• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag är givetvis som jag sagt i andra trådar tacksam för att ni som kan vill och orkar lära oss andra, men att det kan vara så förbannat svårt att hitta texten där det står 25 meter max är förvånansvärt.
Allt det andra med utlösningsvilkor mm förstår jag ganska väl.
Att jämföra med hastigheter blir lite konstigt då informationen i det fallet är solklar genom vägskyltar, men detta med kabellängd verkar omöjlig att finna.

Ps, min egen kabel uppfyller alla dessa "regler"så det är inget problem ds.


Lars
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

En fungerande jordfelsbrytare löser ut då läckströmmen överstiger gränsvärdet, oavsett kabellängder och areor.
Skulle en fungerande jordfelsbrytare, avsedd för personskydd, inte lösa ut är läckströmmen inte så hög att den är livsfarlig.


"Regeln" om 2,5 mm2 kabel och 25 meter är ju till för att en jorfelsbrytare garanterat ska lösa ut om det blir något fel. Vill man inte ha det skyddet är det väl fritt fram då...
Måste man ha en lag att skylla på för att skydda sig?
 

ekman76

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
14930
Medlemskap
2023
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Om du har för lång klen kabel kommer inte säkringen att lösa ut vid kortslutning eller överbelastning. En 1,5mm2 kabel som är säkrad 10A får i regel bara vara ca 70M.
Om den är säkrad 16A har du redan där minskat avståndet på en anslutningskabel.
Grova kablar gör så att man säkert vet att säkringen löser och brand inte uppstår.
Jordfelsbrytare löser oavsett kabellängd, om det är jordfel, men det har inget med utlösningsvillkoren att göra.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

116 inlägg efter mitt förra inlägg i denna tråd kan jag konstatera att jag nog valt rätt som helt enkelt valt bort användningen av 240V under resa. Då slipper jag att leva i ovisshet om jag har rätt kabel, rätt längd på denna och rätt anslutningsdon.

//Michael, medlem (med liten erfarenhet av anslutning till 240V under resa)
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ska vi införa ämnenssheriffer ?
Och att endast medlemmar med rätt adekvat utbildning får göra inlägg på detta forum ?
Det tycker INTE jag.
//Joakim

Du väljer att missförstå mitt inlägg. Jag har inte pratat om forumet som sådant...utom en mindre del av forumet med viktiga sakfrågor..typ säkerhet.
Viktiga sakliga säkerhetsinlägg drunknar i alla dåliga historier...tycker jag.
Vi väljer våra strider här i livet. Denna strid intresserar mig inte så den låter jag dig vinna... och jag mår lika bra för det.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

En fungerande jordfelsbrytare löser ut då läckströmmen överstiger gränsvärdet, oavsett kabellängder och areor.
Skulle en fungerande jordfelsbrytare, avsedd för personskydd, inte lösa ut är läckströmmen inte så hög att den är livsfarlig.

Snälla, blanda inte in jordfelsbrytare i denna diskussionen, det blir bara ännu mer förvirande eftersom denna inte har något med utlösningsvillkoret eller kabellängd att göra.

Håkan
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Suck.
Här gnälls det för att jag besvarar inlägg 101 med att jordfelsbrytarens funktion är opåverkad av kabellängden.
Vilket ju medför att jordfelsbrytare är irrelevant för denna diskussion.
Men det är kanske inte alla förunnat att kunna dra den slutsatsen...
Jaja.


Snälla, blanda inte in jordfelsbrytare i denna diskussionen, det blir bara ännu mer förvirande eftersom denna inte har något med utlösningsvillkoret eller kabellängd att göra.

Håkan
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vad är viktigast för dig? Att hitta lagtexten eller att inte utsätta sig eller någon annan i familjen för livsfara?

/Håkan

Jag vet att jag är ny här, men jag trodde att jag gått med i en klubb bestående av kunniga, logiska människor som det går att diskutera vuxet med.. Det här kan ju mer liknas med en sekt!

"Pastorn mässar:
-Jorden är platt, om ni går mer än 25 meter åt något håll kommer ni ramla av kanten och dö!
Några i församlingen frågar försyn:
-Är du säker på det? Vilka bevis har du? Vi misstänker nämligen att jorden kan vara rund.
Pastorn svarar:
-Vad är viktigast, att få se bevisen eller att inte ramla av kanten?
Varpå 5 andra fanatiker i församlingen genast tackar pastorn med ett "Amen".

Hur resonerar man mot sådana argument?? :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vad är viktigast, att få se bevisen eller att inte ramla av kanten?

Hehe...

Trevlig liknelse, vi tar en till:
---
Den Rättrogne - Det är för att jordfelsbrytaren ska fungera. (vers 101)
Kättaren - En jordfelsbrytare fungerar oavsett. (vers 122)
Profeten - Hör du Kättare, blanda inte in jordfelsbrytare i diskussionen! (vers 126)
---
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Frågan löd från början.
Hur lång elkabel bör man ha ?
Svar: 25 meter 3 x 2,5 mm2. Vid minsta tecken på skada eller torrsprickor. Kassera Byt.

Enligt SCR och Caravan Club gäller dessa regler samtliga campingplatser i Sverige.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Detta är inget ifrågasättande inlägg utan ska läsas som ett försök att ge korrekt källhänvisning till "regler" kopplade till trådskaparens fråga.

Då det i inlägg refererats till Elsäkerhetsverket... så roade jag mig med att skriva till dem och fråga vad som gäller angående längd och kvalitet på elkabel från t.ex. husbil till elstolpe på t.ex. campingplats.

Skriftliga svaret från Elsäkerhetsverket (överinspektör Fredrik Sjödin) blev... jag citerar

Detta finns inte reglerat i Elsäkerhetsverkets föreskrifter. Den regel du hänvisar till är förmodligen den skrivelse som finns i kap 721.55.02.5 i SS 436 40 00, utgåva 2, vilken är en standard som inte är tvingande.

Standarder ges ut av SEK Svensk Elstandard och kan beställas från deras webshop. Se länken nedan.

SEK Svensk Elstandard

Slut citat.

Den exakta ordlydelsen i skrivelsen Elsäkerhetsverkets hänvisar till... har inte jag tillgång till, men som framgår av ovanstående finns möjlighet att via Svensk Elstandard webbshop köpa sådana standarder. Kanske någon i klubben, som likt jag är intresserad av korrekt källhänvisning... gjort det och kan komplettera mitt källinlägg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Skriftliga svaret från Elsäkerhetsverket (överinspektör Fredrik Sjödin) blev... jag citerar

Detta finns inte reglerat i Elsäkerhetsverkets föreskrifter. Den regel du hänvisar till är förmodligen den skrivelse som finns i kap 721.55.02.5 i SS 436 40 00, utgåva 2, vilken är en standard som inte är tvingande.


Tack, där satt den!
Nu kanske det kan gå för sig att ha åsikter som avviker från tjugofemmetersregeln utan att bli utskälld.

Gäller förstås bara om vi väljer att tro på Elsäkerhetsverket.
Men de kanske också ska betraktas som lekmän, vad vet jag...
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag tackar också för mig i den här tråden.

Om det är så att vi i HBK tycker att inte ens Elsäkerhetsverket ska betraktas som trovärdiga så är det ingen idé att jag heller försöker skriva och förklara.

/Håkan
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ja, det vore verkligen illa om "vi i HBK" inte skulle betrakta Elsäkerhetsverket som trovärdiga.
Som tur är finns det inga indikationer på att så skulle vara fallet.

Men det kan ju tänkas att det inom HBK finns enstaka element som är så säkra i sin övertygelse att de inte accepterar Elsäkerhetsverkets påstående om att kabellängdsregeln inte är bindande, utan en rekommendation.


Om det är så att vi i HBK tycker att inte ens Elsäkerhetsverket ska betraktas som trovärdiga så är det ingen idé att jag heller försöker skriva och förklara.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

När man kommer som gäst till en campingplats, då är det campingplatsens ledning som sätter reglerna och det är bara att finna sig i dessa. SCR och CC har bestämt 25 meter 3 x 2,5 mm2. Oavsett vad andra myndigheter har för bestämmelser.
Det kan skilja väldigt mycket på en arbetsplats och en campingplats. Barn springer och leker barfota, det grillas, folk blir fulla. Inget av detta förekommer på en arbetsplats.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Elkabel? Är det så många som släpar på 6 kg i onödan?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Vi får hoppas att det inte är i onödan. Visserligen hade vi med en kabelvinda många år i början av vårt husbilsliv men efter ett tag undrade jag varför den var med eftersom vi aldrig tycktes få användning för den. Då åkte den äntligen ut och plötsligt fanns det viktutrymme för ett bättre kamerastativ och ett par objektiv till :) ! En prioriteringsfråga förstås :rolleyes: .
 
Toppen