• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med gasolkylskåp

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Har ett två år gammalt Dometickylskåp med gas, 220v, 12v och autoläge. Det har alltid funkat klickrent men nu tänder det inre på gasolen. Jag hör inte det tickande ljud som brukar höras när gasolläget väljs. Är i fjällen nu och undrar om detta kan bero på nåt enkelt fel som jag kan kolla nu. Nån 12v säkring kan väl inte vara inblandad eller?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Problem med gasolkylskåp

Hej!
Vi hade liknande fel på kylen, för ett par år sedan i förra husbilen från 2005. Den gången var det tändmodulen som hade lagt av, vi hade tur som då var nära husbilsservice och de hade en i lager. Finns det galler i väggen bakom kylskåpet så kan man kolla bakom det. Då hör och ser man bättre om det över huvud taget försöker att tända.
Om det har tänt men ändå inte kommer någon kyla, så kan det vara igensatt munstycke. Det är mycket viktigt hur lågan brinner för att det ska fungera.
Lycka till!
Bengt
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Problem med gasolkylskåp

Har du 12V så skall det klicka som du säger.
Det kan då var skräp som gör att gnistan går fel eller så är något av korten trasiga. Beroende på model ser deet olika ut. men det sitter antagligen ett kort nedtill som är tändmodulen. Detta styrs sedan av det större kortet som sitter ovanpå skåpet. Tändmodulen kommer du åt från luckorna.

Kolla där och blås rent brännaren. Är du lite elkunning kan du mäta och se om du får någon spänning ned till tändmodulen. När jag mätt så har det vart en låg likspänning ned till tändmodulen. Det skåp som jag felsökte på hade trasigt huvudkort (mainboard). Då fanns det inte tillstymmelse till spänning på tändmodulen.

Du får väl nyttja utetempen till kylskåpet är okey :)
 
Toppen