kommande 5 åren,så de kommer bara att bli bekvämare.

Låt Era behov styra valet av totalviktklassning det är till slut det som blir "nackdelarna"!

/Stefan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag tror knappast att de flesta kommer att vara över 3,5 ton, idag sägs 30% av försäljningen i Tyskland vara plåtisar under 6 meter och 3,5 ton. Dessutom kommer det många husbilar som också passar inom samma parametrar och är smalare än de nuvarande, ca 210cm istället för 230-250cm och har tillräcklig lastvikt. Det rapporteras om många inskränkningar för bilar över 3,5 ton t.ex. i Frankrike, om det stämmer skyndar det naturligtvis på den här utvecklingen!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag tror att du har helt rätt. Miljökrav, körkortskrav, platsbrist på ställplatser och mycket annat drar mot mindre husbilar. Det kommer givetvis att finnas stora bilar men då troligen riktigt stora med garage för en minibil. Dessa bilar är mera flyttbara fritidshus.
Nuvarande bilar som med hjälp av div trix byggs på 3,5 ton distributionsbilar men sedan vägs upp till 5,5 ton tror jag är en övergående fluga. De kommet troligen inte att hålla så länge och värdet droppar ju redan mycket snabbt. Minus 40% på två år visar vart marknaden är på väg. Den tyska marknaden visar idag vart vi är på väg.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Transportstyrelsen får nog tänka om i körkortsbehörigheten om några år, när de gamla b-körkorten avtar av naturligt för folk blir äldre och inte kör längre. Politikerna har förslag att suvar ska straffbeskattas, hur kommer det att gå med husbilar som är registerad som PB? Det är många ovisa saker inför framtiden. /Bernt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Förstår inte problemet om tung/lätt husbil. Man lever nu och här. Inte köper man väl en husbil nu för att göra en bra affär om några år? Man köper väl efter det behov man har och ekonomi vid köptillfället.
Köper man en tung husbil i dagsläget och det blir som en del tror att marknaden minskar för dessa så måste man ju ha ekonomi för den affären. Även ha i åtanke att det blir vissa restriktioner var man får köra.

Finns ju paralleller som tex räntan på eget boende idag mot mitten på -80 talet. Hemsk tanke.

Köper man det man har råd med så finns inga problem. Spekulation i husbilar lär man aldrig bli rik på förutom en rik fritid.

Sedan är det ju så att det finns fördelar både med tung och lätt husbil.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag lever här och nu, har den husbil som passar mej o hustrun perfekt väger över 3,5. Klart det finns nackdelar med en tung husbil, men jag lever i nuet. Vad som händer om några år vet ingen så varför bekymra sig nu, det är väl NU vi kör husbilen.

Tycker man skall skaffa den husbilen som passar ens ekonomi och hur man vill använda den. Skulle jag tänkt på alla kostnader och avgifter hade jag fåt skaffa en tandemcykel med släppkärra och ett stort tält. :wub:
 

Kenzi

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14977
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Förstår inte problemet om tung/lätt husbil. Man lever nu och här. Inte köper man väl en husbil nu för att göra en bra affär om några år? Man köper väl efter det behov man har och ekonomi vid köptillfället.
Köper man en tung husbil i dagsläget och det blir som en del tror att marknaden minskar för dessa så måste man ju ha ekonomi för den affären. Även ha i åtanke att det blir vissa restriktioner var man får köra.

Finns ju paralleller som tex räntan på eget boende idag mot mitten på -80 talet. Hemsk tanke.

Köper man det man har råd med så finns inga problem. Spekulation i husbilar lär man aldrig bli rik på förutom en rik fritid.

Sedan är det ju så att det finns fördelar både med tung och lätt husbil.

Instämmer helt. Vi har precis köpt vår första bil, och har inte funderat på lätt och tung. Efter ha hyrt en bil somras så hade vi en lista med "skall" krav, och vi gick efter denna och det max pris som vi satt. Har säker gjort många missar. men nu känns det bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen