• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Sihiri

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
14770
Medlemskap
2024
Hej!
Två noviser som nyss inhandlat en husbil undrar hur lång elkabel man bör ha?
:wub:
Vi har ännu inte varit ute på premiärtur.

Tackar gör
Helene och Per
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vår erfarenhet är att det KAN vara väldigt långt mellan elstolparna. I synnerhet om man kommer ner en bit i Europa.
Vi har tre kablar i olika längder. Lycka till!!!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

2,5 kvadrat. Och en skarv eurokontakt/jordad hane.

/M
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Det beste er å ha en 2,5 kvadrat kabel med eurokontakter på maks 25m.
I tillegg trenger en skarvkabelen da mange plasser fortsatt har "vanlige" kontakter. Selv har jeg med en ekstra 25m kabel for bruk på ekstreme plasser om jeg trenger ladning - tror jeg har brukt den 1 gang på 10 år.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Trådskaparen skriver inget om hur användandet av husbilen ser ut.

Kanske går det att anpassa livet i husbilen och själva husbilen till att vara oberoende av 220V under resan? Vi klarar oss utmärkt på våra resor och har inte ens med oss någon elkabel i bagaget.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ja, och hur husbilen är konstruerad. T.o.m. vår bil som drar rel. mycket elenergi pga kompressorkyl och dieselcentralvärme klarar sig utan 230V sommartid förutsatt att solen lyser på solpanelerna eller att vi gör någon lite längre förflyttning åtminstone var annan dag.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej
Jag har en på 25m samt två på 10m. En gång på 27år var det för kort. Ofta är 25m nog men på vissa ställplatser söderut kan man behöva längre.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Utomlands kan längden variera, det längsta avstånd jag haft är 40 m. Jag har en 25 m 2,5 kvadrat en 10 m 2,5 kvadrat en 5 m 2,5 kvadrat och en 10 m 1,5 kvadrat. 2 skarvkablar till "vanliga" kontakter som det finns gott om utomlands.

I Sverige har jag aldrig behövt längre än 15-20 meter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag har 2 st á 25m, men dom används bara hemma på gårdsplanen (till 220v dammsugning):twitcy:
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi har en 25 meterskabel som räcker i de flesta fall. Och ytterligare en på 25 i reserv. Något vi lärde oss i sommras när vi stog på ställplats i Tyskland där det ibland är långt mellan el stolparna. Och så tycker vi det kan vara skönt att kunna ställa bort elverket en bit från bilen för ljudets skull.

Argos 747
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.608
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej alla
Lite roligt när en sån här tråd dyker upp igen... :)

Förslagen med 2,5 kvadrat är mycket bra. Det finns exempel på enklare plastkablar som inte fått anslutas till elstolpar.

Många regelverk säger Max 25 meter kabel, av säkerhetskäl. Det är säkert korrekt och lämpligt att följa. Dessutom är fuktiga skarvar inte roliga.

De flesta av oss har nog mer kabel än så. Själv har jag 3 x 25 meter. Påfallande ofta har jag fått låna ut en kabel till dom som stått lite för långt ifrån uttaget...:)

Mer än 25 meter använder jag nog bara när jag vill placera Elverket riktigt långt bort o diskret.

Hälsar Björn
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej. Investera i två solceller( 100w/st )och två agm-batterier på 100ah/st. Ppm regulator. Byt tiil enbart ledlampor. Då kan du glömma både elkablar och elverk helt och hållet. Under sommarhalvåret vill säga. Mycket bättre och enklare. Alltid ström överallt. Helt underhållsfritt. :)

Per
 

Sihiri

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
14770
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej! Vi har bara LED lampor men eftersom vi inte har någon erfarenhet alls av campinglivet så får man väldigt mycket nyttig information här.
Solceller har jag faktiskt funderat på, verkar väldigt smidigt!
Husbilen är ny (Bürstner) och har ett extra batteri. Vi har nog tänkt luffa omkring och stanna lite varstans vi finner att det är fint. Första långturen blir Finland i augusti men sen tänker vi oss nog någon tur ner till kontinenten också.

Tusen tack för alla vänliga svar (trots tidigare trådar)!
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ser att där är några som svarat som inte skulle gjort det. Sihiri här har du att läsa http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/506735 och http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/276419


Mitt inlägg är bara tips till nybörjare i all välmening. Det är baserat på 10 års husbilsåkande där vi provat oss fram till det som är bäst och enklast. Inga dyra campingar med elstolpar eller rykande och störande elverk. Bara 12v och med en växelriktare även 230v varsomhelst och närsomhelst utan eländiga kablar och elstolpar. Dessutom miljövänligt. Bäst och enklast och i längden även billigast. Outstanding :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

I Sverige så är det som det skrivs 3*2,5mm2 kablar med eurokontakt och jag har en 10 meters en 15 meters och en 25 meters ,dvs jag vill inte ha längre kabel än vad som behövs.

När man kommer neråt så kan det se ut hur som helst och i Kroatien hade jag nästan 50 meter totalt vid 1 tillfälle .

Här är en skrämmande bild på hur det såg ut på en ställplats i Frankrike .
 

Bilagor

  • felel.jpg
    felel.jpg
    4,6 MB · Visningar: 141
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

I Sverige så är det som det skrivs 3*2,5mm2 kablar med eurokontakt och jag har en 10 meters en 15 meters och en 25 meters ,dvs jag vill inte ha längre kabel än vad som behövs.

När man kommer neråt så kan det se ut hur som helst och i Kroatien hade jag nästan 50 meter totalt vid 1 tillfälle .

Här är en skrämmande bild på hur det såg ut på en ställplats i Frankrike .

En ganska normal syn på ställplatser i Frankrike. Tyvärr är de inte lika noga som vi är i Sverige. På en del campingplatser i Frankrike kan det också se ut som på bilden.
 
Toppen